Mandut ja mandukuk

Olemme monesti saaneet kuulla asuvamme ”ihan kaupungin parhaan manduravintolan vieressä”. Mutta koska korealaisilla ravintoloilla ei varsinaisesti ole nimiä, ainakaan kovin selvästi näkyvillä tai yleisesti asiakkaiden käytössä, olemme aina jääneet ihmettelemään, missäköhän kyseinen ravintola tarkalleen sijaitsee. Eilen saimme vihdoin tarpeeksi yksityiskohtaiset ohjeet, joten tänään pääsimme nauttimaan mandukukista sekä manduista paikan päälle. 

Mandut (만두) ovat siis täytettyjä taikinanyyttejä, useimmat tunnistavat ne englanninkielisellä nimellä ”dumplings”. Manduja on saatavilla yleisesti ainakin liha- ja kimchiversioina joko höyrytettynä, paistettuna tai friteerattuina kiinalaisittain. Korealaiset rakastavat manduja myös keitoissa (mandukuk 만두 국). 

Päädyimme siis yhteen keittoannokseen sekä yhteen tavalliseen, höyrytettyyn manduannokseen. Normaalista poiketen tämän ravintolan mandut olivat väriltään ruskeita tavallisen vaalean sijaan, ja arvuuttelimmekin keskenämme värimuutoksen syytä. Myös mandukeitossa olleet tteobok-riisikakut olivat saaneet valkoisen sijaan saman violetinruskean värin.  Maultaan taikina oli kuitenkin tuttua huttua vaaleisiin sukulaisiinsa verrattuna, joten kyseessä oli luutavasti vain kuriositeettina käytetty värjäävä raaka-aine.

Alla kuvia manduista ja keitosta lisukkeineen:

img_1445.jpg

Omissa manduissamme oli sisällä ainakin riisinuudelia, kimchiä, jauhelihaa sekä vihanneksia ja mausteita. Kimchin myötä mandut olivat myös hieman tulisia, mutta mikäli valitsee lihavaihtoehdon ilman kimchiä, ei mandu yleensä ole ollenkaan tulista tai voimakkaan mausteista. 

img_1442.jpg

Lisuke-panchan sisälsi ainakin pinaattia ja sipulia sekä paljon chiliä. 

img_1444.jpg

Keitossa oli mandujen lisäksi ainakin kananmunaa, merilevää, tteobok-riisikakkuläpysköjä sekä sieniä. Myös keiton liemi oli erinomaisen hyvää anjovis-kasvislientä.

img_1446.jpg

Ruskeat, makkaransiivujen näköiset läpyskät ovat siis tteobokia, joka on maultaan hyvin mietoa ja suutuntumaltaan hieman sitkeähköä mutta pehmeää riisimassaa. Omasta mielestäni tteobok on ”yhtä tyhjän kanssa”, mutta paikallisille se on herkkua erityisesti tulisessa kastikkeessa lounaalla syötynä.

 

Manduja on saatavilla ravintoloiden lisäksi take-awayna pienistä mandu-kioskeista, mutta myös kauppojen pakastealtaista. Pakastemandut maistuvat omaan suuhuni ihan mainiolle ja ovat melko kätevää ”pikaruokaa”, sillä ne kypsyvät nopeasti. Ja mikäli valitsee nimenomaan höyrytetyt mandut, ovat ravintoarvotkin kohdallaan (toisin kuin friteeratuissa versioissa). Monet korealaiset tekevät mandunsa itse kaupasta ostamiinsa taikinakuoriin, mutta vannoutuneimmat kotikokit tekevät myös taikinan alusta asti omassa keittiössään. Korealainen ystävämme kutsuikin meidät viikon kuluttua mandutalkoisiin kotiinsa, jolloin pääsemme toivottavasti seuraamaan myös kuoritaikinan tekoa ”from scratch”. Tapahtumasta tulee varmasti kuvareportaasia myös tälle palstalle!

Koti Ruoka ja juoma

Mitä tehdä munakoisosta? (Gajinamul)

Koreassa hyvännäköisiä munakoisoja on saatavilla ympäri vuoden. Itse pidän munakoisosta lähes miten tahansa valmistettuna, mutta olen kuullut monien tuskailevan sen kanssa, sillä munakoison valmistuksen ajatellaan olevan jotenkin hirveän työlästä tai hankalaa. Johtuneeko siitä, että monissa resepteissä munakoisoa tulee itkettää hyvä tovi ennen kuin itse ruoanvalmistukseen voidaan edes ryhtyä.

Selaillesani korealaisia reseptejä huomasin tämän helpon munakoisoreseptin (gajinamul, 가지나물)  ja sovelsin sitä hieman pienemmälle määrälle sekä omaan suuhun maistuvammaksi. Olen huomannut, että korealaiset luottavat pyhään kolminaisuuteen ”soija-valkosipuli-seesaminsiemenet” lähes minkä tahansa vihanneksen kanssa. Lisää vielä hieman öljyä, chiliä sekä kevätsipulia, niin saat aidon korealaisen kastikkeen mihin tahansa salaattiin sopivaksi. Itse olen siis kokeillut ko. reseptillä ainakin pinaattia, munakoisoa sekä parsakaalia, ja kaikki ovat maistuneet erinomaisesti. Tosin nyt kyseinen resepti alkaa olla jokseenkin loppuun kaluttu täällä bloginkin puolella, joten olkoon tämä viimeinen soija-valkosipuli-seesaminsiemen-kevätsipuli-vapaavalintainenkasvis -resepti toistaiseksi. Mutta tässä se tulee:

1 munakoiso

1 kynsi valkosipulia

1 pieni kevätsipuli tai puolikas isosta sipulista

1 tl soijaa

1 tl seesamiöljyä (tai tavallista rypsäriä)

chilijauhetta

seesaminsiemeniä

Leikkaa munakoiso kahteen tai kolmeen osaan ja puolita palaset vielä keskeltä pituussuunnassa. Höyrytä munakoison palaset joko höyrytyskattilassa tai silikonikääreessä (itse käytän erinomaista silikonista höyrytysvuokaa, jossa kolme kolosta vihanneksille). Höyrytä, kunnes munakoisot kypsyvät ja pehmenevät sopivasti. Tähän kului omalla silikonivuoallani mikrossa täydellä teholla noin 4-5 minuuttia. Jätä kypsät munakoisot jäähtymään.

Hienonna valkosipuli ja kevätsipuli ja sekoita ne muiden kastikkeen ainesten kanssa. Kun munakoiso on jäähtynyt, revi siitä suikaleita pitkittäissuunnasa ja sekoita suikaleet kastikkeeseen.

Munakoisolisuke toimi tällä kertaa mainiosti paistetun tofun kanssa ja toi mukavasti suolaisuutta sekä makua pehmeään ja mietoon tofuun. Sopinee myös riisin lisukkeeksi.

munakoiso.jpg

Ja alla vielä kuva omasta silikonivuoasta. Todella kätevä kaikenlaiseen höyrytykseen ja paketin mukana tuli myös ohjekirjanen, jossa lisätietoa eri ruokien kypsymisnopeuksista ja suositelluista lämmöistä. Vuoassa voi kasvisten lisäksi kypsentää kalaa, lihaa tai esimerkiksi perunoita, mutta itse käytän tätä lähinnä kasvisten kanssa. Esimerkiksi porkkanat sekä parsakaali jäävät ihanan kirkkaan värisiksi verrattuna haaleisiin keitettyihin versioihin. Lisäksi vuoka kypsentää vihannekset supernopesti, vain muutamassa minuutissa. Suosittelen lämpimästi! (Blogistin huomio: ei ole maksettu mainos, enkä edes muista silikonivuoan valmistajan nimeä 🙂 )

img_1422.jpg

Koti Ruoka ja juoma DIY