Aina ei voi onnistua…

Blogihiljaisuuteen on pätevä syy, sillä vierailin pääsiäisenä Suomessa, eikä siellä luonnollisesti tullut kokkailtua korealaisia ruokia. Lisäksi viimeisimmät kokeiluni ovat menneet lievästi sanottuna penkin alle, joten niistä ei isoja juttuja saa aikaiseksi. Vai voiko epäonnistuneista ruoista blogata? Ehkäpä se on osa aloittelevan korealaiskokin kasvutarinaa, että keitto onkin täysin mautonta, pannukakku palanutta ja munakasrulla muuten vain ruman näköinen…

Eli palaan asiaan vasta, kun saan jotain syömäkelpoista aikaiseksi, tai jos ennen sitä tulee käytyä mielenkiintoisissa ravintoloissa, joista olisi kerrankin myös kuvamateriaalia esiteltäväksi. Sitä odotellessa voitte käydä kurkkaamassa varsinaisen Korea-blogini puolelta, mitä suomalaisia ruokia tarjosimme korealaiselle ystäväperheellemme viime viikonloppuna. 

Ja alla vielä todistusaineistoa epäonnisista kokkailuistani:

img_1201.jpg

Ensimmäisenä Doenjang jjigae, eli fermentoitu soijapaputahnakeitto vihreillä kasviksilla. Näyttää ihan kohtuulliselta, mutta ei maistunut oikeastaan miltään. Tästä kuitenkin otan vielä uuden yrityksen joku päivä.

img_1351.jpg

Toisena yrityksenä rullattu munakas Gyeranmalyee sekä taustalla vilahtava chilipannukakku Gochujeon, joka kärventyi. Munakasrulla oli ihan kivan makuinen, joskin niin peruskamaa, ettei siitä kannata innostua sen enempää ja chilipannukakku oli yksinkertaisesti pahaa. Hyvin harvoin raaskin heittää ruokaa roskikseen, mutta tällä kertaa oli ihan pakko. Ei, en julkaise reseptiä, ja ei, en todellakaan kokeile tätä uudestaan.

Koti Ruoka ja juoma DIY

Erilaiset pääsiäismunat (Hunjeran)

Koreassa ei juuri pääsiäistä tunneta, saati juhlita. Täten myös suklaamunat loistavat marketeissa poissaolollaan. Itse ostin kuitenkin palmusunnuntain kunniaksi hieman erilaisia pääsiäismunia, nimittäin korealaisia savustettuja kananmunia. Savustetut munat ovat suosittu snäksi Koreassa, sillä se on terveellistä, proteiinipitoista ja säilyy huomattavasti paremmin kuin normaali, keitetty kananmuna. Savustettu muna ei myöskään tarvitse suolaa kyytipojaksi lainkaan, sillä savun aromi antaa riittävästi makua itsessään. 

Savustettuja kananmunia (훈제란, hunjeran) löytää tavallisen marketin kananmunahyllystä, ja kuuden savustetun munan kenno maksoi noin 2500 wonia eli reilut puolitoista euroa.

Googlettamalla löytyi hyvin vähän tietoa kananmunien savustuksesta korelaisittain, mutta käsittääkseni kananmunia kypsytetään savussa hyvin pitkään. Erityisen suosittuja kananmunanostopaikkoja ovat korealaiset saunat, jjimjilbangit, sillä siellä munien savustus hoituu kätevästi saunan yhteydessä. Pitkä kypsytys paitsi muuttaa kananmunan valkuaisen kokonaan ruskeaksi ja hieman sitkeäksi, myös antaa samalla voimakkaan savun maun. Kypsymisen myötä kananmuna myös tiivistyy ja munan ja kuoren välissä onkin melkolailla ilmaa.

Mitäköhän pienet virpojat Suomessa tuumaisivat, jos koriin sujahtaisikin Kinderin sijaan tällainen..?

img_1223.jpg

img_1224.jpg

img_1226.jpg

Koti Ruoka ja juoma Matkat