Töihinpääsyn vaikeudesta

Olen ollut koko pienen ikäni siinä uskossa, että sairaanhoitajista on pulaa. Että terveydenhoitoalan ammattilainen saa töitä melkein mistä tahansa, vaikka vinkuintiasta ilman kielitaitoa (noin niinkuin kärjistettynä). Minulle on myös uskoteltu, että suomalainen koulutus on maailmalla arvostettua, ja töitä löytyy kyllä. Kielitaidon merkitystä on korostettu loputtomiin, ja lopputuloksena puhun kolmea kieltä sujuvasti ja kahta muuta auttavasti. Lisäksi olen ollut siinä luulossa, että Suomi on byrokratian luvattu maa, rasistinen takapajula ja mitä vielä. 

Sitten muutin Britanniaan. 

Minulla on kaksoistutkinto, joista ennen maahan tuloani rekisteröin kätilön tutkinnon. Suomesta käsin homma kesti noin 2,5kk ja vaati ison kasan papereita, kääntämistä, soittelua ja melkoisesti rahaa. Lopullinen päätös saapui kaksi viikkoa muuttoni jälkeen, joten sinällään hommassa kesti pidempään kuin olin ajatellut, koska luulin olevani ajoissa (luulin myös, että ajat, jotka minulle ilmoitettiin hakuprosessin yhteydessä, tulisivat pitämään paikkansa. Hah.). Saavuttuani maahan minulle valkeni pian, että kätilöille ei tällä alueella ole juurikaan töitä. Pian saapumiseni jälkeen aukeni pari paikkaa, joita hain asianmukaisesti, enkä päässyt edes haastatteluun. Palautetta sain juuri sen verran, etten täyttänyt vaatimuksia – hetkinen? Tutkinto, työlupa Britanniassa ja vaadittu määrä työkokemusta löytyivät – mistä siis kiikasti? En edelleenkään tiedä, vastausta en koskan saanut. 

Päätin rekisteröidä heti perään sairaanhoitajan tutkinnon. Se onkin osoittautunut murheenkryyniksi. Odotellessa hain vaikka mitä töitä: kauppojen kassoille, postinjakajaksi, mainostenjakajaksi, mitä näitä nyt löytyy. Ajattelin, että voisi olla rentouttavaakin tehdä välillä töitä, joissa ei olisi vastuussa ihmishengistä. Yllättävää kyllä, edes Lidlin kassalle minua ei otettu osa-aikatyöhön. Hmm. 

Toisin kuin luulisi, toisen osan rekisteröiminen samasta tutkinnosta ei ole helpompaa vaan vaikeampaa. Kohta kaksi kuukautta olen taistellut NMC:n eli Nursing and Midwifery Councilin kanssa asiasta. Olen soitellut, lähetellyt papereita ja taas soitellut. Internetin kautta en voi hakupakettia tilata, koska osa tutkinnosta on jo rekisteröity. Papereita hukkuu matkalle. Minulle luvataan yhtä ja lähetetään toista. Työkokemustani ei hyväksytä sairaanhoitajan töihin, koska olen työskennellyt Suomessa kätilönä, en sairaanhoitajana (ihan samalla lailla kätilöt hoitavat haavoja, katetroivat jne..). Lopulta saan langan päähän miehen, joka yhtäkkiä pystyykin noin vain lisäämään puuttuvat tiedot heidän tietokantaansa ja ilmoittamaan, että varsinainen hakupaketti lähtee minulle heti ja saapuu 7-15 arkipäivän sisällä. Anteeksi kuinka? Minkähän polkupyöräpostin mukana he sen lähettävät? Hän ilmoittaa myös ystävällisesti, että paperit, joilla rekisteröin kätilön tutkintoni, eivät ole enää voimassa ja tarvitsen kaikista uudet versiot – tämä toki vain siksi, että olen taistellut 2kk saadakseni sen saamarin hakupaketin, ja sitä odotellessa liitepaperit ovatkin jo vanhentuneet. Lisäksi tarvitsen nyt rikosrekisteriotteen MYÖS Britanniasta, koska olen ehtinyt täällä sen 2kk asua työttömänä lupia odotellessa. Great. Niin, ja uuden lääkärintodistuksen siitä, että olen edelleen yhtä kykenevä työhöni kuin olin 3kk sitten juuri ennen Suomesta lähtemistäni. 

Voin kertoa, että hitusen ottaa aivoon. Työ, jonka edellisessä postauksessa mainitsin saaneeni, on sairaanhoitajan työ. Työnantaja on nyt ystävällisesti luvannut, että voin aloittaa Health Care Assistenttina (ikäänkuin lähihoitaja tai hoitoapulainen) ja siirtyä sitten saikkarin tehtäviin kun (jos) joskus saan rekisteröityä myös sairaanhoitajan tutkintoni. Tällä menolla alkaa näyttää siltä, että ehdin kyllästyä tähän maahan ja lähteä takaisin Suomeen ennenkuin saan sen sh:n työluvan. 
 

PS. Vähän alkaa tuntua myös siltä, ettei Englantia oikein kiinnosta ottaa tänne ulkomaista työvoimaa töihin. Toki minun näkökulmani on vain terveydenhoitoalalta. Eräs tulevassa työpaikassani työskentelevä ulkomaalaistaustainen nainen odotti omaa lupaansa 1,5 vuotta. Toinen suomalainen kollega odottaa 3kk jälkeen edelleen omaansa, työpaikka ja työvuorot odottamassa, mutta aloittaa ei saa ennenkuin NMC armollisesti selvittää sotkunsa ja päättää myöntää luvan rekisteröinnille. Ja nyt puhutaan ihan EU-maassa koulutetuista henkilöistä, joiden tutkinnot hyväksytään ”automaattisen hyväksynnän” kautta. En halua edes kuvitella, kuinka hankalaa tämä olisi EU-maan ulkopuolelta tulevalle. 

PPS. Tiedän, että työnluvan saanti on VIELÄ vaikeampaa EU:n ulkopuolella. Se ei tällä hetkellä juurikaan lohduta. 

Työ ja raha Työ

Elämä muuttuu, jälleen.

Viime päivinä on tapahtunut paljon, ja omat tunteet ja fiilikset ovat heitelleet aallonharjalta sen pohjaan ja takaisin. Elämä vieraassa kulttuurissa käy aina jossain vaiheessa raskaan tuntuiseksi, ja vaikken luonnehtisikaan viimeaikaisia fiiliksiä varsinaisesti kulttuurishokiksi, niin jotain sen tapaista lienee ollut ilmassa. Kun lisäksi soppaan lisätään se tosiasia, että vanhat ongelmat harvoin poistuvat elämästä vain koska itse vaihtaa maisemaa, niin asiat alkavat näyttäytyä jo realistisemmassa valossa.

Meillä on jatkuvasti pientä hankaluutta asunnon ja siihen liittyen asioiden kanssa, ja se kuluttaa pitkällä aikavälillä henkistä jaksamista. Lisäksi täytyy opetella tämän maan tapoja mm. maksaa laskuja, huolehtia normaaleista päivittäisistä tarpeista (miten tällä hetkellä vihaankaan syömistä ja koko siihen liittyvää ketjua keksi-osta-kanna kotiin-valmista) sekä koittaa muistaa pitää tasapaino levon ja aktiviteetin välillä. Henkilökohtaisessa säkissäni kannan tyytymättömyyttä tämänhetkiseen kehoni tilaan (kuukausi ilman urheilua alkaa tuntua aika inhottavalta lanteilla), syvää inhoa shoppailuun (vaikka kipeästi tarvitsisin vaikka mitä) sekä PMS-oireita, jotka yleensä nostavat yleisen tyytymättömyyden potenssiin sata, koska tahansa. Ja työttömyystukeni päättyy tämän vuoden lopulla, oli minulla siihen mennessä töitä tai ei – no pressure there.

Välillä on siis ollut henkisesti rankkaa ja jaksamisen kanssa on ollut vähän niin ja näin. Ärsyttää, että takapuoli leviää, koska en saa itseäni niskasta kiinni ja kuntosalijäsenyyden hankintaan. Ärsyttää, koska koskaan ei ole puhtaita vaatteita, kun on ottanut mukaansa ehkä kaksi paitaa ja on taipuvainen sotkemaan mitkä tahansa vaatteet viimeistään kahdessa päivässä. Ärsyttää, kun ei ole yhtään kavereita eikä keneenkään pääse tutustumaan, kun ei käy missään (=ei töitä, ei harrastuksia, jne.). Ärsyttää, ettei minua huolita edes Lidlin töihin (kyllä, olen hakenut).

Lisästressinä sain jokin aika sitten työnvälitysfirmasta yhteydenoton, jossa kertoivat minun CV:ni sopivan erään koulutustani vastaavan työpaikan vaatimuksiin ja että kyseinen firma olisi kiinnostunut haastattelemaan minua. Työ vaikutti mielenkiintoiselta, joten siitä vaan. Se tietty tarkoitti hurjaa määrää valmistautumista: ei ole sopivia vaatteita, miten täällä edes kuuluu pukeutua, ei todellakaan ole yksiäkään siistejä kenkiä, mitä minä oikein sanon niille, en oikeasti ole tainnut olla työhaastatteluissakaan elämäni aikani kuin kerran. Ehkä. Haastattelua edeltävänä iltana paniikki otti vallan: kaupoista ei löytynyt vaatteita, ei kenkiä, puuttuu papereita, ja miksi edes stressaan kun eiväthän ne minua sinne kuitekaan edes ota? 

Haastattelupäivän aamuna löysin viime hetkellä hyvät kengät, päätin pukeutua siisteimpiin vaatteisiin jotka olen mukanani tuonut, otin mukaani ne paperit jotka sattuivat olemaan saatavilla ja juoksin, jotta ehdin juuri sovitulla kellonlyömällä haastattelupaikalle. 

Haastattelu meni huippuhyvin. Paremmin kuin mikään koskaan. Paikka oli mukava, ihmiset ihania ja minä olin todella hyvä. Pois kävellessäni mietin, että nyt olen vähän niinkuin oman elämäni sankari. Nyt ei edes harmita, jos en saa tätä työtä, koska tein todellakin parhaani itse haastattelussa, ja enempään en olisi pystynyt. Puuttuvia papereitakaan ei kukaan edes kysellyt. Tuuli hulmutti tukkaa ja kuvittelin taustalle rennon kitarariffin samalla kun kamera kuvaisi kauniita viktorianaikaisia taloja, joiden ohi uusissa kengissäni kopsuttelin.  

Sitten pääsin kotiin, ja puhelimessa odotti viesti, että ko. firma ottaisi minut hyvin mielellään töihin, jos vain tulen. Vakituiseen työsuhteeseen. Öö, anteeksi kuinka?

Voi olla, että olen vieläkin vähän positiivisessa shokissa. 

Suhteet Oma elämä Työ