Omista poluista – Monni Himarin Vaella, kalasta, rakasta

Tiedättekö, kun joskus kirjat vain kolahtavat, osuvat kulmia kopistellen juuri sen hetkisiin mietteisiin? Niin minulle kävi retkeilytoimittaja-luontokuvaaja Monni Himarin Vaella, kalasta, rakasta – Omaa polkua etsimässä – kirjan kanssa (SKS Kirjat, 2021). Ei siksi, että itse vaeltaisin tai kalastaisin (rakastan monia asioita ja ihmisiä, sitä en voi kieltää). Vaan siksi, että se kertoo kiehtovista valinnoista, joita huomaan pohtivani joka päivä.

***

***

Kirja kertoo Himarin henkilökohtaisesta muutoksesta. Hän muuttui maailman ympäri matkustelevasta, Helsingissä asuvasta elämysten kuluttajasta luonnon ystäväksi, joka nauttii pohjoisen pallonpuoliskon hiljaisuudesta ja elämän yksinkertaisuuksista. Himari ahdistui kaupungissa välkkyvistä mainostauluista, jatkuvaan kuluttamiseen rohkaisevasta ympäristöstä. Sen ahdistuksen tunnen ytimessäni, ja Himari onnistuu paikoitellen puhumaan lauseilla, jotka voisivat olla omiani:

Luonto oli alkanut puhua minulle. Tunsin sen kaikkialla, missä kuljin. Kuulin sen hätähuudot ylikulutukseen lietsovissa kauppakeskuksissa, äänettömänä itkuna neonkylttien takaa, pullistelevien ostoskassien vanavedessä kuin perässä vedettävä surkea muisto siitä, mitä vähällä pärjääminen on joskus tarkoittanut. Miten me olemme ajautuneet tähän?

***

Onko elämäntyylisi oikeasti omasi?

Kirjassa käy ilmi, että ajatukset hidastamisesta, vähemmällä elämisestä ja edes osittaisesta omavaraisuudesta kypsyivät pitkään Himarin mielessä ennen varsinaista muutosta. Muutoksen käynnisti lopulta havainto: Himari huomasi, että ei elä elämäänsä kuten oikeasti haluaisi. Hän tajusi toimivansa yhteiskunnan normien ja ulkoisten odotusten ajamana, vaikka se sai hänet voimaan huonosti. Hän oli elänyt tehden niitä asioita, joita kaikki muutkin tekivät, pysyäkseen yhteisön ja kapitalistiseen yhteiskuntaan sopivan elämän pyörässä kiinni. Hän toimi itseään – ja luontoa – vastaan. Havaintonsa seurauksena hän erosi silloisesta poikaystävästään, luopui materiakeskeisestä elämästä, pakkasi olennaisimmat asiat autoonsa Ravuriin ja lähti hirsimökkiin Pohjois-Norjaan.

Himari saa lukijan, eli minut, mietteliääksi. Elänkö elämää omilla ehdoillani? Mitkä ovat suurimmat voimat päätösteni ja valintojeni taustalla? Pakko, normit, yhteenkuuluvuuden kaipuu – kuinka paljon ne oikeastaan vaikuttavat tekemiseeni? Jos saisin valita ja muotoilla elintapani kokonaan nollasta, miltä elämäni silloin näyttäisi? Missä asuisin? Mitä tekisin? Onko nykyihmisen suurin ongelma mahdollisuuksien (liian) runsas kirjo ja se, että pääsemme tirkistelemään lähes kenen tahansa elämän valintoja sosiaalisen median kautta? Olemmeko tulleet kuuroiksi ja sokeiksi omalle tahdollemme?

***

Tuttua ahdistusta kaupungissa

Kaupunkiympäristö näyttäytyy usein minullekin 24 tuntia vuorokaudessa lähetystä tekevänä mainoskampanjana, joka aiheuttaa (turhia) haluja, himoja ja tarpeita, joita minulla ei edes olisi, jos kuluttaisin enemmän aikaa luonnossa kaupungin ja somen sijaan. Kun asuin vielä Helsingissä, ostamiseen joka suunnasta kannustava kaupunkinäkymä sai minut usein tuntemaan voimakasta ahdistusta sekä mutkikkaita sisäisiä ristiriitoja. Haluan tehdä hankintani harkitusti ja kestävällä tavalla, en suinkaan impulsiivisesti tai siksi koska kaikki muutkin. Kuitenkin altistumisella sille mitä kaikki muut tekevät, ostavat, mainostavat ja puuhaavat oli vaikutuksensa minuunkin. On yhä.

Vähemmällä pärjääminen on ilmiö, joka kutsuu minua puoleensa. Kasvua hinnalla millä hyvänsä-ajattelu saa niskakarvani väräjämään. Tunnen ahdistusta maapallon tulevaisuudesta, tulevien sukupolvien elinolosuhteista, eläinten elinolosuhteista. Tiedostan, että elämä ei voi jatkua näin. Ihmiskunnan ja yhteiskuntien pitää sopeutua muutokseen, mieluiten nyt eikä huomenna. Uskon, että ikuisen talouskasvun ja voittojen tavoittelun sijasta meidän pitää panostaa kestävyyteen ja vähemmällä pärjäämiseen. Meidän pitää tehdä U-käännös arvostustemme kanssa: sen sijaan että haluamme lisää, nopeammin ja isommin, meidän tulisi pysähtyä. Ottaa muutama askel taaksepäin, tulla toimeen vähemmällä, jolloin aikaa jäisi työnteolta ja voittojen sekä materian perässä juoksemiselta niille asioille, jotka useimmille ihmisille merkitsevät lopulta eniten: läheiset ja perhe, läsnäolo, ympäristö.

***

***

Muutimme viime vuoden lopulla puolisoni kanssa Helsingistä Pirkanmaalle, hieman etäämmälle isosta keskuksesta. Muutos ei ole tietenkään täysin verrattavissa siihen, mitä Himari on tehnyt, mutta uskon, että se sisältää samoja taka-ajatuksia. Asun toki edelleen taajamassa, ostan ruokani supermarketista ja kotiimme tulee sähköt, vesi ja suoratoistopalvelut. Minulle tämä maisemanvaihdos oli siitäkin huolimatta liikahdus kohti yksinkertaisempaa elämää.

Tunsin rauhan laskeutuvan sisääni sillä askeleella, jonka otin kynnyksen yli kotiimme. Lakkasin miettimästä mitä palveluja minun pitäisi kaupungissa asuessani kokeilla, mitä elämyksiä minun pitäisi kokea, mitä tapahtumia pitäisi tutkia ja mitä tavaroita pitäisi ostaa. Pitäisi-mantran ja hektisen kaupunkiympäristön aikaansaama stressi oli näkynyt jo pitkään mm. kasvojeni iholla, joka ihan oikeasti muuttui sileämmäksi vain muutamassa viikossa muuton jälkeen. Samalla arvostus niitä asioita kohtaan, joita minulla jo on, kohosi. Se on jopa hieman kieroutunutta, että vasta kun omistin talon ”maaseudulla”, ymmärsin, ettei asioiden omistaminen ole lopulta tärkeää laisinkaan.

Mitä enemmän tavaraa omistaa, sitä enemmän tavarat oikeastaan omistavat ihmisen.

***

Kirjasta ja polulla eteenpäin

Himarin oma polku ei lopulta kulje valtaväylillä tai edes kävelyteillä, vaan merellä ja ryteiköissä, siellä missä luonto tuntuu, tuoksuu, näkyy, kuuluu ja maistuu vahvimmin. Minua ilahdutti teoksen antelias ja runsas kieli. Metaforat ja vertaukset henkilökohtaiseen sekoitettuina kuplivat iloisesti. Vahvat kuvat ja voimakkaat aistimukset olivat käsinkosketeltavia. Luonnon kuvaajana Himari todellakin loistaa, kerronnassa kuuluu luonnossa vietetyt tunnit, tarkennetut katseet ja eletyt aistihavainnot.

Vaella, kalasta, rakasta on kirjamatkailua parhaimmillaan.Välillä mielenkiintoni oli kuitenkin lopahtaa, kun kirjassa kuvailtiin vaikkapa pitkästi kalastamiseen, Himarin suhdekoukeroihin tai Pohjois-Norjan paikkakuntiin liittyviä yksityiskohtia. Dialogi myös tuntui paikoin kömpelöltä, se erottui muusta kerronnasta hieman epäolennaisen kuuloisena.

Näistä pienistä asioista huolimatta suolantuoksuinen kirja oli hieno lukukokemus, joka teki minulle sen, mitä kirjallisuus parhaimmillaan tekee: laittoi ajattelemaan. Lämmin suositus siis Himarin kirjalle ja oman polun pohdinnoille!

Ajatteluun herätteleviä kirjoja ovat olleet myös Deborah Levyn Elämisen hinta ja Anna Kontulan Pikkuporvarit.

 192 s. | SKS, 2021 | Kannen suunnittelu Teemu Junkkaala, valokuvat Monni Himari | Kirjastolaina 

kulttuuri syvallista oma-elama kirjat

Alba de Céspedesin Kielletty päiväkirja

***

Voiko salaisella päiväkirjalla olla vaarallista ja viettelevää voimaa – vai onko se voima jo piilotettu ihmiseen itseensä?

Otava on iloksemme julkaissut kuubalais-italialaisen Alba de Céspedesin klassikkoromaanista Kielletty päiväkirja uuden painoksen. Vaikka teos on alkujaan julkaistu 1950-luvulla sekä italiaksi että suomeksi, on siinä kuvattu hätkähdyttävän tunnistettavia tunteita ja tilanteita.

Kuka kirjoittaa?

Valeria on perheenäiti, jonka tuttuihin uomiin jähmettyneessä elämässä tapahtuu käännekohta, kun hän ostaa päiväkirjan ja alkaa kirjoittaa ylös ajatuksiaan. Valeria tuntee kirjoittamisesta voimakasta syyllisyyttä. Kirjoittaminen on hänestä itsekästä, vaikka merkinnöistä käy ilmi, miten paljon hän on jo uhrannut perheensä vuoksi. Valeria piilottelee päiväkirjaa, ja potee huonoa omaatuntoa siitä miten kirjoittaminen sykkii pitkin päivää hänen mielessään, siitä miten malttamattomana hän odottaakaan aina seuraavaa hetkeä, jolloin pääsee rauhoittumaan päiväkirjan ääreen. Valerian perheeseen kuuluu mies Michele ja jo aikuisuuden kynnyksellä tasapainottelevat lapset Mirella ja Riccardo. Heiltä hän salaa päiväkirjan.

En olisi koskaan uskonut, että mitään siitä, mitä minulle tapahtuu päivän mittaan, kannattaisi panna muistiin. Elämäni on aina tuntunut mielestäni mitättömältä, eikä siinä ole ollut mitään merkittäviä tapahtumia paitsi naimisiinmeno ja lasten syntymät. Mutta siitä lähtien, kun aivan sattumalta aloin pitää päiväkirjaa, olen alkanut huomata, että yksittäinen sana tai äänensävy voivat olla yhtä tärkeitä, jopa tärkeämpiäkin, kuin ne asiat, joita olemme tottuneet pitämään merkityksellisinä. (35)

Päiväkirja avaa silmät

Valeria on (ehkäpä aikalaisilleen ominaiseen tapaan) puheissaan pidättyväinen ihminen. Siksi hän tuntee joukon yllättäviä tuntemuksia, kun kirjoittaessaan hän rohkenee sanoa, mitä on todella mieltä ja mikä päivän tapahtumista tai keskusteluista jäi askarruttamaan hänen mieltään. Päiväkirja avaa silmät: Valeria havahtuu huomaamaan millaisia pettymyksiä ja ristiriitoja hänen elämässään on ollut.

Valeria pohtii päiväkirjassaan arkisten asioiden lisäksi menneiden sotien vaikutuksia, perheen tiukkaa taloudellista tilannetta ja erinäisiä pyrkimyksiä parantaa sitä sekä perhe- ja ihmissuhteiden kiemuroita. Ihmissuhteiden kuvaus teoksessa onkin vahvaa, sydämeenkäypää. De Céspedes osaa kuvata herkästi ja tarkasti ihmisten välillä tapahtuvaa hienovaraisesti näkyvää yhteisymmärrystä, keskusteluissa väärinkäsityksiä aiheuttavia minimaalisia nyrjähdyksiä ja ihmisen sisäistä, murehtivaa puhetta. Myös kuvaus siitä, mitä ajan kanssa on tullut puolisoiden väliin – jäähtyvää tilaa, mietteisiin vaipuvia hetkiä, mykkyyttä ja ärtymystä – on uskottavaa, surettavaa. Kirjassa on paljon toisteisuutta, uudelleen ja uudelleen samojen asioiden vatvontaa, päiväkirjalle ominaiseen tapaan. Valeria tuskailee ja märehtii lastensa aikuisuuden kynnyksellä rimpuilua, miehensä ajautumista kauemmas hänestä ja hänen itsensä toimintaa sekä kotona että toimessa.

On kummallista, että vaikka sisäinen elämämme on meille jokaiselle tärkein, meidän täytyy elää niin kuin emme tietäisi siitä mitään ja yrittää näyttää aivan epäinhimillisen varmoilta. (214)

Miellyttämiseen taipuvaisen hiljainen kapina

Kielletty päiväkirja on kirja naisen asemasta 50-luvun Italiassa, siinä tapahtuvista murroksista ja hiljaisesta, mutta yhtä kaikki hämmentävästä kapinasta naiselle asetettuja odotuksia vastaan. Valeria huomaa muun muassa kaipaavansa omaa tilaa, ikiomaa huonetta, jossa hän saisi tehdä asioita aivan yksin. Kirjassa kuvataan hänen uhrautuvuuttaan, miten hän asettaa perheensä jäsenet aina itsensä edelle, käy heidän vuokseen töissä, siivoaa, valmistaa ruokaa – ja silti potee syyllisyyttä varastaessaan hätäisiä, salaisia hetkiä päiväkirjan parissa. Syyllisyys ottaa päiväkirjan muodon, ja ennen pitkää Valeria näkee päiväkirjan kaiken pahan alkuna ja juurena.

Tämän kirjan ansiosta totesin, että päiväkirjamuoto on todella toimiva romaanissa, se tulee ihanan lähelle, katsoo tarkkaavaisin silmin, kuitenkin inhimillisin tuntemuksin, niin että joka kirjauksessa on vahva pyrkimys ymmärtää itsensä salattua ja syvintä olemusta.

Tykkäsin kirjasta kovasti ja suosittelen sitä erittäin lämpimästi myös muille, joita kiinnostaa kehittyvien ihmissuhteiden ja arkisten sattumusten tarkastelu, jopa vatvovaan tyyliin.

Kirjablogeissa myös Leena on kirjoittanut Kielletystä päiväkirjasta. 🙂

280 s. | Otava, 2022 | Kannen suunnittelu Mirjami Marttila | Arvostelukappale saatu kustantajalta | Alkuperäisteos Quaderno Proibito ilmestyi 1952, josta ensimmäinen suomennos 1956

kulttuuri kirjat oma-elama suosittelen