Happyyyyy (varoitus: sisältää joulua!)

normal_3601_MG_8712.jpg

Nyt olen niiiiiin onnellinen ettei voi sanoin kuvailla: meillä on lentolippuja! Monta lentolippua!

Juttuhan meni niin, ettei meidän suinkaan pitänyt mennä Suomeen täksi jouluksi. Oikeastaan meidän piti joko mennä jonnekin tosi kauaksi jouluksi tai sitten jäädä tänne kokemaan brittijoulu. Kahdestaan. Silloin kun kauaskauas olisi ollut vielä kohtuuhintaisia lippuja, suunnitelmat olivat ihan auki eikä Miehen joululomista tietoakaan. Sitten liput kauaskauas kallistuivat kovasti, joten se vaihtoehto sulkeutui pois ihan itsestään.

Sitten, ihan vahingossa, löydettiin halvat liput Lontoosta Meksikoon joulun välipäivinä. Hupsista.

Tietenkin seuraavaksi tapahtui sellaisia juttuja kuin oho me ollaan menossa Meksikoon joulun jälkeen ja mitäs me sitten jouluna tehdään? Samoihin aikoihin saimme kuulla, että Miehen hyvä ystävä pitää joulun tienoilla pienimuotoiset hääjuhlat (kavereiden kesken vain) Meksikossa ja jos hyvin käy, reissumme osuu juurikin niin että pääsemme osallistumaan. Huippua! Jäljelle jäi kysymys siitä, missä vietämme joulun. 

Jostain syystä ajatus joulusta kaksistaan Britanniassa alkoi tuntua vähän.. tyhmältä. Ei sillä, viihdymme kyllä kaksinkin oikein hyvin, missä vaan. Mutta molemmat olemme tottuneet viettämään joulun sukulaisten tai ystävien parissa, milloin missäkin, ja se yhdessäolo jotenkin tuntuu liittyvän jouluun olennaisesti. Niinpä harkitsimme uudelleen Suomea. Siellä olisi sentään lunta (tiedämme varmuudella, ettei täällä tule olemaan). Sukulaisia, ystäviä. Joulufiilistä. Ja toki tässä vaiheessa olimme niiiin myöhässä lippujen suhteen, että kaikki järkevät ja halvat liput olivat jo menneet – lisärajoitteena olivat myös liput Meksikoon, joten paluu täytyi ajoittaa siten, että siirtymä olisi mahdollisimman sujuva. Seurasi useampi päivä itkua, hammastenkiristystä ja budjettien laskestaa. Kallista, kallista. Mitä kaikkea samalla rahalla saisikaan. Mutta kuitenkin… joulu Suomessa. Ja kun näytti siltä, että reissu tuleekin liian kalliiksi, alkoi oikeasti harmittamaan. Siten lopullinen päätös tietysti selvisikin. Me haluamme.

Lopputulos on tämä: nyt meillä on lentoliput jouluksi Suomeen, ei kovin halvat mutta sentään alle 300€ per nenä (kyllä, tässä vaiheessa liikutaan jo niissä hinnoissa, että alle 300€ per nenä on ihan kohtuuhinta). Ja takaisin lennämme samana päivänä samalle kentälle siten, että vaihdamme vain lennosta (no pun intended!) terminaalia ja lähdemme Meksikoon kulkematta lähtöruudun kautta. 

Ja minä hymyilen niin, ettei tahdo naama riittää. <3

Suhteet Oma elämä Hyvä olo

Free to decide eli päätöksenteon vaikeudesta

Olen aina ollut melko huono vastahakoinen tekemään päätöksiä. Kauniimmin sanottuna tykkään delegoida niitä muille, varsinkin jos itselläni ei ole selkeää mielipidettä asiasta (aika usein näin on). Olen luonteeltani yliempaattinen ja kiltti ja lisäksi inhoan riitelyä ja ihmisten tyytymättömyyttä, joten ymmärrän vähän liikaakin muiden näkökulmia ja annan helposti periksi vahvatahtoisemmalle. Tilannetta ei yhtään helpota se, että olen sisarusperheen keskimmäisenä kasvanut ottamaan vastuuta yleisestä sovusta, eli luovimaan ja tekemään kompromisseja, jotta kaikki olisivat onnellisia ja tyytyväisiä. Olen myös taipuvainen muovautumaan ja mukautumaan ympäristööni ja sen ihmisiin. Tästä kaikesta on seurannut aika kehno päätöksentekokyky.

Kun muutin pois kotoa, en oikein tuntenut itseäni. Olin määritellyt itseni ympäristöni ja läheisteni kautta, ja nyt ne olivat poissa. Minun tätytyi opetella tuntemaan itseni ja tekemään päätöksia, koska kukaan ei ollut enää tekemässä niitä puolestani. Ei ollut ketään, joiden mielipiteitä sovittaa toisiinsa tai joiden toiveista kehitellä kaikille käyviä kompromisseja. Olin vain minä, enkä minä tiennyt kuka olin tai mitä halusin. Mutta minä opin. Myöhemmin tapasin myös ihmisen, jonka kanssa sain olla oma itseni ja tehdä itse päätöksiä. Olla itsenäinen parisuhteessa. 

Mutta parisuhde ja elämäntilanteet muuttuivat, vaihtelivat. Oli hyviä kausia ja niitä vaikeampia. Oli rakkautta ja riitoja, rankkaa ja ihanaa, niin töissä, koulussa kuin kotonakin. Viimeisen vuoden aikana rankat vuodet alkoivat viedä veroaan. Kuten aiemmassa postauksessa jo ohimennen mainitsin, määrittelin itseni työni kautta ja tein töitä, töitä ja vielä vähän töitä. Mutta työ uuvutti minut ja ajoi nurkkaan – seurasi työuupumus ja masennus, jotka minun kohdallani oireilivat vahvasti myös kyvyttömyytenä tehdä mitään päätöksiä. Joinakin aamuina en syönyt aamupalaa, koska en osannut päättää mitä söisin, ja sitten koin huonommuutta siitä, etten osaa tehdä edes niin pientä päätösta, puhumattakaan niistä isoista, jotka vain kasaantuivat kun en koskaan jaksanut hoitaa niitä. 

Paranemisprosessi alkoi jo kesällä, ja kun pääsin hetkeksi kokonaan pois työelämästä, alkoi tosissaan tunta siltä, että alan olla taas oma itseni. Kokonaan en taida vielä kuitenkaan olla parantunut: kun tarpeeksi vaikeuksia kasaantuu eteeni, tulee helposti luovuttajafiilis, ja minä lamaannun. Ja lakkaan taas kykenemästä päätöksentekoon.

Nyt pahimmat alkuhankaluudet alkavat tasoittua (melkein postasin viikonloppuna vihaisen räyhäpostauksen meidän vuokranvälitysfirmasta, joka hölmöilee taas ja aiheuttaa jatkuvasti pientä lisästressiä, mutta en sitten viitsinytkään levittää omaa pahaa oloani mahdollisille pahaa aavistamattomille sivullisille, jotka saattaisivat uteliaisuuttaan vaikka lukea jonkun postauksen). Päätöksentekokyky alkaa hiljalleen palata, ja olen huikean onnellinen että olen viimein saanut tilattua itselleni uuden puhelimen ja siihen suojakuoren. Tunnustan heti kättelyssä, että tarvetta uudelle puhelimelle olisi ollut maaliskuusta lähtien, ihan vain jotta ongelman mittakaava hahmottuu vähän. 

Seuraavaksi täytyisi lähteä purkamaan täällä tekemättä jääneiden päätösten pinoa. Tarvitsisin kipeästi kuntosalijäsenyyden, uudet rintsikat, uusia vaatteita, kotiin toimivan tietokoneen (ostaako uusi läppäri tai PC vai lennättää isolla rahalla entinen, toimiva PC Suomesta tänne), kämppään tuolin (kyllä, ensimmäistä kertaa elämässäni asun asunnossa, jossa ei ole yhtään tuolia – ei yhtäkään) jnejne. Jotta henkeä ei alkaisi ahdistaa, jätän listan tähän ja päätän, tässä ja nyt, että hoidan asian kerrallaan kuntoon, sellaiseen tahtiin kun hyvältä tuntuu.

Suhteet Oma elämä Mieli