Kosmetiikkateollisuuden tulevat trendit
Kävin viime perjantaina vuosittaisessa kauneuden alan ammattilaisille suunnatussa Kauneusseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa. Päivän aikana kuulimme puheenvuoroja Suomen kosmetiikkamarkkinoista, suomalaisten kulutuskäyttäytymisestä, innovatiivisesta Sulapacista ja paljon muusta.
Yhden puheenvuoron piti Bernerin viestintäasiantuntija Anne Sario. Hän kertoi kosmetiikkateollisuuden tulevista trendeistä, joista osasta ollaan jo saatukin vähän vihjeitä. Päätinkin jakaa näistä trendeistä ne kolme mielenkiintoisinta.
1. Vedettömyys
Ihonhoidolta halutaan yhä enemmän tehoa. Kuluttaja alkaa olla yhä tietoisempi kosmetiikan raaka-aineista ja mitkään vesi-glyseriini-silikoni-litkut eivät enää mene niin helposti läpi.
Kosmetiikassa aineet voidaan liuoittaa siihen edullisimpaan veteen, joka lopulta päätyykin sinne aineosalistan etupäähän; eli sitä on tuotteissa usein eniten. Voidaan myös joissain tapauksissa väittää, että tätä edullista raaka-ainetta on käytetty tuotteessa vain täyteaineena suuremman volyymin aikaansaamiseksi.
Jos vesi korvattaisiinkin jollain, jolla olisi jo itsessään ihonhoidollisia vaikutuksia, tulisi tuotteesta luultavasti entistäkin tehokkaampi. Monilta brändeiltä on jo tullut tuotteita, joissa vesi on korvattu öljyillä tai kasviuutteilla. Tällaisia esimerkkejä ovat kotimainen Henua, joka käyttää veden sijasta koivunmahlavettä, ruiskaunokki- tai ruusuvettä ja Whamisa, jolla on ainakin muutamia vedettömiä tuotteita (esim. tämä kosteusvoide). Lisäksi törmäsin Ordinaryn C-vitamiinihoitotuotteeseen, jossa lukee erikseen ”Water-free”.
2. Kannabisöljy
Kannabisöljy voisi hyvinkin olla yksi seuraavista trendiraaka-aineista ja onhan sitä jo joidenkin brändien tuotteissa näkynytkin. Yritin selvittää, mitä eroa on hampunsiemenöljyllä, kannabisöljyllä ja CBD-öljyllä, mutta en saanut ainakaan tältä istumalta selkoa, miten eri ainesosat kerätään ja millaiset vaikutukset kullakin kosmetiikassa on. Vaatinee siis vielä tutustumista :)
3. Läpinäkyvyys
Ja kuten jo mainitsin, kuluttajat ovat yhä tietoisempia tuotteiden raaka-aineista, mutta myös alkuperästä. Kosmetiikan tuotannon pitää tulevaisuudessa olla yhä näkyvämpää ja ostajan pitää voida tarkistaa, mistä mikäkin raaka-aine on peräisin ja millaisissa oloissa tuote on tehty. Tuotteilta aletaan vaatia eettisyyttä ja ekologisuutta, mikä on mun mielestä tosi hieno asia!
Millaisia odotuksia sulla on kosmetiikkamarkkinoiden tulevaisuudelta?