Nälkä! Vai onko sittenkään?

Kuulun niihin ihmisiin, joilla on aina nälkä. Pienikin huolimattomuus ruokavaliossa tai aterioiden rytmityksessä johtaa nopeasti kiljuvaan nälkään ja saa V-käyrän kohoamaan tappiin hetkessä. Ja silloin on kiire. Tuo vähän väliä riivaava näläntunne, joka iskee aikaa ja paikkaa kysymättä, sai minut tutkimaan asiaa hieman tarkemmin. Mistä näläntunteessa oikeastaan onkaan kyse ja kuinka siltä voisi välttyä muutoin kuin jatkuvasti syömällä?

nalka.jpgToisin kuin voisi kuvitella, nälkä ei aina johdu syömättömyydestä.

 

Ruumiimme reagoi nälän kaltaisin tuntemuksin hyvin moniin eri asioihin. Näin ollen nälkä ei aina johdukaan siitä, ettemme olisi syöneet. Ennen jääkaapille singahtamista olisikin hyvä miettiä hetki mistä näläntunne oikeasti johtuu. Jos edellisestä ruokailusta tai välipalasta on kulunut alle kaksi tuntia, voi kyse olla jostain seuraavasta:
 

Mieliteko
Ylimääräisen näläntunteen aiheuttaja numero yksi. Etenkin naiset ovat helposti mielitekojen johdateltavissa. Suolaisen ruoanhimoa voi perustella milloin milläkin ajalla kuusta, puhumattakaan makeanhimosta. Samalla tavalla vastoinkäymisiä kohdatessamme, tai vaikkapa rakastuessamme, saattaa näläntunne niin kaksinkertaistua kuin haihtua olemattomiinkin.

Näkö- ja hajuärsykkeet
Tiedättehän sen tunteen, kun näette kuvassa herkullisen näköisen annoksen ja sen kuvassa komeilevan ihanan, kermaisen risoton voi melkein jo maistaa. No, nälkähän siitä tulee, väkisinkin. Kuvat ja tuoksut aiheuttavat helposti ruoanhimon ja valtaisan nälän, vaikkei sille realistisia perusteluita olisikaan. 

Tapa
Koitappa mennä joskus elokuviin ilman pikkupurtavaa. Ei päästä paljon mainoksia pidemmälle, kun on jo nälkä. Jos olemme tottuneet jossain tilanteessa syömään, kuten mainoskatkojen aikana tai palavereissa sen palaveripullan, voi kyseisen suupalan väliin jättäminen laukaista armottoman nälän. Ja hei, kun on oikein tylsää, niin mitäpä sitä muutakaan tekisi, kuin söisi vähän jotain.

Jano
Harva meistä juo niin paljon, kuin pitäisi. Ennen varsinaisen janontunteen heräämistä, voi kroppa ilmoitella nestevajauksesta myös nälänkaltaisin tuntemuksin. Muistathan, että nestettä pitäisi juoda sen verran usein, ettei janontunnetta ehdi syntyä. Varsinainen jano kun tulee vasta nestevajauksen synnyttyä. Kun nälkä yllättää, juo ensin lasi vettä ja tunnustele oloasi uudelleen.

Väsymys
Väsynyt ruumis yrittää paikata univajetta vaatimalla lisää energiaa ruoan muodossa. Kun nukut hyvin, et todennäköisemmin tarvitse jatkuvasti jotain pikkupurtavaa käsiesi ulottuville. Erityisesti painoaan pudottavien kannattaa siis kiinnittää erityistä huomiota riittävän unen saamiseen.

Painonpudottajan puolityhjä vatsa
Jossain kerrottiin, että vatsalaukku on kuin ilmapallo. Kun syö jatkuvasti suuria annoksia, se venyy venymistään. Kun annoksia ryhdytään pienentämään, menee vatsalaukulla hetki sopeutua tilanteeseen ja kutistua takaisin ennalleen. Ennen kuin kutistuminen on tapahtunut, voi vatsa antaa näläntunteesta väärän hälytyksen, kun annoksia pienennettäessä se täytetäänkin vain puolilleen. Laihduttajan on siis hyvä ennen ruokailua testata vesilasillisella, että onko vatsalaukku oikeasti tyhjä. Jos vesi tuntuu hulahtavan vatsalaukun pohjille, on aika syödä.

 

Yleisin syy nälälle löytyy kuitenkin ravinnonsaannista. Klassisin syy on lienee ”oho, edellisestä ateriasta on kulunut jo 6 tuntia” -tyyppinen tapaus. Ei tarvitse olla kummoinenkaan neropatti keksiäkseen mistä nälkä johtuu. Mutta kun aamiaispöydästä ylös nousemisesta on kulunut aikaa vaivainen tunti ja vatsa kurnii häiritsevän äänekkäästi, on aika tarkastella aterian sisältöä.

Oma nälkää aiheuttava ongelma löytyi nimenomaan aamiaispöydästä. Minulla oli tapana syödä aamuisin kaurapuuroa, koska kuulun niihin harvoihin ihmisiin, joiden mielestä se on ihan käsittämättömän hyvää. Kuitenkin, kun puurolautasen tyhjentämisestä oli kulunut tunti, oli aivan pakko saada ruokaa, heti. Asiaa tovin ihmeteltyäni löysin ilmiölle viimein syyn, proteiinin puute. Nopea aineenvaihdunta yhdistettynä pelkkää hiilihydraattia sisältävään aamupalaan, aiheutti uskomattoman nopean imeytymisrefleksin ja nälkä syttyi uudelleen hetkessä. Kun lisäsin puurolautaselleni 100 grammaa raejuustoa (kyllä oikeasti, syön kaurapuuroni raejuustolla ja se on edelleen aivan käsittämättömän hyvää), pysyi nälkä jo huomattavasti pidempään poissa. Nyt, kun lisäsin aamupalaani vielä proteiinipirtelönkin, selviän ilman minkäänlaisia vaikeuksia aina lounasaikaan saakka.

On siis tärkeää nauttia etenkin aamupalalla ja lounaalla sekä proteiinia että hiilihydraatteja! Myös rasvan osuus on tärkeä. Jatkuva rasvojen välttely voi johtaa näläntunteeseen liian nopeasti ja pakottaa nautiskelemaan ”turhia” välipaloja ja naposteltavia. Oma, kiljuva nälkäni pysyy parhaiten kurissa, kun syön kolmen tunnin välein harkitusti ja ennalta suunnitellusti. Hyvin suunniteltu päiväruokailu helpottaa näläntunnetta sekä psyykkisesti että ravinnonsaannillisestikin.

Jos ei jatkuva nälkä selity tälläkään, on aika käväistä lääkärissä ja tarkistaa veriarvot. Jatkuva nälkä voi kertoa niinkin vakavasta asiasta, kuin diabeteksestä. Useinmiten nälkä kuitenkin talttuu elin- ja ruokailutottumuksia muuttamalla.

 

 

Hyvinvointi Liikunta Terveys

Elämäni suurin virhe

Lilyn toimitus kyseli kolmekymppisten ajatuksia eletystä elämästä, minkälaisia asioita kadutaan ja minkä tekemättä jättäminen harmittaa. Toivoisin voivani vastata etten vaihtaisi päivääkään, mutta en voi. Oma vastaukseni olisi ollut aivan liian pitkä kommentti-kenttään, joten päätin omistaa aiheelle kokonaisen artikkelin.

Aiheeni on blogin nimen vastaisesti tällä kertaa synkkä eikä varsinaisesti mitään kahvipöytäkeskustelu-ainesta, mutta tarina sisältää opetuksen ja oivalluksen, joka on auttanut eteenpäin ja kohti onnellisempaa elämää. Tänään puhutaan perheväkivallasta irti pääsemisestä ja siitä, kuinka uhri löysi itsestään osasyyllisen.

Oma, tähän astisen elämäni suurin virhe ja asia, jonka mieluusti olisin jättänyt välistä, sai alkuunsa melkein päivälleen kymmenen vuotta sitten. Olin silloin nuori ja tyhmä, mutta koska nuoruudessa itsessään ei ole mitään vikaa, niin sovitaan, että puhumme vain tyhmyydestä. Olin siis tyhmä. Tapasin väärän ihmisen, jonka mukaan lähdin. Yhteiselo muuttui melko nopeasti maanpäälliseksi helvetiksi ja sen kummemmin asiaa ruotimatta voisin kuvailla kolmevuotista taivaltamme, jonka toinen meistä taittoi selkä suorana ylpeästi edellä marssien ja toinen lannistettuna perässä ryömien, kahdella sanalla: väkivaltainen ja sairas.

Periaatteessa vastaava voi käydä kenelle vain, joka on tottunut tekemään elämässään nopeita liikkeitä ja päätöksiä. Joskus toisen ihmisen nurjat puolet paljastuvat vasta, kun hynttyyt on lyöty yhteen ja satunnaisen tapailun sijaan ollaan yhdessä yötä päivää. Tässä kohtaa astuu kuvaan henkilökohtainen tyhmyyteni. Fiksu ja vahva ihminen olisi tajunnut nopeasti mistä on kyse ja nostanut kytkintä, päinvastoin kuin heikko ja tyhmä ihminen, kuten minä. Tuhlasin elämästäni kolme vuotta vain, koska itsepäisesti kuvittelin, että kun olen tähän kerran ryhtynyt, pitää minun pysyä tässä loppuun asti. Periksi antaminen ei ole koskaan ollut se vahvin puoleni, ei edes silloin, kun se olisi ollut järkevää. Ja niin minä jäin ja lakkasin elämästä, aivan liian pitkäksi aikaa.

Eräs keväinen aamu, ennen kuin vihani oli kasvanut liian suureksi, tuli auttava käsi, joka kiskoi minut irti silloisesta elämästäni. Pakkasin reppuni, otin koiran ja lähdin. Muistan vieläkin miltä ensimmäiset päivät tuntuivat. Aurinko paistoi ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Olin vähällä seota pelosta ja stressistä, vaikka tunsinkin itseni vapaammaksi, kuin aikoihin. Elin suuria itsesäälin täyteisiä viikkoja ja mitä enemmän aikaa kului, sitä suuremmaksi itsesäälini kasvoi. Miksi minulle tehtiin niin? Mitä jos se tapahtuu uudelleen? Voinko enää luottaa keneenkään? Jatkuva puhe siitä, kuinka väkivalta ei koskaan ole uhrin vika, upposi minuun täysin. Ei se ollut minun vikani, yhtään. Kaikki vastuu oli sillä, joka löi ja potki, talloi maanrakoon. Minä en voinut tehdä mitään. Tämä on oppikirjan mukainen tapa suhtautua tilanteeseen. Oman mielenterveyden tähden ei koskaan saa syyttää tapahtuneesta itseään. Ja tottahan se on. Suuressa osassa väkivaltatapauksia ei uhrilla ole mitään mahdollisuutta tapahtumalta välttyä. Ongelma tässä on kuitenkin se, että pelkäsin sen tapahtuvan uudelleen, sillä asia ei mitenkään ollut minusta tai minun tahdostani riippuvainen. Tunsin eläväni jatkuvan pelon alla  ja olin varma, etten enää ikinä olisi huoleton oma itseni.

Mutta ollaanpa nyt rehellisiä. Minulla oli jalat. Minulla oli kännykkä. Minulla oli tietokone. Minä kävin töissä ja tapasin ihmisiä. Minulla oli kaikki maailman keinot käytettävissä avun saamiseksi tai lähtemiseksi. Mutta minä jäin. Se oli minun valintani. Ositain minun omaa syytäni. Minä tein virheen. Tiedättekö miltä tuntuu tajuta tuo asia sillä hetkellä, kun Käräjäoikeuden tuomari tuomion annettuaan sanoo minulle, ”älä enää ikinä anna kenenkään tehdä sinulle noin”? Se hetki, kun tajuat, että sinä olet itse antanut sen kaiken tapahtua jäämällä sen ensimmäisen lyönnin jälkeen. Sillä hetkellä käsitellään melkoinen määrä tunteita.

Tunteista ensimmäinen on itsensä syyttely ja pettymys. Helvetti, miten sitä voi olla näin tyhmä. Tämän käsittelyssä meni aikansa. Oli vaikeaa olla onnellinen, kun tiesi sössineensä elämästään kolme vuotta. Tähän olotilaan ei kuitenkaan pidä jäädä jumiin, vaikka se onkin osa toipumisprosessia. Myönsin itselleni tehneeni virheen ja siirryin eteenpäin, pikkuhiljaa. Ei itseään kannata loputtomasti soimata vääristä valinnoista. Tuon suuren oivalluksen jälkeen, kun tajusin itse tehneeni virheen antamalla tilanteen vain jatkua ja jatkua, tapahtui se suurin edistysaskel kohti onnellisuutta. En enää pelännyt, että se tapahtuisi uudelleen, sillä se oli ollut minun valintani. Sillä hetkellä minusta tuli vapaa.

Ehkei oma tapahtumien käsittelyni ole kaikkien psykologian oppikirjojen mukainen, mutta syyllisen löytäminen itsestä auttoi. Nyt, seitsemän vuotta myöhemmin, elän elämäni onnellisinta aikaa ja luotan ihmisiin yhtä sokeasti kuin ennenkin. Jos jotain hyvää tuosta ajasta etsitään, niin pään suojaamisen lisäksi opin arvostamaan itseäni, mielipiteitäni ja omaa, kallisarvoista elämääni. Opin myös mikä ero on rakkaudella ja riippuvuudella ja sillä, missä menee tyhmyyden ja päättäväisyyden raja.

Sen verran haluaisin vielä sanoa, että jos joku siellä ruudun takana painiskelee tai on painiskellut samanlaisten asioiden kanssa, niin muista, että vaikkei siltä ehkä tunnu, niin ohjat ovat silti myös sinulla. Käytä niitä!

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään