Tarinoita vapusta

earlymorningsblog_vappu_sima1.jpg

 

Jos kertoisin vapustani, voisin kertoa

…miten aatonaattona tanssin vappuetkoilla Olavi Uusivirran tahtiin

…kuinka metsästin tuoreita rinkilämunkkeja ja kaipasin toisessa kaupungissa asuvaa leipuriystävääni, joka leipoo vappuaattona sata munkkia ja jakaa niitä tutuilleen ympäri kyliä

…kuinka keskustelin äitini kanssa taidosta osata olla itselleen armollinen ja kuinka hetki myöhemmin pulahdin järveen uimaan – en simapäissäni vaan selvinpäin

…miten mökin saunassa mietin, tuntuuko mikään samalta kuin uiminen kylmässä vedessä – samanaikaisesti ihan kamalalta, mutta silti koukuttavan hyvältä

…miten vappupäivänä istuin parvekkeella mansikoita ja manchegoa syöden samalla kummastellen melkein polttavaa lämmöntunnetta kehossani, ja kuinka sen jälkeen hieroin viimekesäistä aurinkorasvaa kalpeille käsivarsilleni

…miten nauroin kuunnellessani Yonan Nättii, eipä -biisiä, koska joku oli kuullut biisin nimeksi “nättileipä

…voisin kertoa kuinka joka kerta parvekkeelta alas kurkistaessani olin varma, että nurmikko oli vihreämpää kuin hetki sitten.

Jos kertoisin vapustani, voisin kertoa monta tarinaa. Ennen kaikkea kertoisin kuinka kiva se oli.

Translation: Just living is telling a story. – Judith Jamison

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

Ajatuksista ikkunan ääreltä + vanhoista huonekaluista

Siirsin tuolit ruokapöydän jokaiselle neljälle sivulle, jotta niillä olisi enemmän tilaa hengittää. Haluan katsoa ulos, joten istun usein pöydän päässä.

Minusta tämä kaikki on vähän hassua, outoakin. Tässä minä istun mummini vanhalla tuolilla, kaupungissa, josta lähtiessäni vannoin, etten koskaan muuttaisi takaisin. Samassa kaupunginosassa, jossa mummikin asui – kivenheiton päässä hänen kodistaan.

Mummi muutti pilven päälle asumaan kolme vuotta sitten. Ohitan päivittäin sen tienhaaran, josta käännyttiin mummolaan. Käyn samassa lähikaupassa, jossa kävimme mummin kanssa. Lapsena sinne oli pitkä matka, mutta nyt se aivan nurkan takana.

 

Earlymorningsblog_oldchairs1_bw.jpg

 

Minusta on hassua, että istun samalla tuolilla, jolla mummikin istui suuren osan elämästään. Katselen samalla tavalla keittiön ikkunasta, kuten hänkin. Myös mummin ikkunasta näkyi vastapäinen kerrostalo ja samankokoinen siivu taivasta.

On hassua löytää itsensä sieltä, missä ei aiemmin arvannutkaan olevansa, sellaisten asioiden ympäröimänä, joita ei koskaan tajunnut tarvitsevansa.

Jotkut sanovat, että tavarat valitsevat omistajansa. Ja sen minkä taakseen jättää, löytää edestään.

Mummin muutettua täältä ikuisuuteen, vei äitini mummin tuolit varastoon odottamaan. En tarvinnut yhtään uutta huonekalua, mutta jotenkin äitini tiesi, että jossain vaiheessa haluan nuo tuolit itselleni.

Tuolit saivat uuden elämän maalikerroksen ja istuinpäällisten myötä. Muistan, kuinka mummilla oli tuolien pehmikkeenä littanaksi istutut päälliset, joiden retro kuosi on ollut muodissa jo ainakin kolmesti. Arvasikohan mummi, että palaisin joskus tuolien kanssa tänne, hänen kotikulmilleen?

 

Earlymorningsblog_oldchairs2_bw.jpg

 

Välillä mietin millaisia tarinoita tuolit kertoisivat, jos ne osaisivat puhua. Ne lörpöttelisivät varmasti kaikkea maan ja taivaan välillä, välillä hullunkurisesti virnistäen, niin ettet voi olla varma mikä on totta ja mikä ei. Kuten mummikin.

Vanhoissa huonekaluissa on jotain, mikä on vaikeaa selittää. Ne ottavat tilan itsevarmasti haltuunsa ja olkiaan kohauttamatta ilmoittavat, että tuli mitä tuli, ne ovat nähneet jo kaiken.

Vaikka ajattelen, että ne ovat osa minun elämääni, on se toisinpäin. Minä olen osa niiden elämää.

Ja niin kaikki jatkaa kulkuaan.

Ne pilvet, joita äsken katselin ovat jo kadonneet ja uudet ovat lipuneet tilalle. Istun edelleen pöydän ääressä ja katson ulos miettien miten hassua kaikki tämä onkin.

Translation: A house with old furniture has no need of ghost to be haunted. – Hope Mirrlees

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä