Luku 4

Tänään ajattelin pitää opiskelusta vapaapäivän, koska lepo on oppimisen kannalta myös hyvin tärkeää. Toki, ei se sitä poissulje, ettenkö päivitä tätä blogia ja kuuntele psykologian äänikirjoja.. Ihan vain siksi, että se on mielekästä. Jatkossa pyrin kuitenkin pyhittämään maanantait ja torstait liikuntaharrastuksilleni, ettei iske burn out. 

Eilen kävin korostustussien kanssa luvun kaksi: Tutkimusaineiston kerääminen. Ensimmäiset luvut ovat onneksi tosi simppeleitä, eivätkä sen kummemmin vaadi ajatustoimintaa. Asiat ovat samat, jotka kävin jo aiemmin lukion kurssilla ja joita käsitellään äänikirjassa jota juuri kuuntelen. Ajattelin, etten niin paljon käyttäisi aikaa ensimmäisiin lukuihin, vaikkakin tarkoitus oli alunperin sen kuukausi siihen ottaa. Pohdin eilen, jos lisäisin vielä elokuulle luvun 4 lisäksi ja varaisin näin niille luvuille 7 ja 8 enemmän aikaa. 

Minua alkoi eilen vähän jännittämään, jotenkin tämä alkoi tuntua todellisemmalta ja heräsin pikkuhiljaa enemmän siihen, että aion ihan oikeasti tehdä tämän. Lueskelin hieman erästä blogia, jossa tyttö oli päässyt Tampereen yliopistoon psykologiaa opiskelemaan ensiyrittämällä. Vau. Ensimmäiseksi, näin optimistina, luin ne fiilikset mitkä hänellä oli kun hän sai hyväksymisviestin. Miten ihana tunne se mahtoikaan olla. Seuraavaksi selailin hänen vinkkejä opiskeluun ja lopuksi luin vielä yliopistossa opiskelusta. 

Minulta kysytään lähes poikkeuksetta, että millä meinaan tulla toimeen opiskelijana. Lähes jokainen kenelle olen kertonut suunnitelmani, on kysynyt tämän kysymyksen ensimmäisenä. Ja toisaalta aiheestakin, onhan minulla suuri asuntolaina enkä ole ihminen jonka vakituisessä työssä olevana on aikoihin tarvinnut laskeskella senttejä nuudeleihin. Olen kyllä miettinyt tätä, mutta haluan silti hieman lykätä liiallista suunnitelmallisuutta sen suhteen – enhän minä tiiä pääsenkö edes opiskelemaan. Olen selvittänyt, että oikeus aikuiskoulutustukeen syntyisi ja opintovapaata saisi kaksi vuotta, siitä lähdetään. Olen myös optimistinen sen suhteen, että nykyaikana paljon kursseja suoritetaan etänä verkossa, joten voisin suorittaa niitä työn oheella. Osa-aikaisesti työskentelykin on vaihtoehto, mikäli työnajantaja vain siihen suostuu.
Haluan kuitenkin ensin saada opiskelupaikan ja sen jälkeen alkaa murehtimaan moisia – asioilla on tapana järjestyä. Sitä paitsi, kyllä kaikki muutkin ovat pärjänneet, miksi en minäkin!

 

IMG_20180801_220122_738.jpg

 

suhteet oma-elama raha opiskelu

Luku 3

Pakko myöntää, että loman jälkeinen aamuherätys alkoi painaa jo toisena päivänä. Tuskallisesti painoin puolen tunnin edestä torkkua, enkä kerennyt seitsemäksi töihin niin kuin olin ajatellut. Meillä on töissä liukuma puoli kymmeneen saakka, mutta iltapäiväisen fysioterapian vuoksi töihin oli mentävä ajoissa. Jospa tänään voisi mennä aikaisemmin nukkumaan, eikä kukkua taas puoleen yöhön.. 

Sain eilen kultaakin arvokkaamman vinkin eräältä lukijalta: Psykologia -lehden tilaaminen. Lehdessä on tieteellisiä artikkeleita, joita lukemalla voisi harjaantua lukemaan tilastollista tekstiä tulevia artikkeleita ajatellen. Tilasin lehden heti. Kaikki vinkit ovat todellakin tervetulleita, olenhan ihan uusi tässä asiassa ja haen vielä sitä oikeata tapaa itselle oppia mahdollisimman tehokkaasti ja monipuolisesti. 

Aloitin tänään syventymään kirjan ensimmäiseen lukuun: tieteellinen tutkimus ja tilastollinen ajattelu. 

Luin luvun läpi ajatuksella ja korostin kolmea väriä käyttäen käsitteet, selitteet ja tärkeimmät esimerkit käsitteen ymmärtämiseksi. Kuten aiemmin jo kerroin, olin varannut elokuun luvuille 1-3, mutta aloitin sen jo nyt. Parempi ajoissa, jääpä sitten enemmän aikaa syventyä niihin lukuihin, jotka ovat haastavampia. Tarkoituksena on aluksi käydä luvut korotustussien kanssa, sitten tehdä aiheista muistiinpanot ja muistikortit. Lopuksi teen harjoitustehtävät ennen seuraavan kuukauden lukuihin siirtymistä ja tarvittaessa palaan aiheisiin, jotka eivät olleet vielä harjoitustehtävien perusteella hallussa. Pyrin siis käymään aluksi kolmesti läpi jokaisen luvun, tai neljä jos otetaan huomioon se kun luin kirjan ensin kokonaan läpi. Kun olen käynyt kaikki luvut näin läpi, olen varannut yhden kuukauden kaikkien lukujen ja muistiinpanojen uudelleen läpikäymiseen. Muistikortit pyrin käymään satunnaisesti läpi ”välipäivinä” ja tottakai ennen itse pääsykoetta. Tottakai pyrin hyödyntämään myös mahdollisimman monipuolisesti muita kanavia; youtubea, verkkokurssien materiaaleja ja muita lähteitä sekä niiden harjoitustehtäviä. Jos jotain opin lukion verkkokurssista niin sen, että luettu ja ”ymmärretty” asia ei ole alkuunkaan niin selkeä, kun sitä pitää alkaa soveltamaan käytäntöön. 

Eniten aikaa minun tulee käyttää lukuun 7: tilastollinen päätöksenteko ja hypoteesien testaaminen sekä lukuun 8: tilastollinen riippuvuus ja korrelaatiokertoimet. Luku 7 oli sellainen, joka tuotti vaikeutta jo läpi lukemisessa, täyttä hepreaa. Luku 8 on käytävä syvällisemmin jo siksi, että olin lukion kurssipalautteessa saanut maininnan siitä, että tätä tulisi harjoilla vielä. En ymmärtänyt jotenkin korrelaatioita ollenkaan käytännön tasolla, vaikka kuvittelin sitä lukiessani, että aihe on simppeli. 

 

IMG_20180731_191257.jpg

 

Verkkolukiota käydessäni piti pitää oppimispäiväkirjaa. Päiväkirjaa pitäessäni huomasin, että lukusuunnitelmat ja oppimistavat muuttuvat ja muokkaantuvat opintojen edetessä. Toiset tavat osoittautuvat tehokkaimmiksi kuin toiset. Suunnitelmani tulee siis varmasti muuttumaan tulevaisuudessa vielä. 

Unohdin ostaa sitä purkkaa maksuaistin stimulointiin, pitää muistaa hakea huomenna. Heh. 

tyo-ja-raha opiskelu