Please mind the gap
Please mind the Gap between the train and the platform… On tuttu kuulutus kaikille Lontoon undergroundia käyttäneille. Tulipa tehtyä maltan reissun päälle vähän yllättäen lyhyt pyrähdys Lontoossa ystäväni kanssa. Päällimmäisenä tarkoituksena oli musikaali esitystä mennä katsomaan. Tämä ollut meillä jo muutaman vuoden tapana tehdä kerran vuodessa. Kävimme ensimmäisen kerran vuonna 2017 Lontoossa katsomassa leijonakuninkaan ja viime vuonna New yorkin reissussa katsomassa Aladdinia. Tänä vuonna kävimme tällä Lontoon reissulla katsomassa The Phantom of the Operan. Saavuimme Lontooseen heathtrow:n lentokentälle keskiviikkona puolen päivän jälkeen paikallista aikaa. Tästä matkustimme paddingtoniin jossa hotelli sijaitsi. Tosi symppiksen oloinen alue ja tuli kokoajan mieleen karhuherra Paddington. Sen jälkeen kun olimme vieneet tavarat hotellille ja hieman siistiydytty menimme läheiseen englantilaistyyliseen ravintola-pubiin syömään fish & chipsiä ja tuli kyllä nautittua myös yksi parhaista jälkiruuista pitkään aikaan! Tämän jälkeen menimme Hyde-parkia ja Kensington gardenia tutkimaan ja yleisesti kävelämään Lontooseen.
Torstaina kävimme parlamentti talolla toteamassa, että Big Ben on edelleen remontissa. Viime reissulla sen onneksi kumminkin näimme. Kävelimme thamesin vartta ja kävimme venebaarissa kahvilla ja kylmällä juomalla. Sen päätteksi kävelimme Buckinhamin palatsille jonka vieressä on kiva pienempi puisto St. James Park. Reissun päätteksi aloin kyllä kunnolla fiilisteleen Lontoon puistoja.
Prinsessa Dianan muisto suihkulähteeltä 
Kensingtonin palatsi 

Perjantaina kävimme luonnonhistorian museossa enimmäkseen dinosaurusten jäännöksiä ja jäljitelmiä ihmettelemässä ja sen päätteksi pyörimme enimmäkseen Tower Bridgen läheisyydessä. Illalla kävimme sitten musikaalia katsomassa Her Majesty-teatterissa. Tämä kyseinen The Phantom of the Opera on ollut esityslistalla Lontoossa kyseisessä teatterissa jo pitkään.

Lauantaina kävimme sitten Notting Hillin lähettyvillä ja Holland Parkissa auringosta nauttimassa. Tuli käytyä myös kevyellä lounaalla aivan ihanassa ranskalaisessa kahvilassa.
Eikös ole muuten aivan ihanasti alkanut syyskuu? Mittarissa tänään ollut +23 ja syksyn merkeistä ei vielä tietoakaan. Koivut ihan vehreinä. Ensi viikolla alkaa taas Oulu-opistolla kurssit ja pääsee taas ranskaa opiskelemaan. Tänään vois ehkäpä vielä pitkästä aikaa fiilistellä notting hill -leffaa. Mukavaa ihanan lämmintä alkavaa syyskuuta! Xo, Niina


Majoitusvaihtoehtoina minulla oli EF:n kautta Host-perhe tai asuntola. Valitsin host-perheen, koska siitä ei tullut lisämaksua ja ajattelin sen olevan hyvä kokemuksena. Koulumme sijaitsi maltalla St.Julianissa ja olin host-perheessä pembrokessa joka oli aivan vieressä. Minulla oli siis lyhyt kävely kouluun ja rannalle. Host-perheessä kanssani oli myös kaksi muuta opiskelijaa jotka olivat Italiasta ja Ranskasta. Talo oli kolmikerroksinen ja saimme yhteisen huoneen talon ylimmästä kerroksesta. Talossa ei ollut ilmastointia, niin kuuma oli kyllä koko reissun. Ef:llä oli myös koulun jälkeen maksullista ja ilmaista ohjelmaa.Koululla oli myös oma ranta klubi millä sai kaikki kurssilaiset vapaasti oleskella. Kävin parilla maksullisella retkellä eli maltan kierroksella, Mdinan vanhassakaupungissa (kuvia yllä) ja päiväretkellä gozon saarella joka on maltan pääsaaren vieressä. Tämä gozon retki oli lauantaina, kun oli koulusta vapaata. Ilmaisella retkellä kävin yhtenä iltana pääkaupunki Vallettassa. Koulupäiviä oli maanantain ja torstain välillä kummallakin viikolla. Olin siis kielikurssilla 2 viikkoa. Kaikki kurssit kestävät vähintään 2 viikkoa ja enimmillään voi olla vuoden jos ei ylikin. Tästä ei ihan varmaa tietoa ole, kun suunnittelin alunperinkin 2-4 viikon kurssia.
kuva yllä gozon saarelta. Kaiken kaikkiaan kurssini Maltalla oli onnistunut ja tuli tutustuttua ihmisten kanssa ympäri maailmaa. Suunnitelmissa olisi myös ensi kesänä mennä uudestaan kielikurssille ystäväni Jonnan kanssa, koska sain myös hänet innostuneeksi näistä kursseista ja itsestäni tuntuu, että opinnot jäi kahden viikon kurssilla hieman kesken.
Näistä englantilaistyylisistä puhelinkopeista tuli mieleen mainita, että tuli käytyä myös maltan reissun jälkeen muutaman yön reissu Lontoossa, mutta siitä myöhemmin. Xo, Niina