Dpo, tarrasukat ja kyläilevät tädit – vauvakuumeilijoiden mystinen koodikieli

Kun aloimme yrittää raskautta, rekisteröidyin heti vauvafoorumeille. Kesti aikansa, ennen kuin aloin tajuta mistään mitään. 

Mistä hiton tjottailuista, kp:sta, oviksista, kyläilevistä tädeistä ja passeista ne puhuvat? 

Kerran pari taisin kysyäkin, että anteeksi, mutta mitä nuo mahtavat tarkoittaa. Sain vastauksen, joka korkeintaan vähän raotti vauvaslangin maailmaa – kunnes taas hetken päästä joku rustasi ketjuun uuden viestin, joka näytti davincimäiseltä salakoodilta. 

Ja sitä odotuksesta haaveilevien ja jo raskautuneiden keskinäinen turina onkin. Eräänlaisen salaseuran puhetta, jota ulkopuolisen on käytännössä mahdoton ymmärtää. 

Vähän niin kuin työ-, tiede- tai harrastusyhteisössä on oma termistönsä, niin se on vauvakuumeilijoillakin.

Pari esimerkkiä palstoilta: 

Joku kyseli, tikutetaanko täällä ovis. Oon tikuttanut, ja kun talvella tuli ovishuippu, pupuiltiin samana päivänä ja tein positiivisen rt:n. Harmi vaan, että tuli km. 

Täällä menossa kp 20 ja dpo 5. Pp:t siis käsillä! 

Mulla esikko tulossa, rv 5 + 3. Takana alkuraskauden km ja yksi tm. Toivokaa tarrasukkia, että pysyy matkassa! 

Lyhyt oppimäärä

No niin. Väännetään pari perusjuttua rautalangasta.

Oviksen eli ovulaation tikuttaminen siis tarkoittaa sitä, että kierron keskivaiheilla lorotellaan tikkuun ja katsotaan, näyttääkö testi ovulaation hetken olevan käsillä.

Jos testi näyttää plussaa eli kahta viivaa, menossa on kuukautiskierron hedelmällisin aika ja periaatteessa hyvät tsäänssit tulla raskaaksi. Sanotaan myös ovishuipuksi. 

Pupuilun ehkä jokainen ymmärtää…? Peiton heilutus, vällyjen viuhutus, jyystöhommat jne. Roger that? 

Rt = raskaustesti.

Km = keskenmeno.

Tm = tuulimuna, jos kaipaat tarkempaa selitystä, kvg tai vaikka tästä.

Kp = kiertopäivä, monesko päivä kuukautiskierrosta on menossa. Päivä, jolloin menkat alkavat, on kp 1.

Dpo = days past ovulation, päiviä ovulaation jälkeen.

Pp = piinapäivät eli loppukierron päivät, jolloin jokainen kuvittelee itselleen satavarmat raskausoireet, kuseksii raskaustestitikkuihin, vaikkei toiminnassa olisi mitään järkeä ja sitten tippuu kovaa ja korkealta, kun täti tulee kylään eli menkat alkavat. Jotkut onnelliset siirtyvät piinailusta suoraan raskausviikkojen laskemiseen. 

Esikko = esikoislapsi.

Rv = raskausviikko. Tavoitetila, jossa pääsee laskemaan sikiön / alkion kehitystä päivä päivältä. Ja hommaamaan niitä vauvanvaatteita, pinnasänkyjä, sittereitä ym. Ja vertailemaan erilaisia raskausvaivoja muiden tulevien mammojen kanssa. 

Tarrasukat = sietää toivoa, että sikiö pysyy matkassa eli että raskaus jatkuu ongelmitta, ettei puskista pukkaa esimerkiksi km (ks. selitys ylempää, jos et muista).

Ja tämä oli nyt todella erittäin lyhyt oppimäärä. Kattavampi sanakirja löytyy esimerkiksi Vau.fi:n sivuilta

Oletko sinä omaksunut vauvapalstaslangin helposti vai tuntuvatko kuumeilijoiden ja odottajien lyhenteiden viljely sekä spesiaalit ilmaukset lähinnä käsittämättömältä soovalta? 

Perhe Raskaus ja synnytys

Piinapäivät

Viikko vielä, ja sitten selviää, tekikö aukiolotutkimus niin sanotusti temput. Siis kuten lapsettomuuspolin lekuri aukkaria tehdessään totesi, ei olisi ensimmäinen kerta, kun lapsettomuustutkimuksiin hakeutunut nainen pamahtaa tutkimuksen jälkeen paksuksi. 

Aukiolotutkimus siis avaa jotenkin röörejä, vaikka ne eivät olisikaan kunnolla tukossa, ja operaation jälkeen on hyvät mahikset raskautua. 

Peitonheilutusinto on hieman laantunut hedelmällisten päivien jälkeen, mutta se sallittakoon. Pakko vetää henkeä ja välillä vähän rauhoittaa tahtia. 

Joku raskautta yrittämätön ei ehkä oikein tajuaisikaan, millainen homma on urakoida vällyjen välissä kuukautiskierron ja lääkärin käskyjen mukaan. Hah! 

No joo, jaaritteluni johtunee siitä, että nyt eletään aina yhtä ärsyttäviä kierron piinapäiviä. 

Menossa on kp 21/29 ja dpo 6. Tuntemukset samanlaisia kuin aina, kuumottelua, toispuoleista alavatsatuikintaa ajoittain jne. Kyllä te muut kuumeilijat tiedätte.

Vilkaisin päivyristäni, että samanlaisia oireita on ollut näillä päivillä muissakin kierroissa, joten aivan turha vetää mitään johtopäätöksiä. 

Olisipa joku, jolle opettaa elämää

Pidän peukkuja, että lääkärin puheissa oli perää ja olisin yksi niistä onnekkaista, joita aukkari avittaa raskautumaan. Olisi se vain kertakaikkisen mahtavaa tehdä kahden viivan raskaustesti, varailla neuvola-aikoja, hypistellä pieniä ihania bodyjä kaupassa ja ehkä ostaakin sellainen, alkaa sisustaa huonetta uudelle tulokkaalle, hommata pinnasänky, vaunut… 

Jostain syystä aina lähtee lapasesta, kun alan haaveilla siitä, millaista olisi tulla raskaaksi ja saada lapsi. Mulle se olisi kuin lottopotti, seitsemän oikein, unelmien täyttymys. 

Tässä pari päivää sitten olimme kavereiden kanssa terassilla parilla sidukalla, ja mietin siitä turistessamme, että niin mukavaa kuin huoleton aikuisen elämä onkin, kaipaisin muutakin sisältöä – lapsen, josta huolehtia ja kantaa vastuun, jota opettaa ja kasvattaa. 

Olisi niin siistiä opettaa mukulaa kävelemään, juoksemaan, ratsastamaan, laskettelemaan, kunnioittamaan eläimiä ja luontoa, nauttimaan sammalmättäillä kävelystä metsässä ja ujeltavasta tuulenvireestä tunturissa. 

Sitä kaikkea odotellessa taidan mennä kitkemään rikkaruohoja pihalta ja levittämään multaa puskille, niin saa piinapäivien ajan kulumaan. 

Perhe Raskaus ja synnytys