Kotiutumista

En ole pitkään aikaan kirjoittanut blogiin mitään. Lähinnä varmaan siksi, etten ole keksinyt mitään erikoista mistä kirjoittaa. Elämä ja arki täällä on melko samanlaista kuin se oli Suomessakin. Vasta nyt 3,5 kuukauden jälkeen minulla alkaa kadota tietynlainen varovaisuus. Vielä vähän aikaa sitten tunsin oloni aika epämukavaksi melkein joka paikassa. Kaikki paikat oli ihan vieraita, liikenne hermostutti, enkä osannut asioida oikein missään, ja sitten totta kai kielimuuri. Alan päästä näistä kaikista epävarmuuksista yli, ja elämä Espanjassa alkaa tuntua koko ajan enemmän kotoisalta.

Ihmisiä Suomessa ja suomen kieltä minulla on usein ikävä. Lisäksi kaipaan monia pieniä asioita asumisessa, mitkä täältä puuttuu. Espanjalainen infrastuktuuri on aika kaukana siitä, mihin Suomessa on totuttu. Kylmä meillä ei onneksi ole tullut, vaikka moni siitä varoitteli, eikä ilmat tästä enää viileämmiksi muutukaan. Pitkässä kuumassa suihkussa olisi kuitenkin ihanaa käydä, mutta meillä on niin pieni lämminvesivaraaja, ettei se riitä kuin pikaiseen peseytymiseen. Ammeen olen pari kertaa pienellä luovuudella onnistunut saamaan melkein täyteen lämpöistä vettä ja lillunut siinä sitten .

Päivät ovat lyhimmilläänkin olleet koko ajan pitkiä suomalaisiin talviin verrattuna. Pimeä tulee tähän aikaan vuodesta puoli seitsemän aikoihin. Valo ja aurinko tekevät hyvää, ja jaksaminen on edelleen ihan toista luokkaa kuin vuosi sitten. Golfaamaan ollaan ehditty enemmän kuin odotinkaan, mikä on tosi kiva. Kävin myös tutustumassa läheisellä koiratarhalla, missä auttaisin mielelläni, mutta vasta joskus lomalla sitten ehtii. Espanjan kieltä opiskelen edelleen, ja joku suomen- tai englanninkielinen ryhmäliikunta olisi kiva löytää. Tekemistä täällä ainakin riittää 🙂

Mijas pueblon kauniita kapeita katuja
Autolla näitä ei ollut niin kiva mennä…
Villisiat ovat alkaneet vallata katuja täällä illan tullen, ja välillä päivisinkin. Sotkua tulee melkoisesti, vaikka kieltämättä minusta nuo ovat suloisia eläimiä. Kuva ei ole paras mahdollinen.
Mijas golfia. Käytiin vihdoin pelaamassa meidän lähin kenttäkin 🙂
Koti Oma elämä Matkat

Talvi tulee tännekin

Joulun aika alkoi virallisesti perjantaina. Kaikkien kaupunkien jouluvalot sytytettiin illan tullen, ja markkinoita, esityksiä ja avajaismusiikkia oli kaikkialla. Joulu on jo jonkin aikaa näkynyt rannikolla isosti, mutta nyt sitä ymmärtääkseni tullaan täällä juhlimaan koko kuukauden ajan. Samalla kauppojen aukioloajat vapautuvat. Normaalisti kaupat eivät ole Espanjassa auki sunnuntaisin, mutta joulu ja kesälomakuukaudet ovat poikkeus.

Samalla alkaa virallisesti talvi. Aurinkorannikolla talven sää muistuttaa Suomen toukokuuta lämpötiloiltaan. Päivällä voi hyvinkin olla ihan rantakelit, mutta öisin lämpötila voi laskea jopa lähelle nollaa. Espanjalaisissa asunnoista löytyy keskuslämmitys hyvin harvoin, ja eristykset ovissa ja ikkunoissa saattavat olla olemattomat. Meidän asunto tulee lämpiämään sitten tarpeen tullen pienellä sähköpatterilla, ja niitä hankitaan lisää jos täytyy. Moni on kertonut, että juuri asunnot ovat täällä talvella ne pahimmat missä palelee. Koko ajan kostea ilma korostaa ilman viileyttä. Saa nähdä miten meidän eka talvi menee.

Joka tapauksessa ainakaan talvi ei onneksi kestä läheskään yhtä kauaa kuin Suomessa. Täällä ei myöskään tarvitse liukastella ja lapioida lunta päästäkseen liikkumaan. Tunnen, että me ollaan tosi etuoikeutettuja kun ollaan uskallettu muuttaa Espanjaan. Koen elämänlaadun ja jaksamisen olevan täällä tosi paljon paremmat kuin ne Suomessa oli. Tietysti odotan jo kovasti sitäkin, että pääsen käymään tutuilla lumisilla kulmilla Espoossa tapaamassa minulle rakkaita ihmisiä. Eiköhän sekin pian järjesty 🙂

Jouluvalaistusta Plaza de Espanalla Fuengirolassa
Kaikki pienimmätkin kadut on valaistu jouluvaloin
Feliz Navidad, ”Hyvää joulua”
Ostoskatu Malagassa eilen päivällä. Tuollakin oli jo vähän joulua näkyvillä.
Koti Oma elämä Tapahtumat ja juhlat