Yksin Pariisissa

Vuoden ajan haaveilin matkasta Pariisiin. Suunnittelin, kuinka kiertelisin tyylikkäillä kaduilla, kauniissa puistoissa ja hyvissä ravintoloissa. Ideanani oli lähteä matkaan yksin, koska silloin voisin käydä juuri niissä paikoissa, joissa haluaisin. Minun ei tarvitsisi miettiä aikatauluja kenenkään kanssa, ja saisin kokeilla, miten pärjään yksin suurkaupungissa. Olen kyllä aiemminkin käynyt  ihanassa Pariisissa. Perhematkalla katselimme kuitenkin lähinnä nähtävyyksiä ja shoppailimme Galeries Lafayettessä ja Printempsissä. Minä halusin nähdä enemmän: aidon Pariisin. Säästin rahaa ja suunnittelin matkaani innolla. Vihdoin täytin 18 (!), ja heti seuraavana päivänä toteutin unelmani.

IMG_20170721_213848.jpg

Lensin Charles de Gaulle’lle ja vietin viisi yötä tyylikkäässä Hotel Paradisessa Itä-Pariisissa. Kiertelin ihanilla alueilla (3., 9., 10., 11., 12., 18., 19. ja 20. kaupunginosissa). Tunnelma oli juuri sellainen kuin kuvittelinkin: hoidetut puistot, boheemit kahvilat, hyvännäköiset ihmiset, tyylikkäät ravintolat… Sinne haluan muuttaa!

IMG_20170719_210831_461.jpg

Merci -konseptimyymälä ja ravintolat Used book Café, Cinéma café ja La cantine Mercí sijaitsevat 111 Boulevard Beaumarchais, 75003. Suosittelen käymään!

IMG_20170722_224604_636.jpg

Mercin vieressä on toinen hyvä ravintola La Maison Plisson. Hyvä aamupala, lounas ja illallinen; kaikki on valmistettu laadukkaista aineksista. Ohessa on myös kiva ja kattava ruokakauppa.

IMG_20170719_100353.jpg

Kauniit, pienet puistot kuuluivat ehdottomasti päiviini Pariisissa. 

IMG_20170727_224558.jpg

Kun halusin nauttia jotain tosi perinteistä ja makeaa, suuntasin Au Petit Fer à Cheval -kahvilaan. Tarte Tatin ja tunnelma olivat siellä täydellisiä.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Matkat

Vihreää vehnää ja harissaa -salaatti

Hyvää heinäkuuta!

Olin vähän aikaa sitten perheeni kanssa viikon Baijerissa kesämatkalla. Se oli ikimuistoinen retki alppimaisemissa. Mieleeni jäivät pienet kylät ja aito tunnelma. Myös hyvät ravintolat ja kahvilat olivat minulle tietty tosi tärkeitä. Pääsin käymään ihanissa ruokapaikoissa, joten taskussani on nyt paljon vinkkejä mm. Salzburgiin ja Müncheniin. 

Matkan jälkeen olen ehtinyt viettää leppoisaa mökkielämää. Tuoreet vihannekset ovat houkutelleet minua päivittäin torille, herkullista kesäruokaa kun on kiva laittaa monipuolisista aineksista. Kotimaisia ja lähellä tuotettuja marjoja, kasviksia, juureksia ja kalaa kannattaa käyttää NYT. Ne ovat niin paljon laadukkaampia, kuin markettivahtoehdot.

Muista, että lähes kaikki kasvikset sopivat myös grilliin! Tällä hetkellä olen hulluna esim. grillattuun fenkoliin, joka on kalan kanssa taivaallista. Tietty myös kaikki tuoreet lisukkeet ovat parhaimmillaan kesän sadosta valmistettuina. Testasin viime viikonloppuna salaattia vihreällä vehnällä eli freekehillä ja harissajugurttia. Ne toivat pitkästä aikaa kivan, pohjoisafrikkalaisen tuulen keittiööni. Annos on erittäin terveellinen (esim. freekeh sisältää hyvin proteiinia ja mineraaleja), ja tosi helposti muokattavissa: siihen voi upottaa kasviksia loputtomasti. Lisäksi voi grillata vaikka halloumia. Toinen ehdoton suositus on itsetehdyt falafelit, joita teinkin innolla viime kesänä.

Freekehiä ja harissatahnaa ei kuitenkaan Lahden torilta saa. No eipä kyseisiä tuotteita kyllä niiden markettien hyllyilläkään aina näy. Niinpä, onkin järkevintä tilata tuotteet netistä. Minulle ruuan tilaaminen tuntui vieraalta ajatukselta, mutta kun mietin miksi, en keksinyt syytä. Luen tuoteselosteen aina tarkasti, ja kotisohvalla siihen on aikaakin. Selvittelin asiaa ja löysin pari hyvää sivustoa. Vihreän vehnän ja harissan sekä muita eksoottisempia (aidot intialaiset maustetuotteet!) raaka-aineita voi kätevästi tilata netistä vaikkapa Fine Foods OY:n kautta.       

IMG_20170709_171728.jpg

 

Freekehsalaatti, n. 4-8 annosta

(Annosten määrä riippuu käytettävien kasvisten määrästä)

  • Artisan Grains freekehiä*
  • muutama iso kourallinen tuoretta pinaattia
  • 1,5 kurkkua
  • 0,5 l tuoreita herneitä, paloista poistettuina
  • 1-2 paprikaa
  • 5 tomaattia tai kirsikkatomaatteja
  • 2 isoa tai 4 pientä kesäsipulia
  • suolaa ja pippuria

Mukaan voisi heittää myös: paahdettua parsaa, tuoreita vihreitä papuja paahdettuina, avokadoa, porkkanaa, maissia, lehtikaalia, ituja, tuoretta chiliä…

Kastike

  • Purkillinen (150-200 grammaa) luonnonjugurttia tai kemaviiliä tai kaurajugurttia
  • 1,5 rkl Al ’ Fez Vihreää harissatahnaa*
  • 2 tl hunajaa
  • pieni puristus sitruunasta
  • halutessasi tuoreita yrttejä, esim. korianteria

Mausta jugurtti kastikkeen muilla aineksilla. Laita kylmään odottamaan.

Keitä freekeh pakkauksen ohjeen mukaan. Pese kasvikset ja pilko ne sopiviksi paloiksi. Mausta mustapippurilla ja pienellä ripauksella suolaa. Sekota joukkoon freekeh. Tarjoile kastikkeen kera.

*Sain freekehin ja harissatahnan Fine Foodsilta tämän postauksen vuoksi ilmaiseksi

IMG_20170709_172106.jpg

Nam!

Koti Ruoka ja juoma