Ensikosketus espanjalaiseen terveydenhuoltoon

Tulin tarvitsemaan terveydenhuollon palveluita täällä nopeammin kuin osasin odottaakaan. Tai oikeastaan tarvitsin vain sairaslomatodistuksen flunssan vuoksi, koska Espanjassa ei saa olla päivääkään pois töistä omalla ilmoituksella. Täällä tarvitaan sairauden jälkeen myös todistus tervehtymisestä, jotta saa taas mennä töihin. Sen saa onneksi samalle lapulle tällaisissa selkeissä ja lyhytkestoisissa tapauksissa.

Joka tapauksessa sairastuttuani minulla ei vielä ollut espanjalaista terveysvakuutusta ja omalääkäriä, joten jouduin hankkimaan ensin ne. Nämä oli tarkoitus hoitaa yhdessä asianhoitajani kanssa, mutta paha flunssa ehti sitä ennen kuvioihin. Ensin etsin Google mapsista mahdollisen oman terveysasemani ja suuntasin sinne. Onneksi osuin oikeaan paikan suhteen. Vuoronumerolapun saatuani vaivuin epätoivoon, koska minua ennen oli yli sata ihmistä jonossa. Jono kuitenkin eteni ennätysvauhtia, ja pääsin tiskille reilusti alle tunnissa. Sain täytettäväksi espanjan kielisen lomakkeen. Sen liitteeksi minun piti saada kopiot passista ja recidensia -kortista, joten lähdin pika pikaa etsimään kaupungista paperikauppaa, missä sain otettua kopiot.

Sen jälkeen kaikki hoituikin aika nopeasti. Sain itselleni todistuksen oikeudesta julkiseen terveydenhoitoon, ja lääkäriajan uudelle omalääkärilleni. Lääkäriltä sain sairaslomatodistuksen lisäksi pari reseptiä (lääkkeet maksoi apteekissa alle 3€!). Asiat piti hoitaa täysin espanjan kielellä, mutta onneksi vielä melko vähäistä kielitaitoani on korjaamassa kääntäjä puhelimessa, ja elekielelläkin pärjää pitkälle. Eilen tipahti postilaatikkoon myös muovinen sairausvakuutuskortti, nopeasti siis sekin tuli.

Tämä ensikosketukseni Espanjan julkiseen terveydenhoitoon oli kaikesta sähläyksestä huolimatta erittäin positiivinen. Ilmankos olen kuullut sitä paljon kehuttavan. Kaikki hoito on lisäksi täysin ilmaista. Ja minustakin alkaa jo tuntua aika terveeltä 🙂

Hyvinvointi Oma elämä Terveys

Arki alkoi Espanjassa

Työt alkoi tämän viikon alussa, ja uutta omaksuttavaa on hirmuiset määrät. Meillä on pitkä koulutus ja ihanat kouluttajat, joten en yhtään epäile, ettenkö oppisi nopeasti 🙂 Teen töitä suomalaisessa työyhteisössä. Olo toimistolla on ollut kotoisa, koska olen kuukauden ajan kodin ulkopuolella joutunut tulemaan toimeen ainoastaan espanjan ja englannin kielillä.

Töiden alettua myös viralliset asiat lähti rullaamaan vauhdilla. Nyt minulla vihdoin on espanjalainen henkilötunnus (NIE) ja oleskelulupa. Ensi viikolla saan loputkin asiat kuntoon. Näitä ovat mm. omalääkäri terveysasemalta, kaupungin asukkaaksi rekisteröityminen ja verotusasiat.  Mieli on helpottunut, koska kuten olen aiemmin kertonutkin, ilman NIE-numeroa täällä ei pysty tekemään minkäänlaisia sopimuksia. Nyt meillä on kotivakuutus, minulla pankkitili ym. aika välttämättömät asiat.

Täällä joulua odotetaan jopa enemmän kuin Suomessa. Kaupat ovat täynnä jouluaiheista krääsää, ja kaikkien isojen katujen yllä jouluvaloja. Minulla on vielä ihan kesäfiilis. Ei tunnu yhtään siltä, että talvi on jo kulman takana. Eipä se ihme ole kun päivälämpötilat ovat edelleen +20-25 paikkeilla, ja öisinkin on lämmintä. Myös pimeä tulee paljon myöhemmin kuin Suomessa. Tähän aikaan vuodesta olen ollut aina väsynyt, enkä ole halunnut olla ulkona. Tämä ihana ilmasto tekee hyvää, sillä nyt olo on virkeä aamusta iltaan, ja rakastan ulkoilla. Kävelen päivän aikana ehkä enemmän mitä kävelin Suomessa viikossa. Olen niin iloinen, että me ollaan täällä, ja nyt on päivissä se kaivattu rytmikin taas töiden myötä 🙂

Kävimme tänään Benalmadenassa, jossa emme olleet käyneet aiemmin. Kävelimme rannan läheisyydessä ja kävimme syömässä. Tällaisia viikonloppujen pitäisi olla aina 🙂
Nättiä seutua tämäkin. Keskustaan emme pysähtyneet, mutta siellä näytti olevan ainakin runsaasti ostosmahdollisuuksia.

Papukaija tykkää istuskella ikkunan vieressä katselemassa ulos. Tulevaisuudessa asutaan toivottavasti jossain, missä on oma piha, ja sekin saa oman ison ulkohäkin.

 

Työ ja raha Oma elämä Mieli Työ