Egonsa boostaajat

Seuraavalla tekstillä on oma tarinansa, mutta julkaisenpa sen nyt tässä joka tapauksessa. Sen enempää taustoittelematta. Tässä kontekstissa se ehkä herättää ihmetystä, ja siksi onkin syytä selventää, että kyseessä on teema ”Tämä v*tuttaa somessa”. Kas näin:

Somessa ärsyttää monikin asia, mutta monet niistä voidaan tiivistää yhden otsikon alle, ja näin päästään revittelemään yhden postauksen sisällä oikein kunnolla. Tämänkertainen vitutuksen tykyttävä alkulähde määriteltäköön yksityisasioilla hehkuttamiseksi eli imagopäivityksiksi.

Hyvin yleinen imagoboostauksen tyyppi on elämäntapapäivitykset. Nämä liittyvät ensisijaisesti ruokaan ja liikuntaan. Mitä ylellisempi, kalliimpi, ekologisempi tai spesifimpi erityisruokavalioon (laktoosi-intolerantikkoja, diabeetikkoja ja keliaakikkoja lukuun ottamatta) kuuluva ruoka on kyseessä, sitä kovempaa luokkaa edustaa myös päivitys. Liikunnassa valttia ovat pitkäkestoiset ja raskaat suoritukset. Myös uudemmat, harrastajansa elämänkatsomuksesta kertovat muotilajit, kuten fiksipyöräily, saunajooga ja golf saavat aikaan toivottua rispektiä. Elämäntapapäivityksissä on oleellista korostaa, kuinka itsestäänselvä kokonaisuus mm. kahden tunnin vuorikiipeily ja huipulla maatuvasta käärepaperista nautittu kaviaarivoileipä shampanjan kera on. On hyvä myös mainita, kuinka hyvä olo tästä kaikesta tulee. Shampanjan ei tarvitse olla shampanjaa. Reaalitilanteessa vichyvesi onkin hyvin yleinen juoma. Sama periaate pätee muihinkin tilapäivityksiin. Kaviaariksi käy mainiosti vaikka jäniksenpaska, ja parin tunnin hikilenkiksi postilaatikolla pyörähtäminen. Tärkeintä on luotu vaikutelma tyydyttävästä arjesta ja korkeasta elintasosta.

Astetta henkilökohtaisemmalle alueelle lukijan päästävät perheeseen liittyvät tilapäivitykset. Niissä hypetellään yleisesti mm. aviomiehen remontointitaitoja, lasten näppäryyttä erilaisissa askarteluissa, perhejuhliin tehtyjä tarjoiluja, oman kodin kauneutta ja toimivuutta, lasten menestystä urheilukisoissa, aviomiehen järjestämiä hemmotteluja, omia suorituksia työssä tai kotiäitiydessä, kyläilyjä sukulaisten luona jne. Erityisesti lapsia on syytä käyttää näissä hyväksi, sillä lapsilla saa aina sympatiaa. Lisäksi lapset ovat oivallinen kilpailun alue, sillä heidän käyttäytymisensä kertoo suoraan vanhempien älykkyydestä, koulutustasosta, ulkonäöstä jne. Lapset ovat vanhempiensa pieniä klooneja, joissa isukin ja äitylin kädenjälki näkyy suorana korrelaationa. Mitä parempi äiti, sitä loistavammat lapset. Aviomiehen kätevyys taas kertoo vaimon tasosta sikäli, että hän on onnistunut valitsemaan ja nappaamaan itselleen niin loistavan miehen. ”Eikä vähempi toki kelpaisikaan.” Jälleen tärkeintä on elämänlaatu. Kateuden herättäminen ystäväperheissä on aina plussaa, sillä se pönkittää omaa hyvinvointia.

Loppuun todettakoon vielä, että kuvat toki kertovat paljon. Hc-tason ”imagopäivittelijät” tyytyvät postaamaan pelkän kuvan grillipihveistä tai mökkirannan maisemasta, sillä he luottavat visuaaliseen todistusvoimaan. Tämän taustalla on myös uskomus yleisön päättelykyvystä: pelkkä kuva jättää vaikutelman sopivan aukkoiseksi, ja näin ollen katsojan älykkyys saa juuri riittävän paljon ärsykkeitä luodakseen päätelmiä päivittäjän täydellisestä elämästä.

Muistakaahan pitää imagoa yllä! Merkityksellisintähän on se, mitä muut teistä ajattelevat, muistakaa se. Ei niin väliä, onko aviomies oikeasti niin ihana, tai voisiko sen tilapäivitysten kirjoittamiseen käytetyn ajan käyttää vaikkapa niiden lasten lätkäharkkojen seuraamiseen. Tai edes antaa asian odottaa kotiin asti – mutta kun se on nykyään niin näppärää niillä kännykkäsovelluksilla! Mistä ja milloin vain, vaikka sieltä vuoren huipulta vaelluksen päätteeksi tai saunasta kesken super slim -joogan!

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.