Kosmetiikkateollisuuden tulevat trendit

Kävin viime perjantaina vuosittaisessa kauneuden alan ammattilaisille suunnatussa Kauneusseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa. Päivän aikana kuulimme puheenvuoroja Suomen kosmetiikkamarkkinoista, suomalaisten kulutuskäyttäytymisestä, innovatiivisesta Sulapacista ja paljon muusta.

Yhden puheenvuoron piti Bernerin viestintäasiantuntija Anne Sario. Hän kertoi kosmetiikkateollisuuden tulevista trendeistä, joista osasta ollaan jo saatukin vähän vihjeitä. Päätinkin jakaa näistä trendeistä ne kolme mielenkiintoisinta.

1. Vedettömyys

Ihonhoidolta halutaan yhä enemmän tehoa. Kuluttaja alkaa olla yhä tietoisempi kosmetiikan raaka-aineista ja mitkään vesi-glyseriini-silikoni-litkut eivät enää mene niin helposti läpi.

Kosmetiikassa aineet voidaan liuoittaa siihen edullisimpaan veteen, joka lopulta päätyykin sinne aineosalistan etupäähän; eli sitä on tuotteissa usein eniten. Voidaan myös joissain tapauksissa väittää, että tätä edullista raaka-ainetta on käytetty tuotteessa vain täyteaineena suuremman volyymin aikaansaamiseksi.

Jos vesi korvattaisiinkin jollain, jolla olisi jo itsessään ihonhoidollisia vaikutuksia, tulisi tuotteesta luultavasti entistäkin tehokkaampi. Monilta brändeiltä on jo tullut tuotteita, joissa vesi on korvattu öljyillä tai kasviuutteilla. Tällaisia esimerkkejä ovat kotimainen Henua, joka käyttää veden sijasta koivunmahlavettä, ruiskaunokki- tai ruusuvettä ja Whamisa, jolla on ainakin muutamia vedettömiä tuotteita (esim. tämä kosteusvoide). Lisäksi törmäsin Ordinaryn C-vitamiinihoitotuotteeseen, jossa lukee erikseen ”Water-free”.

2. Kannabisöljy

Kannabisöljy voisi hyvinkin olla yksi seuraavista trendiraaka-aineista ja onhan sitä jo joidenkin brändien tuotteissa näkynytkin. Yritin selvittää, mitä eroa on hampunsiemenöljyllä, kannabisöljyllä ja CBD-öljyllä, mutta en saanut ainakaan tältä istumalta selkoa, miten eri ainesosat kerätään ja millaiset vaikutukset kullakin kosmetiikassa on. Vaatinee siis vielä tutustumista 🙂

3. Läpinäkyvyys

Ja kuten jo mainitsin, kuluttajat ovat yhä tietoisempia tuotteiden raaka-aineista, mutta myös alkuperästä. Kosmetiikan tuotannon pitää tulevaisuudessa olla yhä näkyvämpää ja ostajan pitää voida tarkistaa, mistä mikäkin raaka-aine on peräisin ja millaisissa oloissa tuote on tehty. Tuotteilta aletaan vaatia eettisyyttä ja ekologisuutta, mikä on mun mielestä tosi hieno asia!

Millaisia odotuksia sulla on kosmetiikkamarkkinoiden tulevaisuudelta?

Kommentit (6)
  1. Moikka! Ymmärtääkseni hampunsiemenöljyn ja kannabis/CBD-öljyn erot on aika yksinkertaiset. Hampunsiemenöljy valmistetaan hampun siemenistä (d’oh :-D) ja CBD-öljy (osittain) myös hamppukasvin muista osista, joissa CBD:tä esiintyy runsaammin. Siten siemenöljy ei sisällä kannabidioleja, mutta hamppuöljy/kannabisöljy/CBD-öljy kyllä sisältää. Ja tää trendi koskee nimenomaan CBD:n ominaisuuksia. Joskin markkinointivirheitä ja suoranaista harhaanjohtamista tottakai esiintyy valtavasti (= markkinoidaan hampunsiemenöljyä kannabisöljynä jne). Esimerkiksi tuo kuvissa esiintyvät Bodyshopin hampputuotteet sisältää nimenomaan siemenöljyä, vaikka he ei nyt sitä kyllä yritä muuna myydäkään 🙂 Itse en ole kannabisöljystä edes itse kiinnostunut erityisesti (siis käyttömielessä), mutta kaikki trendit kiinnostaa aina 😀

    1. Oooo kiitos suuresti tästä selvennyksestä! 🙂

  2. Mua hämmentää tuo vedettömyys-termi, jos tuotteessa käytetään kukkais- ja kasvivesiä. Eikö oikeasti vedettömät balmit ole aivan eri asia? Vai mitä en ole ymmärtänyt oikein? 😀

    1. No siis vedettömyydellä tarkoitetaan, ettei tuotteessa ole ihan tavallista vettä käytetty ollenkaan, ei sitä että se olisi ”kuiva” balmi-koostumus 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *