Mitä jos en riitä?

 

Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä sinä riität!

Tiedättehän sellaiset päivät, jolloin tuntuu ettei ole tarpeeksi? Tarpeeksi kaunis, tarpeeksi fiksu, tarpeeksi sosiaalinen? Kaikki muut vaikuttavat olevan parempia, suoriutuvan paremmin ja tekevän elämässään jotain merkityksellistä. Mutta se, että olet siinä, elossa, on jo enemmän kuin merkityksellistä.

Olen rehellisesti sanottuna väsynyt siihen, kuinka yhteiskunta aika ajoin muistuttaa millainen minun nykymallin mukaan pitäisi olla. Kuinka minun täytyy nyt laihduttaa kesäkuntoon ollakseni hyväksytty. Kuinka minun tulisi ajatella tietyllä tavalla ja tehdä tiettyjä asioita sopiakseni valmiiksi valettuun muottiin. Kun muutkin ihmiset menevät yliopistoon ja tekevät töitä seitsemän päivää viikossa monta tuntia, täytyy minunkin suoriutua moisesta. Kun toiset matkustelevat monta kertaa vuodessa kaukomaille, täytyy minunkin pystyä siihen. Nuokin käyttävät muodikkaita vaatteita ja ostavat uusia tavaroita jatkuvaan, täytyy kai sitten minunkin.

Ei, ei ja ei. Sinun ei täydy, sinun ei tarvitse. Riittää, kun olet oma itsesi ja yrität parhaasi. Se riittää, oikeasti. On täysin ok haluta edellä mainittuja asioita elämäänsä, mutta älä tee niitä pakon sanelemana. Jos toiset tekevät elämässä asiat tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että sinun pitäisi tehdä kaikki täysin samoin. Olkaa omia itsejänne, itsenne takia.

Sateen täyteistä maanantaita, muistakaa pitää mahtava viikko!

Hyvinvointi Hyvä olo Ajattelin tänään Syvällistä

Kevätfiiliksissä

Moikka!

Ajattelin tänään kirjoitella kuulumisiani menneeltä viikolta. On ollut ihana katsoa ulos ikkunasta ja huomata, kuinka aurinko alkaa vihdoin näyttäytymään sekä ilmat lämpenemään. Kaupungeissa alfaltti on jo kokonaan näkyvissä ja ulos lähteminen on aiempaa helpompaa. Kevät on pian täällä!

Itse en ole ollenkaan talvi-ihminen. Tykkään kyllä kirpeistä pakkasaamuista, kun aurinko paistaa ja hanki kimmeltää unenomaisesti. Muuten talvi on melko masentavaa aikaa pimeytensä takia ja minulla esiintyykin ajoittaista kaamosmasennusta. Tämän vuoksi kevät on nyt enemmän kuin tervetullut.

Toissapäivänä onnistuin ylittämään itseni: kävin salilla yli kahden vuoden tauon jälkeen! Kynnys salille lähtemiseen oli suuri, sillä pelkäsin muiden ihmisten katseita ja reaktioita. Fiilis oli kuitenkin treenin jälkeen hyvä, vaikka kömpelyyteni hieman nolottikin. Kävin samana päivänä myös pankissa hoitamassa muutamia sijoitusasioita. Minua neuvova asiantuntija oli aivan ihana ja puhuinkin hänen kanssaan liki puolitoista tuntia! Hän oli uskomaton persoona ja neuvoi rohkeasti tavoittelemaan omia unelmiaan ja ottamaan yhteyttä, jos jatkossakin tarvitsisin apua. Voittekin arvata, että päiväni parani entistä enemmän.

Eilisen ja tämän päivän olen kuitenkin ollut melko väsynyt. Keskiviikkona luin koulun jälkeen hieman pääsykokeisiin ja nukahdin kesken kaiken. Heräsin seuraavan kerran vasta puoli kymmeneltä illalla (heheh) ja menin melkein heti uudestaan nukkumaan. Tänäänkin lukeminen on takkuillut ja päätäni särkenyt, mikä johtuu todennäköisesti stressistä. Sain kuitenkin tehtyä korkeakoulujen yhteishaun (jossa menikin yli tunti).

Nykyajan koulujärjestelmässä on mielestäni parantamisen varaa: on epäreilua, että yläaste- ja lukioikäiset nuoret joutuvat melkein heti koulujen loputtua päättämään, mitä he haluavat tehdä työkseen koko loppuelämänsä ajan. Itse kävin lukion kaksi vuotta sitten, enkä vieläkään tiedä tarkalleen mitä haluan tulevaisuudessa tehdä! Myös se, että vuonna 2020 suurin osa opiskelijoista valitaan korkeakouluihin ylioppilastodistuksen perusteella on mielestäni hölmöä. Entä jos ei lukiossa lukenutkaan oikeita aineita, joita haluamaansa koulutukseen tarvitsee? Entä jos ylioppilaskirjoitukset eivät menneet hyvin vaikkapa elämäntilanteen vuoksi? Entä jos hakijalla on hyvät paperit, mutta hän ei luonteeltaan ole sopiva tarvittavaan koulutukseen? Ja mitä jos ei ole käynyt lukiota ollenkaan vaan hakeekin suoraan ammattikoulusta? Pankin sijoitusasiantuntijakin sanoi minulle, että nykyisin nuorilta jää nuoruus elämättä kaiken tämän opiskelun ja hakurumban ohella. Eikä sen todellakaan pitäisi mennä niin.

Huomenna alkaakin viikonloppu, joka kuluu omalta osin opiskelun merkeissä. Muistakaa myös levätä ja kerätä voimia uuteen viikkoon. Tsemppiä kaikille tänä keväänä kouluun hakeville!

IG- universeandskinpoetry / #poem #poetry #quote #spring #winter #sad #depression #positive quote #quotes #deep #prompts #beautiful #aesthetic

Kuva: Pinterest

Puheenaiheet Ajattelin tänään