Helsingistä Riikaan Silja Serenadella 26. – 30.6.2020

Itämerellä! Matka Itä-Suomesta Riikaan kesti 29 tuntia ja piti sisällään kävelyä, junamatkan, muutaman Helsinki tunnin lounastaukoineen  ja laivamatkan yön yli.

Kolme viikkoa sitten tuli s-postiin tarjous Tallink Siljalta. Silja Serenade on muuttanut reittinsä Tukholman sijasta Riikaan kesän ajaksi ja tähän oli tietenkin tartuttava välittömästi. Riika on ollut mielessä usein, mutta aina on joku muu kaupunki kiilannut eteen. Nyt oli siis Riian vuoro.

Odotettavissa oli hellettä ja sitä myös saatiin koko matkan. Vasta kotimatkalle lähdettäessä saimme ensimmäiset sadepisarat ja tummia pilviä alkoi näkyä taivaalla.

Koronatilanne toki mietitytti ja kiinnitimme siihen huomiota liikkuessamme laivalla ja Riiassa. Olympia terminaalissa oli matkan suurimmat ruuhkat ja turvaväleistä ei juuri tunnuttu piittaavan, vaikka siellä asiasta kuulutettiinkin. Kannattaa siis suosiolla jättäytyä viimeisimpien joukkoon, jos haluaa tilaa. Käsidesejä sekä pesupaikkoja oli niin terminaaleissa, laivalla ja hotellissa sekä tietysti ympäri Riikaa.Tilojen käyttö laivalla oli suunniteltu uudelleen niin, jotta etäisyydet voitaisiin paremmin säilyttää. Myymälöissä ja ravintoloissa on asiakkaiden enimmäiskapasiteetti ja esim. pallomeri on suljettu. Tiloja puhdistetaan ja desinfioidaan usein ja perusteellisemmin. Laivan hisseihin toivottiin menevän vain oma seurue kerrallaan. Mielestäni laivalla oli hyvin tilaa ja ruuhkia ei juuri syntynyt. Riian päässä ulostulo tapahtui autokannelta, joten siellä oli väljää. Maissa oli hyvin tilaa ja vain keskustorilla oli enemmän vilinää. Hotellissa aamiaisbuffetin keräilyn hoiti tarjoilijat.

Laiva oli tuttu entuudestaan ja olinkin jo unohtanut kuinka kiva se olikaan. Ohjelmaa oli tarjolla kaiken ikäisille. Promenadella esiintyi soitto-/lauluduo ja pubissa trubaduuri. Me katsoimme paluumatkan vauhdikkaan shown, jonka teema oli rock ja esitys tribuutti kaikkien aikojen parhaille rock-kappaleille. Perheen pienimmille oli myös ohjelmaa Harri Hylkeen johdolla ja uusi Pingviini-jäätelöbaari.

Promenade (kansi 7)
Pientä palaa

Aamuvirkun aamukävely laivan kannella klo 4.45 – 5.30
Joku oli ystävällisesti jättänyt lasin mulle kuvattavaksi
Aamut on parhaita
Melkein perillä

Riika on kaunis ja sopivan kokoinen kaupunki ottaa haltuun vaikka kävellen. Näin teimmekin jo heti alkajaisiksi. Kävelimme kiireettömästi parin kilometrin matkan Tallink Hotel Rigaan puistojen läpi ja saimme ensikosketuksen kaupunkiin. Lämpötila näytti jo +29c, kun pääsimme hotellille. Paluumatkalle hotellilta satamaan tilasimme Boltin, jonka hinnaksi tuli vain 3,60€. Käytimme Boltia vain pari kertaa tällä matkalla  helteestä huolimatta. Askelmittariin siis kertyi kilometrejä varsin kiitettävästi.

Matkalla hotellille ylitimme kaupungin kanaalin

Kahden yön hotellimatkalla on todella hyvin aikaa tutustua kaupunkiin ja käydä vaikka Jurmalan upeilla rannoilla. Laiva saapui Riian satamaan lauantaina 10.30 ja lähti paluumatkalle maanantaina klo 16.30.

Mr Padegs (1911-1940) oli Latvian tunnetuimpia taiteilijoita

Meidän Riian päiviin mahtuivat ainakin nämä:

Ihastelimme vanhan kaupungin kaunista arkkitehtuuria ja minua viehätti erityisesti Albert Ielan Art Nouveau tyylin talot ja niiden yksityiskohdat.

Pääsimme jokiristeilylle aivan ”privaatisti”, koska muita turisteja ei juuri sattunut paikalle.

Nautimme kahvihetkestä viehättävässä teehuone Apsarassa.

Näimme ainakin Mustapäiden talon, Pietarin kirkon, Vapauden muistomerkin ja kissatalon ja useita muita tunnettuja tai muuten vaan kauniita ja mielenkiintoisia kohteita.

Lounastimme vanhassa kaupungissa.

Istuskelimme kauniissa puistoissa.

Kävimme keskustorilla, jossa hinnat on todella alhaiset (mansikat 2€ litra).

Shoppailimme Origon ja Galleria Rigan kauppakeskuksissa ja muissa pienemmissä liikkeissä.

Ihastelimme näköalaa Galleria Rigan kattoterassilta (vinkki: kannattaa mennä ravintolan auki ollessa, ettei käy niinkuin meille. Pääsimme ylös hissillä, mutta emme enää pois, koska hissi ja portaikko aukesi vain henkilökunnan kulkukortilla. Löysimme onneksi henkilökuntaa avuksi.)

Haimme viilennystä terassilta (lämpötilat pysyttelivät +30 koko matkan)

Ravintola 1221 on Riian kuvatuimpia rakennuksia
Tämä upea Art Nouveau rakennus löytyy Alberta iela nimiseltä kadulta

Pääsimme jokiajelulle aivan privaatisti. Kuljettajamme on todella iloinen saadessaan kyytiin kaksi pälättävää Itä-Suomalaista.Riiassa kannattaa tehdä jokiajelu. Kaunis reitti!

Hunajakakkua ja Pavlovaa viehättävässä teehuone Apsarassa
Cat House! Kissatalon patsaisiin liittyy tarina. Tarinan mukaan talon rakennuttaja, rikas kauppias, suuttui , koska häntä ei hyväksytty jäseneksi Suureen kiltaan, jonka talo on kadun toisella puolella. Kostoksi hän asennutti talonsa katolle kaksi mustaa kissaa, hännät ylhäällä ja takapuolet killan taloa kohti.

Vapauden muistomerkki on itsenäisyyden ja kansallisen ylpeyden symboli
Tulopäivänä lounastimme vanhassa kaupungissa. Ruoka oli hyvää, mutta palvelu hidasta ja tahmeaa.

Riian keskustori on yksi Itä-Euroopan suurimpia ja suosituimpia ostospaikkoja. Torin symboli ovat oikealla näkyvät paviljongit, jotka ovat alunperin zeppeliinien hangaareita. Mansikat maksoivat 2€ litra ja muutenkin täällä kaikki oli halpaa (vaatetarjonta saman tyyppistä, kun meidän toreillakin). Kannattaa kuitenkin poiketa. Tori löytyy rautatieaseman ja joen välistä.
Galleria Rigan näköalat
Kuvassa vasemmalla Riian radio- ja televisiotorni ja oikealla näkyvä erikoinen rakennus kuuluu Tiedeakatemialle
Kuvassa näkyvässä Radisson hotellin Skyline Barista on vieläkin upeammat näkymät. Sai jäädä seuraavaan kertaan. Allekirjoittanutta kiinnosti enemmän tämä etualalla oleva rakennus.

Viimeisenä iltana löysimme aivan sattumalta loistavan ruokapaikan Cydonia Gastropubin läheltä hotelliamme. Nautimme varjoisalla terassilla todella maukasta ruokaa höystettynä iloisella asiakaspalvelulla. Tilasin pitkään haudutettua jänispataa, joka oli parasta liharuokaa pitkiin aikoihin. Ystäväni kanapasta oli kuulemma myös maukasta. Tälle suosittelut!

Tallink Hotel Rigan sijainti on keskeinen. Vanhaan kaupunkiin on matkaa vain 500m. Huoneet ovat tilavat, siistit  ja ilmastoidut. Vastapäätä on suuri kauppakeskus Origo, sekä rautatieasema.

Aikaa olisi ollut käydä vaikka Jurmalassa, mutta tällä kertaa meille riitti Riian kaunis kaupunki. Seuraavalla kerralla sitten.

Pakettiin (123,00€/hlö) kuului laivamatkat mennen tullen Promenade hytissä sekä 2 yötä Tallink Hotel Rigassa aamiaisineen. Hinta oli tällä kertaa aika kohdillaan

Kiitos Riika ja kiitos loistava matkaseurani Maija!!

Kulttuuri Ravintolat Matkat Ostokset

Jugendia ja symppis kahviloita! Helmikuun Helsinki osa2

Helsingin Tuomiokirkko apostolipatsaineen on Helsingin tunnetuimpia symboleja

Hyvin nukutun yön ja täydellisen aamiaisen jälkeen oli taas aika kerryttää askelmittarin kilometreja. Radisson Blue Plazan aamiainen on ehdottomasti paras ja monipuolisin,mitä olen Helsingissä koskaan syönyt ja samaa mieltä tuntuu olevan monet muutkin. Hyvä aloitus päivälle. Kyllä jaksaa!

Aamiainen on katettu kauniisti ja ympäristö on viihtyisä. Kuvissa esillä vain osa runsasta aamiaista.

Aamu oli harmaa ja sumuinen. Mittari näytti +2c. Mistä aloittaisin päiväni? Missä en ole vuosiin käynyt? Vaihtoehtoja oli paljon ja päädyin aloittamaan päiväni Taka-Töölöstä. Nousin bussiin Mannerheimintieltä ja jäin pois Sibeliuksen puiston kohdalla. Ihastelin aikani Sibelius-monumenttia japanilaisten turistien joukossa. Tässä Eila Hiltusen vuonna 1967 valmistuneessa veistoksessa on yli 600 teräsputkea. Niiden aaltomainen muoto symboloi musiikin voimaa.

Muistan, kun kävin monumentilla ensimmäistä kertaa vanhempieni kanssa (ehkä 5v) ja se teki suuren vaikutuksen pieneen ihmiseen. Sittemmin olen käynyt vain muutaman kerran. Hieno se on edelleenkin.

Sibelius-monumentti on Helsingin tunnetuimpia veistoksia ja suosittu matkailunähtävyys.
Sibeliuksen kasvorelifi sijaitsee monumentin vieressä.

Matka jatkui ja sumun keskeltä alkoi erottua suosikkikahvilani Cafe Regatta. Aivan ihana!! Pala maaseutua kaupungissa!

Tämä  pieni punainen kahvila on vain parin kilometrin päässä keskustasta ja on auki vuoden jokaisena päivänä. Myös jouluna ja juhannuksena. Pihalla on myös nuotiopaikka ja makkarat (ei omia grillattavia) voi ostaa kahvilasta.

Sympaattinen Cafe Regatta on yksi suosikeistani.

Cafe Regattan pihapiirissä on kaikenlaista katseltavaa.

Matka jatkui Hietsun uimarannalle. Sumuinen sää teki hieman aavemaisen tunnelman ja mielikuvitus lähti taas laukalle. En ollut koskaan talviaikaan käynyt tällä rannalla ja hieman erilaiset oli näkymät.

Hietaniemen hautausmaalla poikkesin myös tätini haudalla.

Tässä kohtaa pysähdyin ja mietin, mitä mahtaa olla tuossa punaisessa tiilitalossa ? Sinne siis seuraavaksi!
Venetsia-rakennus

Lapinlahden entisen sairaala-alueen rakennuksiin kuuluu myös tämä punatiilinen Venetsia. Nimensä se on saanut meren läheisestä sijainnista. Aiemmin tässä rakennuksessa on ollut sairaalan pesula ja henkilökunnan asuintiloja. Nykyisin Venetsiassa on Lapinlahden Lähde Oy:n vuokralaisten toimitiloja.

Täältä löytyi myös aivan ihana Kahvila & Puoti Aura!! Poikkesin kaakaolle ja jutustelin hetken mukavan henkilökunnan kanssa. Kun Suomen pienin kombucha-panimo ja Suomen pienin kahvipaahtimo kohtasivat syntyi Kahvila & Puoti Aura. Täältä voi ostaa myös kahvipapuja, kombuchaa ym. Todella persoonallinen ja symppis paikka!

Kahvila & Puoti Aura

Symppis kahvila!
Kuuma kaakao maistui kävelylenkillä.

Kahvila Aura toimii entisen kattilahuoneen paikalla
Tarjolla oli myös Columbialaista aamiaista ja muita herkkuja.
Lapinlahden entinen sairaala-alue puistoineen oli kiva kohde.

Aamukävely oli vaihtunut huomaamatta päiväkävelyksi ja löysin itseni Bulevardilta, Sinebrychoffin taidemuseon ovelta. Meneillään oli Edelfelt ja Romanovit näyttely, joka keskittyy Albert Edelfeltin vähemmän tunnettuihin, Venäjän keisariperheeseen liittyviin teoksiin. Näyttelyn pääteos oli Aleksanteri III:n veljenpoikia esittävä muotokuva Suuriruhtinaat Boris ja Kirill Vladimirovitš lapsina (1881) Rybinskin taidemuseon kokoelmista. Kauan kadonneeksi luultu maalaus oli ensimmäistä kertaa Suomessa. Kiersin myös Paul ja Fanny Sinerbychoffin kotimiljöön, joka on pysyvästi esillä ja tutustuin vanhaan eurooppalaiseen maalaustaiteeseen.

Pitkään luultiin, että maalaus kuvaisi pikkutyttöjä, mutta se esittääkin suuriruhtinas Vladimirin poikia. Pojat on puettu ajan muodin mukaisesti mekkoihin ja heillä on pitkät kiharat hiukset.
Kotimiljöö on pysyvä näyttely.
Jacopo Bassano (1510-1592) Virgin and child

Lounasaika oli päättymässä, kun saavuin Ullanlinnaan. Tämä kaupunginosa on minulle monella tapaa rakas, koska elämäni suuret asiat tapahtuivat juuri täällä. Irtaantuminen kotoa Itä-Suomesta ensimmäiseen vuokrayksiööni, ensimmäinen vakituinen työ jne.

Tapasin täällä myös poikani isän ja menimme naimisiin läheisessä Saksalaisessa kirkossa. Paljon hyviä muistoja ja tuttuja kulmia.

Ullanlinnan kaduilla on jotain vanhaa ja jotain uutta
Kevyellä lounaalla ranskalaistyyppisessä bistrossa Paulettessa. Hyvää ruokaa ja viihtyisä miljöö.

Kiertelin kauan pitkin Ullanlinnaa, Kaivopuistoa ja Eiraa. Kuvasin kauniita Jugend-talojen yksityiskohtia ja lepuutin jalkojani kahvilassa.

Huvilakatu

Huomaa Hattiwatit ikkunassa!
Jäähyväiset/ Au Revoir
Jugendrakennus Villa Ulrikan sisäänkäynti.
Värikkäät talot jaksavat ilahduttaa allekirjoittanutta.
Jugendtyyli vallitsi Euroopassa 1880-luvulta ensimmäisen maailmansodan alkuun.

Matkalla hotellille ostin vielä kylpypallon Lushista. Ihan parasta on laskea kylpy pitkän päivän ja lukuisten kävelykilometrien jälkeen.

Illalla sateli vähän luntakin.
Hyvää yötä!

Kolmannen päivän aamuna olin taas tapani mukaan liikkeellä aamuhämärissä. Onnekseni minulla on pari matkakaveria, jotka elää jokseenkin samassa rytmissä. Kaikki ei taatusti riemastu kukonlaulun aikaan kahvia keittelevästä matkakumppanista.Toivottavasti  pian pääsee taas kaverimatkallekin.

Korkeavuorenkatu aamuhämärissä
Hotelli Kämp ja Runebergin patsas
Helsingin Tuomiokirkko Sofiankadulta kuvattuna.
Helsingin kaupungintalo
Tunnelmallinen OMA puoti Katariinankadulla.
Helsingin rautatieasema

Lyhyessä ajassa kerkeää paljon ja tässä oli vain osa tapahtumista. Kotimaan matkoja ovat varmaan seuraavatkin matkat ellei tilanne maailmalla muutu.

Kulttuuri Ravintolat Matkat Museot ja näyttelyt