Hyvästi, Scandinavian Music Group

smgryhmis2570.jpg

Tiemme päättyi nyt.

Kun vielä rakastin sinua, oli kesä. Se oli niitä kesiä, kun kaiken kokee ensimmäistä kertaa, huumaantuneen kieppumisen paahtavalla festivaalialueella ja sydämen särkymisen, pakahtumisen molemmat ääripäät. Sellaiseen kesään soljuu osuvasti levy nimeltä Hölmö rakkaus ylpeä sydän.

Kesä hiipui mutta rakkauteni sinuun, SMG, jäi sinnittelemään.

En vieläkään sietänyt hittejäsi, ylläolevan levyn nimikkoveisua tai sitä typeryyttä, jossa hoilotetaan kahvista. Kestin kuitenkin, sillä monia toisia rakastin niidenkin edestä.

Vaikka katosit ajan myötä kuuntelulistoiltani, mietin sinua lämmöllä. Ajattelin, että pian palaan tuttuihin sävelmiin, mutta niin ei tapahtunut koskaan. Kunnes tuli uusi levy.

En voi sietää sitä. Yhtään. Kokkosen sointi tympii ja ennen niin rakastettavat melodiat tuntuvat ylivoimaisen kuluteilta, latteilta ja sievisteleviltä.

En oikein osaa verbalisoida tätä, mutta luulen ongelman olevan muistuttamisessa. Silloisia kappaleita siedän niiden nostalgiarvon vuoksi. Uudet sen sijaan eivät muistuta mistään, mutta ne muistuttavat silti entisiä. Uusi levy luo tunnistamisen olon, mutta ei tunnetta. Syntyvä olo on pelkkää kummastuksen ja häpeilevyyden soppaa siitä, miten joskus tästä musiikista kehtasi pitää.

Tilanne on minulle uusi. Olen toki rakastanut yhtyeitä ennenkin ja lakannut rakastamasta. Yleensä silti nostalgia on jäänyt. Voin yhä koskettua Aaronin vaikerruksesta tai Plutoniumin pärinästä, vaikka ne kytkeytyvät päättyneisiin ja kiusallisiinkin ajanjaksoihin. Tällä kertaa en kykene samaan, vaan koen pelkkää inhoa.

Anteeksi. Tällä kiukutteluhötöllä en tahdo mollata entistä musiikkilempeäni, yritän vain ilmaista syvää hämmennystä. En tiennyt, että rakkaus johokin yhtyeeseen voi muuttua näin syvästi vastakohdakseen.

Se on jotenkin surullista.

Kuva: Dome

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Raiskaus pelottaa

images.jpg

Hetki sitten pihalta kantautui vaimeaa naisen kirkumista.

Ehkä. Ääni saattoi kuulua myös naapurista ja olla vauvan itkua. Tai vihaisen äidin vuorisaarnaa, tai kevään huumaamien lasten melua.

Yhtä kaikki, pelko iski. Mitä jos kyseessä olikin raiskaus lenkkipolun katveessa, enkä tehnyt muuta kuin istuin tässä vatvomassa? Mitä jos olisin itse se, joka kirkuu, eikä kukaan reagoisi?

En enää muista, milloin pelko raiskauksesta astui elämääni, mutta nykyään se on jo vanha tuttu. Pelko saa säpsähtelemään koiranulkoiluttajia ja lehdenjakajaa, jännittämään kotimatkoja ja yllättäviä ääniä ulkoa.

Surullisinta on, että en ole yksin. Samanikäiset ystävät jakavat saman paniikin. Yhtä inhottaa kävellä valoisaankin aikaan kadulla, jos on ainoa kulkija. Toiselle on muuttunut rutiiniksi tarkistaa yksinäisistä vastaantulijoista näiden sukupuoli.

Miksi meitä pelottaa juuri raiskaus, eikä vaikka pahoinpitely tai liikenneonnettomuus? Jaa. Faktat sisätiloista, tutuista raiskaajista ja alkoholin osuudesta eivät helpota. Vaikka rikokset, joissa puskasta hyökkää naamioitunut puukkomies, ovat marginaalisia, pelkkä ajatuksin itkettää.

Missä on vika, jos tavallisella kotimatkalla täytyy pelätä?

Kuva: Gstatic

Puheenaiheet Ajattelin tänään