Kateus on katsojan silmissä.
Raha. Vapaus. Elämä. Auto. Toisen onni.
Ihminen on kateutta täynnä. Aina on toisilla paremmin kuin itsellä. Vaikka hetki sitten itsellä olis ollu onni ihan omissa käsissä. Se murenee kun toinen saa jotain mistä pitää olla katellinen kun ei itsellä ole.
Peili. Katso peiliin. Katson peilin kautta olkasi yli taaksepäin. Mitä hyvää näet sinulle tapahtuneen? Istuuko onni olkapäilläsi odottamassa milloin ymmärrät sitä? Onni on tässä ja se on nyt. Se ei ole huomenna, se ei ollut eilen. Se on nyt ja tässä.
Se mistä olet toiselle kateellinen voi olla suuri tavoite hänelle. Hän on ehkä tehnyt normaalia enemmän töitä sen eteen. Hän on ehkä haaveillut, säästänyt ja ennakoinut. Uuden auton ostoa on voitu suunnitella vuosia koska se on hänelle tärkeää. Tuoko se hänelle onnea? Sitähän ei kukaan voi tietää.
Älä ole kateellinen. Jos haluat samoja asioita kuin naapurin Sinikka niin tee niitä asioita. Ehkä joku päivä iloitsette Sinikan kanssa yhdessä.
Ensi kerralla kun tunnet kateutta toisen elämästä kokeile tätä :
Ole aidosti iloinen toisen onnesta, onnittele. Kysy miltä nyt tuntuu ja nauti hänen kanssaan.
Jaettu ilo on moninkertainen.

