Helsingin kaupunginteatteri: Humiseva harju

Oletko koskaan ollut huonossa suhteessa? Oletko koskaan rakastanut ihmistä, joka ei rakasta sinua takaisin? Oletko koskaan kokenut lähisuhdeväkivaltaa? Olitko lapsi, jota vanhemmat eivät rakastaneet? Mikäli vastaat kyllä johonkin näistä kysymyksistä, voi alla oleva arvostelu tai Helsingin kaupunginteatterin Humiseva harju aiheuttaa sinulle epämiellyttäviä tuntemuksia (ns. triggeröidä sinut). Emily Brontën romaani on yksi kuuluisimpia länsimaisia romaaneja, joka käsittelee henkistä ja fyysistä väkivaltaa, lapsien huonosti kohtelua ja haitallisia ihmissuhteita.

Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä esitetty Humiseva harju on vaikuttava, surullinen, ahdistava ja upea kokonaisuus, joka jättää jälkensä katsojaan.

Alussa on vain lapsi harjulla juoksemassa. Kokemassa vapautensa. Yhteiskunnassa, jossa on sääntöjä ja vaatimuksia. Ei ole helppoa olla nainen, jolta odotetaan tiettyä käytöstä. Villi ja vapaa Cathy elää veljensä Hindleyn kanssa talossa vain palvelija seuranaan. Heidän isänsä on taas pelastamassa maailmaa ja lapset odottavat malttamattomina isänsä paluuta. Isä ei kuitenkaan tuo tuliaisena lupaamiaan päärynöitä, viulua tai muutakaan, vaan isän mukana kotiin kulkeutuu kerjäläislapsi. Heathcliff. Näin alkaa koston, mustasukkaisuuden, hajottavan rakkauden ja kahden perheen välinen sotku, jota Heathcliff sekoittaa joskus vahingossa, toisinaan tahallaan ja useimmiten koston himossa.

Cathyn veli Hindley on äärettömän mustasukkainen uudesta pojasta perheessä. Perheen isä yrittää kovakouraisesti opettaa Hindleyta antamaan tilaa uudelle lapselle perheessä, mutta kun kurinpidolliset toimenpiteet eivät tuota toivottua lopputulosta saa Hindley lähteä Lontooseen sisäoppilaitokseen. Cathy saa vihdoinkin olla Heathcliffin kanssa rauhassa. Isän kuoleman jälkeen kaikki muuttuu. Hindley palaa vaimonsa kanssa ja ottaa talon haltuunsa. Rakastavaiset pakenevat.

Hindley kokee oikeudekseen koston. Vihdoinkin hän on talon pää, vihdoinkin hän määrää kuka saa ja mitä. Sen saavat Cathy ja Heathcliff kokea nahoissaan. Pelastaakseen itsensä ja Heathcliffin Cathy päättää mennä naimisiin naapuritalon Edgarin kanssa. Valinta ei ole Cathyn oma, vaan yhteiskunnan pakottamana. Naisena hän ei voi päättää kenen kanssa mennä naimisiin, vaan yhteiskunta odottaa häneltä tiettyä roolia ja tiettyä tasoa naimaltaan mieheltä. Hän ei kuitenkaan rakasta Edgaria ja kuolee joka päivä vähäsen. Heathcliffin kanssa hän oli tasavahva, heidän rakkautensa oli fyysistä ja herkkää. He tanssivat, juoksivat ja janosivat toisiaan. Edes vuosien erossa oleminen ei voinut heidän rakkauttaan syrjäyttää.

Heatchliff päättyy naimaan Edgarin siskon, joka on alkuun sokeasti rakastunut mieheen, kunnes hänelle valkenee miehen todellinen luonne. Piruksi hän miestään kutsuu. Miten Heatchfliff muuttui? Vai oliko hän aina väkivaltainen mies? Ajoivatko Hindleyn kidutus ja lapsuudessa koettu kärsimys hänet pahoinpitelemään vaimoaan? Onko väkivaltaiselle käytökselle ikinä mitään syytä?

Edgar pitää monologin, jossa hän syyttää siskoaan valinnoistaan. Veljeltä on turha saada apua. Yhä edelleen naiset jätetään yksin lähisuhdeväkivallan kanssa. Miehille vain nauretaan. Näytelmää katsoessa kurkkua kuristaa ja tuntuu pahalta.

Hindley ei kykene elonsa vuosien aikana katkaisemaan lapsien kokemaa vääryyttä, vaan jatkaa sitä samaa kaavaa kasvattaessaan omaa poikaansa. Hareton on vain yksi lapsi muiden joukossa, jota ei isä rakasta ja kenen äiti on kuollut. Olisi voinut kuvitella, että Hindley ei olisi halunnut jatkaa isänsä aloittamalla linjalla. Mutta kuten hyvin tiedämme alkoholismin kierrettä on vaikea katkaista ja hyväksikäytetyt ja kaltoin kohdellut lapset eivät tiedä paremmasta, vaan jatkavat samaa haitallista käyttäytymismallia. Sama koskee myös ihmisiä haitallisissa parisuhteissa. Vaikka on selvää, että Cathy ja Heathcliff ovat pahaksi toisilleen, eivät he pysty lopettamaan rakastamista. Onko syynä lapsuudessa koetut vääryydet vai kumpi ruokkii kumpaa? Rakkaus haitallista tapaa toimia vai haitallinen tapa toimia rakkautta.

Humiseva harju on fyysinen esitys. Teatterin lavasteet, nummi ja katsomoon asti ylettyvä ramppi saavat katsojan hengästymään näyttelijöiden mukana. Ainoastaan muutamat laulukohtaukset ovat heikkoja kohtia esityksessä. Toisen näytöksen lavasteet olivat myös hämmentävät. 80-luvun estetiikka särki ensin silmiä, kunnes siihen tottui.

Olen käynyt vasta muutamia kertoja teatterissa näin aikuisena. Teatteriesityksien fyysisyys, ja olisiko hektisyys oikea sana, ovat olleet minulle yllättäviä. TV:tä tai elokuvia katsellessa jää niin paljon varjoon. Teatterissa näyttelijällä ei ole mitään minne paeta. He ovat siinä, esillä. Täysin yleisönsä armoilla. Näyttelijöiden tehdessä kuperkeikkoja ja juostessa nummeaan ylös alaisin hypähteli sydämeni välillä kurkkuun. Ei kai heitä satu? Mitä jos he kompastuvat? Cathyn ja Heathcliffin rakkauden fyysisyys oli niin aidon tuntuista, että välillä unohdin missä olin. Esitykseen oli niin helppoa uppoutua.

Emily Brontën alkuperäisteoksesta Humiseva harjusta en muista paljoakaan. En ole edes ihan varma luinko sen kirjan lukiossa tai yläasteella ollessani, jolloin luin helposti kirjan päivässä. Teatteriesitys ei noudattele ihan samaa kaavaa mitä kirjassa on vaan se on sovitus romaanista. Varmaan sopivampi näin teatteriin. Muistelisin, että Brontën romaania ei hänen elinvuosinaan arvostettu samalla tavalla kuin nykyään. Mutta sehän on usein valitettava tosiasia. Lahjakkuudet ymmärretään vasta vuosien päästä. Kun yhteiskunnan asettamista rajoista on päästy irtautumaan.

Lue lisää:

Humiseva harju

Pisteet: 4/5

Genre: Draama

Ohjannut: Lauri Maijala

Alkuperäisteos: Emily Brontë

Sovitus: Jo Clifford

Pääosissa: Oona Airola, Markku Haussila, Markus Järvenpää

Suomessa levityksessä: Helsingin kaupunginteatteri, Suuri näyttämö, Eläintarhantie 5

Ensi-ilta: 30.1.2020

Kulttuuri Teatteri

DocPoint 2020: Leftover Women

Moni on varmasti kuullut Kiinan yhden lapsen politiikasta, joka on johtanut siihen että nykypäivän Kiinassa on noin 30 miljoonaa (naimaikäistä) miestä enemmän kuin naisia. Yhden lapsen politiikka purettiin vuonna 2015, mutta sen kammottavat vaikutukset näkyvät kiinalaisten naisten arkielämässä edelleen. Kiinan valtioneuvosto on sitä mieltä, että miehet, joille ei löydy vaimoa, ovat uhka kansanrauhalle. Näin ollen valtioneuvosto on ottanut tavoitteekseen painostaa kaikki alle 27-vuotiaat naiset naimisiin ja tekemään lapsia. Mikäli nainen on yli 27-vuotias ja naimaton on häntä oikeus pilkata ja syrjiä.

Leftover Women kuvaa kolmen kiinalaisen naisen elämää Pekingissä. Elokuva keskittyy Qiu HauMein (34), Xu Minin (28) ja Gai Qin (36) elämään. Dokumentissa he kertovat avoimesti ja rehellisesti kokemuksistaan ja siitä minkälaista on olla Leftover Women. Dokumentti on mielenkiintoinen ja hyvin tehty läpileikkaus naisten kokemista paineista, perheiden asettamista vaatimuksista puolisolle sekä valtioneuvoston propagandakoneistosta. Naisia kannustetaan nuoresta asti opiskelemaan ja menestymään, kunnes vanhemmat käyttävät koulutuksen maksamista ”kiristys” toimenpiteenä puhuessaan lapsilleen heidän tulevaisuudestaan ja naima-aikeista. On häpeällistä, että vanhemmat ovat käyttäneet niin paljon rahaa lapsensa koulutukseen, kun tämä ei sitten onnistu menemään naimisiin aikuisena.

Vanhemmat myös tekevät todella paljon töitä sen eteen, että löytäisivät lapselleen sopivan puolison. Yksi keinoista on kokoontuminen avioliittomarkkinoille, joissa on tarjolla niin sulhasia kuin morsiamia. Vanhemmat puhuvat toisille vanhemmille tai naisille suoraan ja yrittävät kaupata omaa poikaansa avioliittoon.

Olisi täysin absurdia kuvitella, että Helsingissä Esplanadin puistossa kokoontuisi ryhmä vanhempia lappujen ja kuvien kanssa, joissa he esittelisivät lastaan ja etsisivät tälle puolisoa. Tai että naisen mennessä match making -toimistoon hänelle sanottaisiin, että olet liian vanha ja ruma, että sinulla saisi olla vaatimuksia puolisosi suhteen. Oli todella kiusallista seurata sitä miten naiselle saatettiin sanoa mitä tahansa vain, koska tämä oli yli 30-vuotias ja naimaton.

Kiinassa ovat muun muassa homoseksuaaliset suhteet ja munasolujen jäädyttäminen kiellettyä. Näin valtio pyrkii painostamaan ja ohjaamaan ihmisiä heterosuhteisiin ja lisääntymään, kun se on vielä ”mahdollista”. Dokumentissa näkyy hyvin monien epätoivo ja paniikki kun sopivaa puolisoa ei tunnu löytyvän hakemisesta huolimatta, yksi mies toteaa ettei enää edes halua rakastua, hän haluaa vain päästä naimisiin. Naisia taas kiinnostaa enemmän puolison pituus, status, työpaikka sekä se mistä he ovat kotoisin. Mikäli sulhasehdokas ei läpäise äidin asettamia tiukkoja vaatimuksia, on turha odotella hääkellojen soittoa.

Kiinalaisia naisia, joita kiinnostaa perheen perustamisen sijasta ura ja koulutus, syytetään itsekkyydestä ja avioliittomarkkinoilla liian koulutettua naista jopa pelätään. Juristin etsiessä itselleen puolisoa perheen äiti pelkää, että juristi käyttää lakia heitä vastaan suuttuessaan. Liian koulutettu nainen on uhka, erityisesti miehelle joka haluaa olla ns. perheen pää eikä jäädä naisen ”jalkoihin” tämän ollessa miestään ”fiksumpi”. Tuntuu erikoiselta, että joku kehtaa edes puhua moisia seksistisiä asioita julkisesti naiselle etsiessään itselleen kumppania.

Dokumentti kuvaa naisten elämää ainakin vuoden ajan. Itselleni jäi epäselväksi mille ajalle dokumentti sijoittui. Myöskin se, että dokumentti hyppelehti sinne tänne oli mielestäni sen heikoin puoli. Olisin pitänyt siitä enemmän mikäli se olisi keskittynyt vain yhteen tai kahteen naisista. Nyt aina välillä tipuin kärryiltä siitä mitä nyt oikein tapahtuu ja miksi yhtäkkiä leikattiin seuraavaan kohtaukseen, joka ei tuntunut loogiselta tarinan kerronnan kannalta. Aihepiiri oli kuitenkin todella tärkeä ja mielenkiintoinen minulle ja opin paljon lisää naisen asemasta Kiinassa katsoessani tätä dokumenttia. Se myös sai minut ymmärtämään paremmin sitä miksi Hong Kongissa mellakoidaan, koska hongkongilaiset nuoret eivät halua siirtyä Manner-Kiinan vallan alle.

Dokumentin aikana Gai Qi menee naimisiin itseään nuoremman miehen kanssa ja saa lapsen tämän kanssa. Aviomies kertoo kuinka vaimon ikä on hänelle ongelma ja kuinka hän ei ole uskaltanut kertoa vaimonsa ikää kuin äidilleen. Perheiden paheksunta ja yhteiskunnan luomat paineet ovat tehneet tehtävänsä. Edes rakkauden edessä häpeä ei liukene pois. Avioliitto ei kuitenkaan ole niin jännittävää kuin Gai Qin aiempi elämä. Hän myöntää avoimesti avioliiton olevan tylsä ja katsojan tulkittavaksi jää kaipaako hän vanhaa kaupunkielämäänsä sinkkuna, vai oliko äitiys ja avioliitto sen arvoista, että siitä kaikesta kannatti luopua.

Qiu Hua Mei tulee dokumentin aikana siihen tulokseen, että Manner-Kiinan asettamat paineet hänen elämälleen eivät ole sen arvoisia. On jäähyväisten aika. Hän on päättänyt jättää Kiinan taakseen ja matkustaa Ranskaan opiskelemaan. Xu Min löytää balanssin sekä omien että äitinsä odotuksien suhteen, vaikka dokumentti ei kerrokaan kuinka hänelle lopulta kävi.

Pisteet: 3.5/5

Genre: Dokumentti

Ohjannut: Hilla Medalia, Shosh Shlam

Käsikirjoittanut: Hilla Medalia, Shosh Shlam

Pääosissa: Qiu HauMei, Xu Min, Gai Qi

Julkaisupäivä: 27.4.2019, Tribeca Film Festival

Suomessa levityksessä: DocPoint 2020

Lue lisää:

https://www.imdb.com/title/tt10011232/

https://docpointfestival.fi/tapahtumat/elokuvat/leftover-women/

Kulttuuri Leffat ja sarjat Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta