Kokkausta ja sydänystäviä
Päätin näin ystävänpäivä illan kunniaksi julkaista äitini pizzapohja reseptin, joka on todella hyvä. Olen aina tehnyt samalla reseptillä pizza pohjan ja kaikki jotka sitä on maistanut on kehuneet.
Pizzapohja
– 2,5 dl lämmintä kädenlämpöistä vettä (hyvä lämpötila noin 42 astetta)
– 1 pussi kuivahiivaa
– suolaa maun mukaan
– 1 dl öljyä
– n. 5 dl vehnäjauhoja
Sekoita veteen hiiva ja suola. Vaivaa taikinaan noin 5 dl jauhoja ja tai niin paljon kun se näyttäisi tarvitsevan. Vaivaa hyvin ja lisää 1 dl öljyä. Esim. Rypsi.
Anna kohota melkein kaksinkertaiseksi.
Levitä leivinpaperin päälle pellille ja anna kohota vielä hetki.
Lisää haluamasi täytteet ja paista uunissa 200 asteessa noin 20 min .


Viime pizzan täytteet näytti jokseenkin tältä, mutta haluan jakaa vielä vanhassa frendejen keittokirjassa olevan kasvis pizza reseptin jota olen testannut ja tykännyt. Olen aikanaan ostanut keittokirjan noin 10 vuotta sitten huuto.netistä ja siinä on kyllä ihanan nostalginen tunnelma ja muutenkin ihania reseptejä. Kaikki reseptit on muutettu eurooppalaisiin mittoihin myös kirjan alussa olevassa taulukossa.
2 rkl oliiviöljyä
1 pieni sipuli ohuesti viipaloituna
1 kkp sieniä ohuesti viipaloituna
1/2 pienestä vihreästä paprikasta siemennettömänä ja kuutioituna
Suolaa ja mustapippuria
1 1/2 kkp mieleistä tomaattikastiketta
1/4 kkp parmesaaniraastetta
120 g mozzarellaa suikaloituna
Freesaa ja hauduta aineksia pannulla juustoja lukuunottamatta ja laita sitten pizzapohjan päälle ja juustot lopuksi pizzan päälle.


1/4 kkp = 0,6 dl
1/3 kkp = 0,7 dl
1/2 kkp = 1,25 dl
2/3 kpp = 1,5 dl
3/4 kpp = 1, 75 dl
1 kpp = 2,5 dl
1 1/2 kkp = 3,75 dl
2 kkp = 5 dl
3 kkp = 7,5 dl
4 kkp = 1 litra
6 kkp = 1,5 l
Siinäpä amerikkalainen mitta taulukko suomeksi käännettynä.
Hyviä pizza hetkiä ja talvipäiviä !
Niina

Knowledge is power sanotaan, mutta elämässä ei silti voi koskaan tietää mitä tapahtuu. Sen olen oppinut nyt kantapään kautta viimeisen vuoden aikana. Rupesin pohtimaan, että mitä jos olisin tiennyt tiettyjä asioita etukäteen. Olisinko osannut valmistautua niihin jotenkin tai ottaa paremmin vastaan.
Mitä jos?
Kaiken tämän tiedottomuuden varjossa olen selvinnyt mielestäni hyvin. Ehkä yksi elämän tärkeistä opeista on se, että elämää ei voi suunnitella etukäteen. Sen korona vuosi on viimeistään opettanut. Nyt haluaisin tietää, että selviytyykö talven ja pimeyden aiheuttamasta alakulosta? Toivon että kevät ja aurinko näyttäytyy pian. Kaikesta talven ja Koronan melankoliasta huolimatta minä ja läheiseni ovat pysyneet terveinä. Kaikki on muutenkin ihan hyvin.