Ankkaa kurpitsassa

Eräs Gangneungin kuuluisimmista ravintoloista on ㅎㅓㅎㅓ사랑 (Ho ho sarang), jonka erikoisuus on savustettu ankka tarjoiltuna kokonaisesta kypsästä kurpitsasta. Ravintola on ollut todo-listallamme jo pitkään, mutta vihdoin tänään pääsimme tutustumaan savustetun ankan saloihin.

Emme tehneet ravintolaan etukäteisvarausta, sillä korealaisissa ravintoloissa hyvin harvoin puhutaan englantia, eikä korean kielitaitomme riitä vielä ravintolavarauksen tekemiseen, joten saapuessamme täti ilmoitti ystävällisesti, että ankan valmistus kestää tunnin. Noh, ei muuta kuin ankka savustumaan! Saimme kuitenkin heti pöydän täyteen herkullisia panchaneita eli lisukkeita, joita napsimme pahimpaan nälkään.

Ravintola kuuluu selkeästi kaupungin turistisimpiin paikkoihin, sillä seinämenussa ruoat olivat myös englanniksi. Hinta oli myös hieman turistinen, joskaan ehdottomasti ei mikään ryöstö, sillä 2-3 hengen ankka lisukkeineen maksoi yhteensä 50 000 wonia eli noin 35 euroa. Korealaisittain panchanit kuuluvat aina hintaan ja niitä on mahdollisuus syödä niin paljon kuin napa vetää (ja sehän vetää!). 

Aloitimme siis näillä:

img_1206.jpg

img_1207.jpg

img_1209.jpg

img_1210.jpg

img_1212.jpg

img_1205.jpg

img_1214.jpg

img_1204.jpg

Eli merilevää, soijamarinoitua retikkaa, kasvispannaria, erilaisia tunnistamattomia kasviksia, shisho-lehtiä ja salaatinlehtiä sekä maissilisuketta ja kesäkurpitsakeittoa. Toki tarjolla oli lisäksi myös tavallista kimchiä, toista merilevää ja marinoitua vihreää chiliä sekä kastikkeita (soijakastike ja fermentoiduista pavuista tehty tahna). Jatkoa seurasi näistä:

img_1219.jpg

img_1222.jpg

Eli bamburiisiä sekä tulista ankanluukeittoa. Riisi oli jopa korealaiseksi erittäin tahmeaa, ja sitä oli vaikea saada lusikasta irti… Lopulta pöytään tuotiin itse kurpitsa ja ankka:

img_1218.jpg

Pöytä näytti kokonaisuudessaan tältä: 

img_1216.jpg

Ruoka oli varsin herkullista ja riitti kahdelle suursyömärille mainiosti. Ankka maistui reilusti savulle ja oli pelkältäänkin maistuvaa, joskin taas hieman suolatonta omaan makuuni. Suolan puutteen korvasi kuitenkin mainiosti soijakastike, johon ankkaa saattoi kastaa ennen kuin kääräisi sen salaatinlehteen kurpitsanpalasen kera. Kurpitsa oli pehmeän makeaa ja se oli imenyt itseensä mahtavasti makua ankasta. Oli melkeinpä sääli jättää suuri osa kurpitsasta syömättä; mieleni olisi tehnyt pyytää loppu satsi doggybagiin ja keitellä siitä huomenna kurpitsakeittoa… 

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ravintola varustettuna ystävällisellä palvelulla. Ensi kertaa varten he antoivat meille käyntikorttinsa ja kehoittivat soittamaan etukäteen, jotta ankan valmistumista ei tarvitse odotella pöydässä yhtä pitkään kuin tällä kertaa. 

Koti Ruoka ja juoma Matkat

Munahaukan herkku (Gyeranjjim)

Tunnustaudun munahaukaksi. Syön kananmunia päivittäin ja uskonkin, että kananmuna on ehkä maailman monikäyttöisin raaka-aine, ainakin mitä ruoanlaittoon ja leivontaan tulee. Useimmiten munat löytyvät lautaseltani paistettuna tai keitettynä, mutta toisinaan sitä kaipaa vaihtelua. Gyeranjjim on korealaisten höyrytetty kananmunalisuke, jota tarjoillaan lähes aina Korean BBQ-illallisella lisukkeena, mutta toisinaan myös lounasruokien kera. Yleensä se tuodaan pöytään höyryävän kuumana savikipossa ja nälkäisen haukan pitääkin malttaa mielensä, jotta kieli ei pala kiehuvassa kananmunassa. 

Herkku on helppo valmistaa ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että pidin omatekemääni versiota jopa parempana kuin korealaisten versiota, johtuen todennäköisesti runsaammasta suolan käytöstä. Tiedän, tiedän, suola on epäterveellistä, mutta kyllä asia vaan on niin, että kananmunan kanssa kuuluu olla suolaa!

Näillä pääset kokkaamaan:

2 kananmunaa

1 dl vettä tai laimeahkoa vihannes- tai kanalientä

½ kevätsipuli

ripaus suolaa

seesaminsiemeniä koristeeksi

Sekoita munien rakenne rikki ja lisää joukkoon neste. Itse käytin mietoa kasvislientä, ja se sopi tähän erinomaisesti. Jos liemi on kovin suolaista, ei munien joukkoon tarvi välttämättä lisätä suolaa ollenkaan. Jos käytät pelkkää vettä, lisää silloin ripaus suolaa. Pilko munien joukkoon puolikas kevätsipuli ja sekoita tasaiseksi. 

Kaada seos kuumankestävään astiaan ja peitä foliolla. Laita astia kattilaan vesihauteeseen ja kypsennä hiljalleen kiehuvassa vesihauteessa noin 9-11 minuuttia riippuen siitä, miten jäykkää munakasta haluat. Korealaiset pitävät löysähköstä, jopa vetisestä munakkaasta, mutta itse pidän kiinteästä versiosta enemmän. Munakas on valmis, kun se on kypsynyt tasaisesti ja hölskyy hieman astiaa ravistettaessa. 

img_1179.jpg

 

img_1182.jpg

 

img_1178.jpg

 

Mielestäni höyrytetyn munakkaan juju on sen koostumuksessa, joka on silkkisen tasainen ja pehmeä. Jos haluaa hifistellä ja varmistaa tasaisuuden viimeisen päälle, voi muna-nestesekoituksen kaataa kypsennysastiaan siivilän läpi, jolloin kaikki mahdolliset kokkareet tasoittuvat taatusti. Sipulin voi myös lisätä munakkaaseen ripottelemalla sitä ainoastaan kypsän munakkaan päälle, mutta itse sipulia rakastavana sekoitin sitä myös munakkaan joukkoon. Lisäksi munakkaan päälle voi lisätä hieman seesaminsiemeniä makua ja ulkonäköä parantamaan.

Tämä sopii paitsi lisukkeeksi, myös aamiaisella tai iltapalalla nautittavaksi. Nam!

Koti Ruoka ja juoma DIY