Pidemmän marssin jälkipuinti

Yli yhdeksän tuntia kestäneestä Saddleback Mountainin päälle tarpomisesta on nyt kulunut lähes kaksi viikkoa. Kun ensimmäisen palautumispäivän teemoja olivat ylenpalttinen väsymys, lonkkien jäykkyys ja yleisjumitus, ilmaantui pari päivää reissun jälkeen aivan uusia, vähän ikävämpiä ongelmia. 

Ensimmäisenä huolta aiheutti vasen jalkapohja, joka kipeytyi niin, etten voinut kunnolla kävellä. Vainoharhoissani muistin heti nuoruuden ja inttipoikien puheet marssimurtumista ja olin oitis varma, että kyse on nyt juuri siitä. Koska kävely- tai juoksulenkit eivät jalan kanssa tulleet kuuloonkaan, hyppäsin muutama päivä vuorelle kipuamisen jälkeen pyörän päälle ja kas kummaa, polvi tuntui polkiessa kovasti kummalliselta. Puolen tunnin ja yhden vuoren ylityksen jälkeen kumma tunne oli muuttunut lieväksi kivuksi. Argh.

sdlback1.jpg

Meillä urheiluporukoissa on sellainen tyhmä sanonta kuin: ”Sillä se lähtee millä on tullutkin”. Tätä urpoa logiikkaa käyttäen päätin mennä toiselle ja vielä kolmannellekin pyörälenkille, kunnes oli pakko heittää pyöräilyhanskat kehään ja todeta, että ei tämä kyllä hyvää tee. Polvi paukahteli oudosti, portaiden nouseminen sattui, istuminen sattui ja oikeastaan kaikki tekeminen, jossa polvi koukistui kävelyä enemmän, sattui. Ainoa positiivinen asia oli, että jalkapohjassa ollut kipu katosi polvikivun tieltä, joten kyseessä oli lienee vain jalkapohjalihaksen superjumi.

Mutta se polvi, hemmetti. Oikea polveni on aina ollut heikko kohtani ja muistan sen vihloneen jo teininä. En ole koskaan voinut tehdä syväkyykkyjä ja jalkaprässin sekä reidenojentajalaitteenkin olen suosiolla jättänyt melko vähäiselle käytölle. Lopulta yli kymmenen vuoden ihmettelyn jälkeen kävin viime talvena kuvauttamassa polveni, joka todettiin lievästi kuluneeksi ja lääkäri kehotti ottamaan kyykkäykset varovasti jatkossakin. Näistä kaikista ennusmerkeistä huolimatta, ei tullut edes mielen viereen, etteikö polveni kestäisi kävelyä. Okei, kävelyä vuorelle ja alas, mutta kävelyä kuitenkin.

sdlback2.jpg

Jääpussia polven päällä hautoessani olen nyt diagnosoinut ongelmaa Googlen avustuksella (mää mihinkään lääkäriin mene…) ja tullut siihen tulokseen, että hyvällä tuurilla kyseessä saattaisi olla vain polven ylirasittuminen, joka parantuu – yllätys, yllätys – rasittamalla polvea vähemmän. Niinpä olen nyt puhtaasti mututuntumalta asettanut pannaan kaikki ne lajit, jotka vähänkään tuntuvat ikävältä polven seudulla. Toisin sanoen, ainoat tavat harrastaa aerobista liikuntaa ovat nyt tasamaakävely ja crosstrainer, yyh

Vaikka polvessa ei mikään varsinaisesti rikki olisikaan, pelottaa nyt hieman, että vuorenvalloitukset ovat meikäläisen osalta ohi ja etten ehkä koskaan voi toteuttaa unelmaani Mount Whitneyn päälle kiipeämisestä. Tai juosta maratonia. Tai ajaa satoja kilometrejä pyörällä. Tai kyykätä 120 kilolla. Tai, tai, tai….äh. Tuntuu niin typerältä, että olen aina ollut enemmän huolissani kestävyyskunnosta tai voimasta ja sitten eteen nouseekin seinä mekaanisen vian muodossa. Kuntoa voi aina parantaa ja voimaa lisätä, mutta miten parantaa rähjääntynyt polvi?

sdlback3.jpg

No, eipä auta mennä asioiden edelle vaan katsoa rauhassa, että miten polvi toipuu, jos toipuu. Onkos teillä muilla ollut rasitusvammoja polvessa? Miten elo ja urheilu on suivaantuneen polven kanssa sujunut?

 

PS. Retkiseurueemme toisen osapuolen versio meidän vaellusretkestä on nyt julkaistu, joten käykääpä lukaisemassa juttu täältä.

 

Kommentit (10)
  1. Onnistuin hankkimaan jonkun rasitusvamman polveeni 4kk sitten. Itse diagnosoisin hyppääjän polveksi, lääkäriaika on vasta tammikuussa kun opiskelijana ei viitsi tuhlata yksityislääkärin vastaanotolle. Kaksi fysioterapeuttia ei ole osannut sanoa mitään. Tämä ei tosiaan ole parantunut sillä millä tuli, joten ainoa neuvoni on lepo; kaikki sellainen mikä tuntuu yhtään ikävältä kannattaa jättää pois heti alussa. Paraneminen ottaa aikaa, tsemppiä!

  2. polvesta selvinnyt
    7.12.2014, 11:52

    Mahtaako olla tuttu juttu sulle jo, mutta itsellä liika juokseminen aiheutti polven kipeytymisen. Naksui ja koukistaminen tuntui ikävältä. Erityisesti portaiden alas kävely tuntui pahimmalta. Kipu meni ohi muutaman viikon urheilutauolla, mutta silti polvi ei tuntunut ihan entisenlaiselta. Käytännössä asiaa googlaamalla selvisi, että tämä polven kipuilu/outo tunne voisi vaatia lonkan ulkosyrjän venytystä (puhutaan kait ITB-lihaksen kireydestä, http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/itb.htm). Kun löysin kunnon venyttelyohjeen tätä varten, jo ensimmäinen venyttelykerta toi lämpimän tunteen reiden ulkosyrjään ja normaalimman olotilan polveen. Sen jälkeen en ole unohtanut tehdä tätä venytystä urheilun jälkeen, eikä juokseminen ole aiheuttanut vastaavia ongelmia, vaikka olen useamman maratonin juossut sen jälkeen:)
    Täältä (http://www.protraining.fi/fitness/venyttely/fitvenjalat_19-24.htm) kuva 24…tosin itse olen todennut parhaiten venyttelyn tuntuvan, kun muokkaa tuota asentoa siten, että ei nojaa mihinkään vaan seisoo kuvan kaltaisesti jalat ristissä ja kurkottaa käsillä taaemman jalan varpaisiin. Siinä voi hieman liikkua ja hakea mojovinta asentoa.

    Oli tämä ongelmasi tai sitten ei, mutta toivottavasti saat polven taas kuntoon. Polven tärkeyttä ei muista tai tajua ennen kuin sen kanssa on ongelmia.

    1. juoksijan polvi
      10.12.2014, 20:30

      Mulla sama ”juoksijan polvi” vaivannut jo toista vuotta. Venyttelen suht ahkerasti, rullailen foam rollerilla ja olen käynyt fyssarilla. Askelvirhettäkin on korjattu. Mutta vieläkään ei tarvi juosta :/ Kipu on niin viiltävä, nimenomaan ulkosyrjällä. Kuvattu on sekä röntgen että MRI mutta mitään varsinaista vikaa ei löydy. Lihaskireys sen ilmeisesti aiheuttaa eli ei auta kun hieroa lihakset auki. Lpg-hoito tuntuu nyt tehoavan kireyksiin. Mutta on ollut harvinaisen sitkeä vaiva.

    2. Voi argh, mulla on kans joskus ollut juoksijan polvi, mutta tämä on nyt jotenkin erilainen eikä tunnu auttavan, vaikka venytteleekin :/ Aluksi kyllä epäilin, että kyseessä olisi juurikin tuo vaiva, mutta siihen teoriaan alkaa nyt mennä usko, kun ne aikaisemmin helpotusta tuoneet venyttelyt ja rullailut ei nyt autakaan. Tällä hetkellä paras apu vaikuttaa olevan lepo, tosin polvi tuntuu jäykistyvän pelkästä istumisestakin :/

      1. juoksijan polvi
        12.12.2014, 09:14

        Mulla on koko polven ympärys niin kireä, että jänteet huutaa hoosiannaa… Välillä tuntuu kuin olisi vanne polven ympärillä. Ja tämä siis kaikista rullailuista huolimatta. Ihmeelliset lihakset… Tai ”lihakset”, kuinka sen nyt ottaa 😉

        Toivottavasti sun vaivat helpottaa pian! Mukavaa viikonloppua 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *