Pakkolevossa

Puolisentoista viikkoa sitten mieheni alkoi pahaenteisesti yskähdellä ja valitella kurkkuaan. Samaan aikaan minä kieltäydyin pussailemasta. Marssin paikalliseen apteekkiin ostamaan kasan c-vitamiinia ja flunssalääkkeitä, popsin edellisestä taudista ylijääneet antibiootit ja heitin ilmoille nöyrän toivomuksen siitä, että onnistuisin välttymään tältä vitsaukselta vaikka sitten maksani kustannuksella. Toisin kävi.

nappuladisco.jpgNappuladisco. Sodassa flunssaa vastaan ovat kaikki keinot sallittuja.

 

Hiljensin treenitahtiani heti, kun kurkkuni muuttui karheaksi. Aamucardiot saivat jäädä, mutta iltaisin kävin sinnikkäästi nostamassa rautaa. Ja kyllä se nousiki. Pientä kurkkuoireilua lukuunottamatta olo oli terve ja yllättävän voimakas. Lauantaina uskaltauduin viimein pyörälenkille, joka venähti aina 50 kilometrin mittaiseksi. Samana iltana minulta katosi ääni ja tilalle tuli yskä. Ääni on nyt palailemassa takaisin, mutta kuulostan vieläkin viisikymppiseltä, ikänsä röökiä vetäneeltä puhelintytöltä. Kaikki alkuviikon treenit on peruttu ja mitä pidemmälle viikkoa edetään, sitä varmemmin myös loppuviikon treenit peruuntuvat. Hengitys tuntuu raskaalta ja vanha astmaatikko tietää, että silloin on parempi olla ihan hissunkissun.

lappu.jpgSanallista viestintää ilman puhekykyä

 

Treenitaukoa on nyt takana kolme päivää ja hermoni ovat täysin loppu. Rutiinit ovat sekaisin, kun päivästä on otettu kolmisen tuntia treeniä pois ja tilalla on pelkkää yskää ja kotona kärvistelyä. Liikkumattomuuden takia olen joutunut pudottamaan myös kalorimääriä ja nyt ajatukseni pyörivätkin tuskallisen tiiviisti jääkaapin ympärillä, kun ei muutakaan ajateltavaa ole.

purkit_ja_purtilot.jpgHei mitä tehtäis kun ei voi treenata? No järjestellään uusiksi
kaikki keittön parikymmentä kaappia!

 

Olen käsittämättömän huono ottamaan rennosti ja vihaan päiviä jolloin en saa mitään aikaiseksi. Kun en voi treenata, on pakko keksiä jotain muuta tekemistä. Eilen vietin neljä tuntia järjestellen keittiön kaappeja uuteen uskoon ja tänään yritin leikkiä tylsistymätöntä lukemalla hömppälehteä uima-altaalla ja syömällä keittiösiivouksen yhteydessä löytyneet lakritsinjämät. Silti turhautuneisuus hakkaa vimmatusti takaraivossa. Löysäilyllä ei rasva pala eikä lihas kehity. Kurjuuden maksimoimiseksi pitäisi loppuviikon aikana käydä mittauttamassa rasvaprosentti ja minulla on vahva epäilys siitä, ettei se ole hivuttautunut alaspäin aivan sitä tahtia kuin toivoisin. Mutta saapa nähdä. 

poolilla.jpgHömppä ja lakritsi altaalla ei liikuntariippuvuuteen auttanut

 

Nyt rommitotin äärelle, siitä sujuvasti lääkekaapille ja untenmaille. Ehkä huomenna on jo parempi olo ja positiivisempi mieli. Toivottavasti te pysytte terveenä! 

rommi.jpgHuh-hah-hei ja rommia pullo!

 

Hyvinvointi Liikunta Terveys

Älä kerro exästäsi. Älä ainakaan mitään hyvää.

Tänään palataan parisuhteen hoito-oppaan ensimmäisille sivuille ja yhteen niistä kirjoittamattomista, yksinkertaisista säännöistä, joita noudattamalla vältetään turha kipinöiden sinkoilu puolisoiden välillä.
 

Ohje helpomman parisuhteen puolesta:
älä ikinä kerro kumppanillesi mitään positiivista exästäsi.
(ja muista ohjeistaa myös vanhempiasi)

Kävimme viikonloppuna ystäväni kanssa pitkiä keskusteluja siitä, kuinka häntä risoo, että melko tuore poikaystävän puhuu jatkuvasti ja täysin avoimesti entisestä tyttöystävästään. Tuolle aiheelle ei mikään tilanne ole liian pyhä, vaan entinen kullannuppu pulpahtaa mukaan keskusteluihin tämän tästä, niin kahden kesken kuin ystävien seurassakin. Ei näin. Kukaan ei ole tainnut kertoa poikaystävälle, ettei vanhoista tyttöystävistä kannata liian paljon nykyiselle kertoa. Ei ainakaan sitä, kuinka uskomattoman nopeasti ex-tyttöystävä oli palannut entisiin tiukkoihin mittoihin, vain kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Eikä varsinkaan silloin, kun nykyinen tyttöystävä yrittää itse kamppailla painonnousua vastaan.

Asia nyt vain on niin, ettei nykyisten tarvitse tietää liikaa yksityiskohtia entisistä. Ei sillä, etteikö nykyisiä asia kiinnostaisi. Varmasti kiinnostaa, ainakin salaa, mutta heidän itsensä vuoksi on parempi olla saamatta liikaa informaatiota existä. Vai kuvitteleeko joku oikeasti, että nykyinen on vilpittömän onnellinen puolisonsa puolesta, kun tämä kertoo jakaneensa elämänsä hyväpalkkaisen, täydelliset rinnat omaavan tai viehättävillä seksuaalisilla taipumuksilla varustetun exän kanssa?

Varsinkin suhteen alussa liikutaan vaarallisilla vesillä, kun menneisyyden verhoa raotetaan liian ahnaasti. Nykyisen silmissä muodostuu helposti vertailutilanne, jossa puoliso vertailee nykyistä entiseensä, vaikkei tästä välttämättä olisikaan kyse. Mutta eipä hätää. Ajan kuluessa ja yhteisten kilometrien kertyessä aihe tasaantuu, eikä ilmoille lipsahtanut ylimääräinen informaatio enää aiheuta savun tupruamista korvista.

Samalla tavalla ohjeistaisin myös appi- ja anoppikokelaita. Jälkeläisensä uuden tyttö- tai poikaystävän vieraillessa ei välttämättä kannata ottaa puheeksi entistä kumppania tai sitä, kuinka kaikki asiat olivat silloin entisen aikaan niin paljon paremmin. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, ettei juuri mikään jäädytä miniän ja appivanhempien välejä perusteellisemmin.

Negatiiviset kommentit existä ovatkin sitten helpommin sulatettavia, jopa suotavia. Pönkittäväthän ne kummasti nykyisen kumppanin itsetuntoa ja luovat varmuutta suhteen jatkumisesta; olenhan minä niin paljon hänelle sopivampi. Ihan teknisesti ajateltunakin on parempi ottaa esille niitä asioita, jotka johtivat edellisen suhteen kariutumiseen. Tällä tavalla voidaan helpommin estää vastaavien ongelmien syntyä uudessa suhteessa.

Eli vielä kerran: 
mikäli sinulla ei ole exästäsi mitään pahaa sanottavaa, älä sano mitään!

 

Suhteet Rakkaus