Kaksi viikkoa jäljellä. Eli mitä kaikkea pitäisi tehdä ennen kuin täyttää 30?

Koska olen saavuttamassa tuon maagisen kolmenkympin iän aivan lähiaikoina, on aihe ollut kahvipöytäkeskusteluissa tapetilla tämän tästä. Vaikka ikä onkin vain numeroita, on kolmekymmentä silti eräänlainen symbolinen merkkipaalu lopullisesta aikuistumisesta, ainakin parikymppisen silmin. Niin, se on nyt sitten edessä kahden viikon päästä. Kummallista kyllä, en tunne minkäänlaista kriisiä, en paniikkia. Missä vika? Pitikö ennen kolmenkympin merkkipaalua tehdä jotain tärkeää, jonka olen unohtanut tehdä?

tyytyvainen30.jpgElämäänsä, saavutuksiinsa ja saavuttamatta jättämisiinsä
tyytyväinen tuleva kolmekymppinen

Varsinkin nuoret aikuiset tekevät usein pieniä ajallisia suunnitelmia siitä, mitä kaikkea pitää tehdä tai saavuttaa ennen kuin täyttää kolmekymmentä. Yhdelle on tärkeää, että opiskelut on opiskeltu, joku haluaa tiettyyn ammatilliseen asemaan, jollekin on tärkeää löytää puoliso ja tehdä lapset, kun taas toinen pyrkii kaatamaan kylän kaikki poikamiehet.

Olen tässä muistellut, että mistä minä silloin vuosia sitten haaveilin? Naimisiin en erityisesti hinkunut, mutta niin vain kävi. Samaan syssyyn tuli hankittua myös oma koti, josta olin kyllä ihan oikeastikin haaveillut. Lapsista ajattelin aina, että jos niitä haluan, hoidan homman alle kolmekymppisenä. No, enpä ole vielä halunnut, enkä usko muuttavani mieltäni seuraavan kahden viikon aikanakaan. Muut haaveeni ovatkin olleet aika paljon pienempiä. Halusin ajaa ajokortin ennen kuin täyttäisin kolmekymmentä ja ihan viimeisilläni halusin päästä hyvään fyysiseen kuntoon ennen väistämätöntä alamäkeä. Ajokortin ajoin pari vuotta sitten eikä kunnossakaan ole enää paljon valittamista. Olen kai sitten valmis täyttämään kolmekymmentä ilman turhia kriisejä.

Mitä odotuksia, haaveita tai tavoitteita sinulla on tai on ollut kolmenkympin merkkipaalun saavuttamisen suhteen? Tai olisiko jollain jotain viime hetken vinkkejä siitä, mitä minun tulisi viimeisen kahden viikon aikana ehdottomasti tehdä? Ehkä tästä saadaan vielä kriisi aikaiseksi loppumetreillä!

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

Romanttinen kesätukka. Just joo.

On jälleen se aika vuodesta, kun naistenlehdet kehottavat hukuttamaan föönit ja suoristusraudat naftaliiniin ja antamaan luonnonkiharan tukan kuivua omaa rauhallista tahtiaan kesätuulen käsittelemäksi, ihanan seksikkääksi ja romanttiseksi kiharapilveksi. Huolittelematon, tuulen kuivaama tukka on tämänkin kesän kuumin juttu. Sopivan hektisen ja kiireisen viikon päätteeksi tämä vinkki kuulosti kerrassaan loistavalta, aivan kuten moni muukin trendihömpötys niin kauan, kunnes sitä sitten kokeilee käytännössä.

badhairsummer.jpgBad hair summer

Tämä sama vanha, joka kevät toistuva vinkki, tuli tällä kertaa vastaan selaillessani paikallista naistenlehteä. Artikkelin sisältöä vahvistamaan oli viereiselle sivulle valittu kuva naisesta, jonka kiiltävääkin kiiltävämpi, tarkasti laskelmoitu kiharapilvi leijaili valtoimenaan lempeässä merituulessa. Toimittuani lehden vinkkien mukaisesti, eli annettuani tukkani kuivua itsekseen, jos ei nyt merituulessa, niin huoneenlämmössä ainakin, oli lopputuloksena jotain aivan muuta, kuin se lehdessä kauniisti hymyillyt seksikäs pörröpää kesämekkoineen.

Herätkää, te naistenlehtien hiustoimittajat! Vaikeasti luonnonkihara tukka ei välttämättä ole erityisen luonnonkaunis. Ainakaan oma tukkani ei kuivu tuulessa kauniille loiville kiharoille, vaan sivuille sojottavaksi, kuivan näköiseksi, tiukkaakin tiukemmista kiharoista muodostuvaksi käkkäräkasaksi, josta saa hyvännäköisen ainoastaan kiskomalla sen takaraivolle nutturaksi. Ja auta armias, jos kosken niihin käkkäröihin harjalla. Sen jälkeen näytän siltä, kuin päähäni olisi aseteltu sähköiskun saanut marsu.

Toisin sanoen, saadakseni hallitun huolittelemattoman näköisen kesätukan loivine kiharoineen, joudun tekemään työtä tuplasti enemmän, kuin saadakseni huolitellun näköisen suoran tukan. Mennään sitten epäromanttisella talvitukalla tämäkin kesä.

 

Kauneus Hiukset Höpsöä