Jokapojan herkku (kimchijjigae)

Kimchijjigae (김치찌개) on eräs Korean suosituimmista ruoista, ikään kuin korealaisten makaronilaatikko, josta kaikki pitävät aina vauvasta vaariin saakka. Kyseessä on siis kimchimuhennos/-keitto, joka tarjoillaan useimmiten riisin kanssa. Itse uskaltauduin kokeilemaan helpohkoa reseptiä, ja olin lopulta tulokseen varsin tyytyväinen. Kuten alkuperäisessäkin reseptissä sanotaan, possun voi korvata esimerkiksi purkkitonnikalalla, mutta usein kimchijjigae tarjoillaan myös kokonaan ilman lihaa, eli resepti sopii sovellettuna myös kasvisruoan ystäville.

 

Ainekset:

200 g possua, itse käytin pakastimesta löytyneen fileen lopun, mutta vieläkin maukkaamman version saat käyttämällä rasvaisempaa ruhonosaa

4 dl kimchiä

1 rkl sokeria

1 tl chilijauhetta tai -hiutaleita

1 rkl gochcujangia eli korealaista chilitahnaa

1 sipuli

1 kevätsipuli (itse laitoin vielä yhden kynnen valkosipuliakin)

½ pkt (n. 150-200 g) tofua

vettä

(seesamiöljyä)

 

Laita aluksi kimchit kattilan pohjalle. Mikäli kimchipussissa/-rasiassa on kimchistä valunutta mehua, kaada myös se kattilaan, sillä se antaa muhennokselle erityisen hyvän ja voimakkan maun. Lisää pilkotut sipulit, chili ja chilitahna sekä sokeri ja lopuksi myös ohueksi suikaloitu possu kattilaan ja lisää vettä sen verran, että kaikki ainekset peittyvät juuri ja juuri. 

Laita kansi kattilan päälle ja hauduta muhennosta noin 30 minuuttia, aluksi noin 10 minuuttia korkeammalla lämmöllä ja loput 20 minuuttia alhaisemmassa lämpötilassa. Lisää vielä kuutioiksi leikattu tofu noin 5 minuuttia ennen kypsennysajan päättymistä. Voit myös lorauttaa hieman seesamiöljyä sekaan juuri ennen tarjoilua. 

Koreassa kimchijjigae tarjotaan aina riisin kera, mutta itselleni muhennos maistui myös ilman riisiä. Koska herkkua valmistui iso kattilallinen kerralla, lämmitin sitä vielä seuraavana päivänä lounaaksi ja kuten muhennoksilla usein on tapana, niin myös tämä maistui yön yli muhittuaan vieläkin paremmalta uudelleen lämmitettynä.

img_1365.jpg

img_1362.jpg

img_1366.jpg

img_1367.jpg

img_1381.jpg

Koti Ruoka ja juoma DIY

Pinaattia! (sigeumchi namul)

Ihanaa, pinaattia! Ja kun sitä saa kaksi punttia yhden hinnalla, tarkoittaen yhteensä muovikassillista tuoretta pinaattia, on tänään siis kokin onnenpäivä.

Pinaatista taiteilin lisukkeen, sigeumchi namul (시금치나물) ja se oli hyväääääää. Helppoa ja hyvää. 

Tarvitset nämä:

– 1 puntillinen tuoretta pinaattia, itselläni määrä vastasi n. 5-7 dl:aa

– 2 valkosipulinkynttä

– 1 kevätsipuli

– 1 rkl soijakastiketta

– seesamiöljyä

Lisäksi halutessasi voit lisätä myös seesaminsiemeniä.

Ryöppää (eli kiehauta nopeasti, n. 30 sekuntia) tuoreet pinaatit väljässä, suolalla maustetussa vedessä. Huuhtele pinaatit ryöppäämisen jälkeen huolellisesti ja jätä valumaan lävikköön. Hienonna valkosipulinkynnet sekä kevätsipuli. Sekoita sipulit, soijakastike sekä loraus (n. tee- tai ruokalusikallinen, mausta riippuen) seesamiöljyä  keskenään ja yhdistä seos pinaatin joukkoon. Sekoita käsin, sillä ryöpättyä pinaattia on hankala sekoittaa haarukalla/lastalla/lusikalla. Ripottele halutessasi seesaminsiemeniä pinnalle.

Alkuperäinen resepti on täältä. Itse kuitenkin vähensin hieman soijakastikkeen määrää, sillä jo yhdellä ruokalusikallisella tuli melko suolainen lopputulos. Mikäli et pidä suolaisesta ruuasta, lisää soijakastiketta varovaisesti. 

Pinaatti toimii erinomaisena lisukkeena ja maistuu sekä kylmänä että lämpimänä versiona. Nam!

img_1361.jpg

Koti Ruoka ja juoma DIY