Nopean aineenvaihdunnan dieetti

Ensin kerron hieman pääperiaatteita tästä  neljän viikon ruokavaliosta ja lopuksi kokemuksiani kahdelta ensimmäiseltä päivältä!

Haylie Pomroyn kehittämä nopean aineenvaihdunnan dieetti perustuu täysin lääketieteelliseen tutkimukseen. Se oli yksi syy, mikä sai minut innostumaan siitä. Olen tosiaankin kokeillut kaikenlaista ja tämän kirjan luettuani koin pienen valaistumisen. Olen tähän mennessä tehnyt kaiken väärin, kuten edellisessä postauksessani kerroin. Nyt pääset mukaan matkalle seuraamaan tätä prosessia. Kerron tänään sinulle pintaraapaisun dieetistä ja siitä, kuinka ensimmäinen viikko käynnistyi.

Tämä julkaisu on odottanut hieman, koska halusin saada hieman kokemusta asiasta ja kirjoitin tuntemuksiani ensin vain itselleni tähän postaukseen. Aloitimme puolisoni kanssa dieetin heinäkuun ensimmäisellä viikolla lomalta palattuamme.

En lähde yksityiskohtaisesti ruotimaan tätä dieettiä, koska kaikki on kerrottu Haylie Pomroyn kirjassa Nopea aineenvaihdunta hyvin tarkasti sekä perustellen. Se on hyvä kirja lukaista, vaikka ei olisi edes lähdössä tälle dieetille.

Perusperiaatteet siis ovat tässä:

  • Dieetti kestää 4 viikkoa ja siitä ei saa tinkiä.
  • Dieetti tuo jonkin verran rajoituksia ruoka-aineisiin, joasta ajattelin tänään hieman kertoa.
  • Ma ja ti syödään hiilihydraatteja runsaasti (Vaihe 1), ti ja ke proteiinia (Vaihe 2) ja pe, la, su ruokiin voi lisätä hyviä rasvoja (Vaihe 3).
  • Kaikkea keinotekoista vältettävä, kuten lisäaineita. Kaikki ruoka tehdään itse.
  • Säännöllinen syöminen ja välipalat ovat tärkeitä.
  • Kirjassa on ruokaohjeet ja vinkit kaikkiin vaiheisiin. Kirjasta löytyy listattuna kaikki ruoka-aineet, jotka ovat sallittua kussakin vaiheessa.
Tässä kesäloman erään kauniin sunnuntain aamiainen (klo 12) kuoharilla. Montako kiellettyä asiaa on kuvassa? ÖÖ.. kaikki?

Neljän viikon kieltolista

Kahvi

Kuuluu kieltolistalle sen sisältämän kofeiinin takia.

Maitotuotteet (eläinperäiset)

En nyt muista, mikä tähän oli syynä. Luultavasti pitkälle käsitelty maito ja se, että siitä on poistettu hyvät ainesosat. Juustoissa tietysti rasva.

Alkoholi

Alkoholi sisältää kaikenlaisia aineosaia, jotka eivät ole hyväksi elimistölle. Ne kulkeutuvat maksan kautta, joka on tärkeä aineenvaihdunnan keskus. maksan kuormitusta tulisi laskea dieetin aikana.

Maissi

On pahin mahdollinen tuote ihmiselle. Se on geenimuunneltu niin ,että se lisää rasvan määrää ihmisessä eikä se ole hyvä asia.

Taitaa jäädä ostetut grillimaissit paketteihinsa..

Vehnän (idätetty vehnä on sallittua)

Tämä oli ehkä haastavin osuus, kun kaikkeen on kätketty vehnää. Se on suorastaan piilotettu jokaiseen leipään.

Soija

Sisältää kasviestrogeeniä, joka rakentaa rasvasoluja ja pysäyttää aineenvaihdunnan.

Jalostettu sokeri

Eli kaikki ruokosokeri.

 Mehut

Puristettu tuoremehu tulee nopeammin imeytyvään muotoon. Hedelmät syödään hedelminä eikä mehuina, koska mehu nostaa verensokerin hetkessä ja hedelmät pureskeltuna kuituineen sisältävät alhaisemman glykeemisen indeksin sen takia.

Kuinka opin juomaan vettä? Siinähän haastetta..

”Kevyt”tuotteet

Kuivatut hedelmät

Keinotekoiset makeutusaineet

Siinähän sitä olikin kieltoja kiellon perään. Mielenkiintoista nähdä, kuinka ilman näitä pärjää. Neljä viikkoa on suhteellisen pitkä aika, mutta se tarvitaan siihen, että aineenvaihdunta oppii taas toimimaan oikein.

Nyt kerron siitä, kuinka tämä kaikki sujui käytännössä.

Mansikat, Metsämansikoita, Punainen

Viikko 1/Sunnuntai ja dieettiin valmistautuminen

Aloitimme mieheni kanssa dieetin maanantaina, kuten suositus oli.  Hieman jännittyneenä keräsin ostoslistan kirjan ohjeiden mukaan miettien seuraavan päivän ruokailuja. Vaihtoehtoja oli kyllä,mutta ohjeet olivat erilaisia mihin olemme tottuneet.

Ensimmäisen ongelman aiheutti tämä. Heräämme työaamuina klo 5.40 emmekä syö silloin aamupalaa, vaan syömme aina töissä kahdeksan korvilla. Aamupala pitää syödä  dieetissä puolen tunnin sisällä heräämisetä. Ratkaisimme sen lopulta niin, että syömme kotona ensin aamupäivän välipalan ja sitten otamme töihin mukaan varsinaisen aamupalan.

Lähdin kauppalappuni kanssa kauppaan. Kaupassa meni todella kauan, koska en meinannut löytää kaikkia tuotteita. En ollut koskaan ostanut myskikurpitsaa, jota tarvittiin seuraavan päivän kanakeittoon. Papuja en ole myöskään koskaan ostanut, joten nekin olivat ensin totaalisen hukassa. Kaupasta selvittyäni aloin kotona valmistaa 1 vaiheen ruokia, joita tein kahta erilaista.

Hellalla porisi ohra-kanakeitto (jossa oli  niin paljon vihanneksia, että en tiennyt sen edes olevan mahdollista.. Uuniin sain ison padallisen tomaattipohjaista hirvichiliä, jossa oli runsas määrä erilaisia papuja.

Pakkasin illalla eväspurkit jääkaappiin ja mietin, että en ole koskaan pilkkonut näin paljon vihanneksia yhden illan aikana!

Aamun ensimmäistä välipalaa ajatellen kuorin valmiiksi omenaa ja päärynää purkkiin, niin se on helppo ottaa sitä sitten ennen kun vien koirat lenkille. Varsinaiseksi aamupalaksi tein mansikka-kauraleivät, jotka paistoin valkuaisessa ja kanelissa+vaniljauutteessa pannulla. Pilkoin kourallisen tuoreita mansikoita leivän päälle laitettavaksi.

Kaikki oli nyt valmista alkavaan koitokseen, joka hieman jännitti.  Kävin vaakassa sunnuntai-iltana ja painoin 71,3 kg.

Maanantai/ Vaihe 1

Maanantaiaamuna kello herätti tavalliseen tapaan ja popsimme molemmat aamun ensimmäiseksi välipalaksi pilkotut hedelmät. Sanoin miehelleni, että pitää pelästyttää nyt elimistö, että se osaa alkaa polttamaan rasvaa.. Mieheni sanoi,että kyllä se tällä pelästyy, kun se ei ole reilun neljänkymmenen vuoden aikana saanut koskaan omenaa klo 6 aamulla.

Aamulla lämmitin töissä voileivän ja laitoin mansikat päälle. Oli aika outo olla ilman kahvia. Se on vähän niinkuin sosiaalinenkin juttu. Tunsin itseni jotenkin kummajaiseksi, kun otin vain vettä. (Sitä pitää juoda 2 l/vrk) Päässä tuntui hieman höntiltä ilman tätä aamukahvia, mutta ajattelin sen siitä tokenevan. enhän ole juonut kahvia, kun sen kupillisen aamuisin.

Päiväruoka maistui hyvin, Söin ohra-kanakeittoa 5 dl ja join vettä. Tuosta määrästä tulee aika täyteen.

Suunnittelimme syövämme välipalan (hedelmät) vasta kotona töiden jälkeen ja silloin oli jo aikamoinen nälkä.

Hiilarit lukenevat kyllä tosi liukkaasti kropasta, se täytyy myöntää.. Päivällisellä söimme kotona klo 18. hirvichiliä ja kaaliraastetta. Lievä päänsärky alkoi vaivata ja otin lopulta Buranan siihen vaivaan.

Kurkku, Vihannekset, Salaatti, Syödä

Tiistai/Vaihe 1

Aamulla särki päätä.

Söimme/joimme  aamulla kotona kaura-mango-mansikka smoothiet (0,33l). Töihin otimme hedelmät aamuvälipalaksi. Hirvichili oli loistavaa päiväruualla ja siitä tuli täyteen. Päänsärky yltyi iltapäivällä migreeniksi ja otin lisää lääkettä. Välipalahedelmät söimme jälleen kotona ja miehelläni oli kova nälkä. Hänen annoksiansa pitää varmaan suurentaa jatkossa. Itselleni en maistunut ruoka, kun oksetti koko ajan migreeni. Yritin syödä vähän kanakeittoa riisikeksien kanssa. Sitä meni hieman alas ja vointi alkoi iltaa kohti hieman parantua. Vettä tuli juotua päivän aikana hyvinkin se 2 litraa. Veden juominen on yllättävän helppoa ja koko ajan tuntuu olevan jano.

Maanantaina tai tiistaina pitäisi tehdä jokin aerobinen liikuntasuorite, joten tein rivakan ja pitkän lenkin koirien kanssa illalla kun migreeni alkoi helpottaa.

Summa summarum

Ensimmäinen päivä meni kohtuullisen hyvin, kahvin puuttumisesta pieni miinus päänsäryn takia. Tämä oli yllättäen kaikista hankalin juttu. Olen juonut joka päivä 1-2 kupillista kahvia, mutta en sen enempää. Ajattelin, että kahvi ei ole ongelma, koska juon sitä niin vähän. No, pieleen meni. Kaksi ensimmäistä päivää (ma ja ti) kärvistelin lopulta migreenin kourissa.

Juuston puutuminen leivän päältä aiheutti pientä haikeutta..Aluksi oli mielitekoja sokeriin. Tietysti.

Soijan puuttuminen ei ollut ongelma, kun en soijaa muutenkaan käytä.

Vettä oli yllättävän helppo juoda kaksi litraa, koska sain takaisin janon tunteen. Se on näköjään tähän asti kokonaan puuttunut tunnevalikoimastani.

Seuraavassa postauksessa lisää siitä, kuinka ensimmäinen viikko jatkui!

Tämän postauksen mansikka ja kurkkukuvat on ladattu ilmaisesta kuvapankista, kun ei ollut tähän hetkeen sopivia kuvia.

hyvinvointi terveys hyva-olo ruoka-ja-juoma
Kommentit (10)
  1. Hei. Olen lukenut kirjan ja aion aloittaa dietin, en tiedä löydänkö kaikkia tarvittavia ruokia kähikaupastani. Eniten ihmetyttää mitä ovat riisikeksit? Onko ne samoja kuin riisikakut? 😀

    1. Riisikakkuja olen itse käyttänyt ja kaikkea ei tosiaankaan löydä omasta kaupasta. Kannattaa yrittää soveltaa mahdollisimman paljon ja käyttää kirjan lopussa olevaa ruoka-ainetaulukkoa. Siitä voi koostaa päivän syömiset, kun nuo määrärät ei ole mitään ihan tarkkoja.

  2. Moikka! Hankaluuksia löytää tähä diettiin sopivaa leipää. Satutko muistamaan mitä käytit / muut ovat käyttäneet? 🙂

    1. Itse käytin ja käytän edelleen 100 prosenttisia kauraleipiä. Esim 100% kaurapuikulaa. Itse leipoen ihan gluteenittomasta jauhoseoksesta myös..

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *