Tiedä mitä syöt – MyFitnessPal auttaa

Että minä rakastan liikuntaan ja ravintoon liittyvää nippelitietoa! Jokin aika sitten löysin tiedonnälkääni tyydyttämään ilmaisen iPad-sovelluksen (löytyy myös kännyköihin sekä netistä), joka suorittaa puolestani kaiken sen laskeskelun, jonka ennen täytin käsin ruokapäiväkirjaani. Hyvästi kynä, paperi ja laskukone! 

logo.jpg

Sovelluksen perimmäinen ajatus on tietenkin auttaa painonhallinnassa ja erityisesti painonpudotuksessa. Ja mikäpä siinä, jos noudattaa sovelluksen ehdottamia kalorimääriä, se varmaankin myös toimii. Itselleni sovellus toimii lähinnä ruokapäiväkirjana ja auttaa pysymään kärryillä siitä mitä ja kuinka paljon pitäisi vielä syödä. 

Ja vaikka et kaloreista tuon taivaallista piittaisikaan, niin suosittelen silti jokaista yhtenä päivänä seuraamaan mitä ihan oikeasti syö. Kun jokainen kahvin kanssa nautittu keksi tai lautasella oleva peruna on merkitty ylös, on helppo katsoa kokonaisarvoja ja miettiä, että onko ruokavalioni sittenkään loppuelämän kannalta se paras mahdollinen. No, paasaus sikseen ja mennäänpä asiaan!

perustiedot.jpgMyFitnessPalin käyttö aloitetaan rekisteröitymällä ja syöttämällä asetuksiin oikeat tiedot ja halutut tavoitteet. Aktiivisuustason, painon sekä haluttujen tavoitteiden mukaan ohjelma laskee käyttäjälleen automaattisesti päivittäisen energiatarpeen sekä proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan suhteen.

Ja nyt tarkkana, nämä suhdeluvut pitävät varmastikin paikkaansa tavallisella tallaajalla, mutta itse joudun poikkeamaan melko reilustikin annetusta proteiinimäärästä salitreenini vuoksi ja mitä pidemmälle dieettini menee, sitä enemmän tulen poikkeamaan annetuista arvoista. Tässä kohtaa tuleekin esiin sovelluksen yksi harvoista kömpelyyksistä. Sovellus ei anna käyttäjälleen mahdollisuutta muuttaa manuaalisesti annettua ravintoarvojen suhdelukua. Sen sijaan päivittäistä kokonaiskalorimäärää voi käydä myöhemmin muuttamassa itse.

lisaaruoka.jpgRuokapäiväkirja näyttää tältä. Päivittäiset ateriat on jaettu aamupalaan, lounaaseen, päivälliseen ja välipaloihin. Itseäni harmittaa, ettei iltapalalle ole omaa sarakettaan, vaan se on lisättävä välipaloihin proteiinipirtelöiden sun muiden joukkoon.

ruokalista.jpgRuokia voi lisätä ruokapäiväkirjaan kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on hakea tuote hakusanalla tietokannasta (joka kasvaa koko ajan!). Mikäli hakemaasi ruokaa ei kuitenkaan vielä löydy, voi sen tietoineen lisätä listalle manuaalisesti ja tämän jälkeen ruoka päivittyy myös yleiseen tietokantaan ja on kaikkien muidenkin käytössä! Sovellus myös muistaa viimeksi lisätyt ruoat ja voit halutessasi tallentaa muistiin kokonaisia aterioita. Kuten kuvasta näkyy, löytyy tietokannasta myös suomalaisia tuotteita!

viivakoodi.jpgToinen, vieläkin helpompi tapa lisätä syöty ruoka listalle, on yksinkertaisesti skannata tuotteessa oleva viivakoodi. Ja taas ohjelma hakee tuotteen ainesosat automaattisesti tietokannasta.

tuotetiedot.jpgJa näin. Lisätty tuote ravintoarvoineen. Oletusannoskoko vastaa yleensä pakkauksen kyljessä olevaa ja voit itse määrittää montako annosta olet aikeissa syödä. Sovellus laskee automaattisesti ravintoarvot kullekin annosmäärälle.

kokonaiskalori.jpgSovellus kertoo ruokapäiväkirjanäkymässä paljonko kaloreita, proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa on tähän mennessä kertynyt ja paljonko mitäkin voi vielä syödä. Sovellus myös muistuttaa ovelasti riittävästä veden juonnista.

ruokaympyra.jpgRuokaympyrää kurkkaamalla on helppo seurata pysytäänkö proteiinin, rasvan ja hiilihydraatin suhteen oikealla polulla ja tällä tavoin miettiä päivän tulevien aterioiden koostumusta, syödäkö enemmän riisiä vai vähemmän riisiä?

treenipaivakirja.jpgSovelluksessa on oma päiväkirjansa myös liikunnalle. Tänne merkityt poltetut kalorit lisäävät automaattisesti ruokapäiväkirjan puolelle syötäviä kaloreita. Eli jos poltat 600 kaloria, lisääntyy päivittäinen energiatarpeesi saman verran. Liikuntapäiväkirjaan on mahdollista tallentaa salilla tehtävät liikkeet, toistot ja sarjat.

painokappyra.jpgMikäpä sen hauskempaa, kuin seurata painonkehityskäppyrää! Etenkin massakaudella.

 

Tällainen apuväline on siis täällä käytössä. Tosibodarithan tietysti syövät saman kaavan mukaan päivästä ja viikosta toiseen, eivätkä tarvitse näin yksityiskohtaista kirjausjärjestelmää. Itse kuulun kuitenkin sen koulukunnan kermapeppuihin, jotka tykkäävät syödä eri ruokaa joka päivä, jolloin luonnollisesti kaloreiden seuraaminenkin muuttuu astetta haastavammaksi. Tämän näppärän sovelluksen avulla se ei kuitenkaan ole enää niin vaikeaa kuin voisi kuvitella! Suosittelen!

 

 

Kommentit (13)
  1. Itse olen käyttänyt kalorilaskuri.fi palvelua jo muutaman vuoden. Ei ole ilmainen, mutta suht edullinen. Ei taida olla mitään ladattavaa sovellusta saatavilla, mutta netin kautta kännykällä, tabletilla ym onnistuu hyvin. FitnessPalia voisi kokeila ihan huvikseen vaikka olen niin tottunut tuohon toiseen, että epäilen voinko enää vaihtaa.

    -Juha

  2. Wau!! Tosi hienosti Kermaperuna (ihana nimi :D)! Minulla ei muuten ole vielä ensimmäistäkään kaveria ohjelmassa :O Hmm. Mistähän sellaisia kavereita saisi? 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *