Suolapähkinäpehmis

Pari kesää sitten minäkin innostuin blendaamaan pakastetuista banaaneista yhden raaka-aineen herkkua, banaanijätskiä. Ihme kyllä, lopputulos oli kermainen ja täyteläinen, mutta terveellinen. Helppo herkku kuitenkin unohtui liian nopeasti. 

Olen haaveillut tuhdista, kotitekoisesta suolapähkinäjäätelöannoksesta siitä asti kun söin ensimmäisen jätskini Tallinnan ihanassa Must puudelissa (Se oli  enemmän kuin hyvää, suosittelen!). Banaanijätski on täydellinen pohja paahteisille pähkinöille ja tummalle suklaakastikkeelle. Klassinen makupari banaani ja maapähkinävoi ei tietenkään petä koskaan. Toteutin pitkään mielessä pyörineen idean tänään ja voin kertoa onnistuneeni! Kannattaa kokeilla, vielä kun kesää riittää.

bj1b.jpg

 

Suolapähkinäpehmis (1 annos)

  • viipaleina pakastettu kypsä banaani
  • n. 2 tl makeuttamatonta maapähkinävoita, mieluiten sileää
  • pieni kourallinen suolapähkinöitä (ilman lisättyä öljyä) 
  • haluamasi määrä 70% tummaa suklaata tai raakasuklaata

Sulata suklaa vesihauteessa. Ota banaani huoneen lämpöön ja anna sen hieman pehmetä, n. 5 min. Survo sauvasekoittimella tai blendaa blenderissä banaani ja maapähkinävoi. Sekoita joukkoon suolapähkinöitä ja koristele suklaalla. Nauti!

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Kesäinen pomodoro yrteillä

Letkeä kesäpäivä, tuoksuva yrttitarha ja mehukkaat tomaatit -muuta ei hyvään pasta pomodoroon tarvita. Tietenkään kunnon mozzarella (vesipuhvelin maidosta valmistettu) ei ole ollenkaan pahitteeksi. Pasta lämmittää juuston juuri sopivasti, eikä tomaatin, basilikan ja mozzarellan yhdistelmä voi koskaan pettää. Tällä kertaa halusin hyödyntää myös oman yrttimaani satoa ja lisäsin joukkoon ison nipun ”vähän kaikkea mahdollista vihreää”. Lopputulos oli mainio.

Tomaattipohjaiset pastakastikkeet ovat tosi monikäyttöisiä ja helposti muokattavia. Ne sopivat melkein joka tilanteeseen. Talvella on ihanaa hauduttaa pitkään täyteläistä soosia ja lisätä sekaan vaikka chorizoa, munakoisoa tai lehtikaalia. Vetelät ja mauttomat talvitomaatit eivät kuitenkaan ole ostamisen arvoisia, joten turvaudun Mutti-murskiin ym. Kesällä purkit unohtuvat ja viiletän torille hieromaan kauppoja tuoreista, punaisista makupommeista.

lilliput.jpg

 Rakastan erilaisia oliiviöljyjä, eikä niitä voi olla koskaan liikaa! Parasta on kastaa rapeaa leipää öljyyn ja ripotella päälle vähän sormisuolaa.

pomodoro.jpg

Reseptin muokkasin Leila Lindholmin Vielä yksi pala -kirjan pomodorosta.

.Pomodorokastike (4 annosta)

  • 2 valkosipulinkynttä
  • 8 kypsää tuoretta tomaattia
  • 1 rkl oliiviöljyä
  • 1 rkl hunajaa
  • 1 iso nippu yrttejä (esim. oregano, timjami, persilja, lippia, rosmariini)
  • 1 tl valkoviinietikkaa
  • mustapippuria
  • (sormisuolaa)
  • tuoretta mozzarellaa, parmesaania ja basilikaa tarjoiluun

Viipaloi valkosipuli ohuesti ja kuutioi tomaatit. Hauduta kattilassa valkosipuli öljyssä. Lisää hunaja ja sekoita. Lisää joukkoon kuutioidut tomaatit ja hienonnetut yrtit. Keitä kunnes kastike on sakeaa (itselläni kesti n. 10 min). Mausta kastike viinietikalla, pippurilla ja mahdollisesti sormisuolalla. Sekoita vastakeitettyyn, laadukkaaseen pastaan. Tarjoa mozzarellan, parmesaanin ja basilikan kanssa.

 

Jälkiruuaksi pavlovia. Nämä ovat itselleni liian makeita, mutta päätin tehdä niitä isäni iloksi, hän on nimittäin marengin ystävä. Ohje on helppo: perus ranskalainen marenkimassa pursotetaan reunallisiksi kiekoiksi ja paistetaan, ”Pesä” täytetään ja leivos koristellaan marjoilla. Täytteenä voi käyttää kermaa, jonka voi halutessaan maustaa esim. jugurtilla, rahkalla tai mascarponella +sitruunalla.

pavlova.jpg

 

 

 

Koti Ruoka ja juoma