Kenkää kakkiaismaanantaille

miten_selvita_maanantaista.jpg

Tänään oli erityisen maanantainen maanantai. Heräsin aamulla tokkuraisena toiminnantäyteisten unien (kyborgivelociraptoreiden torjuntajoukoista terve!) ja massiivisen hikoilun päätteeksi. Menin ajoissa bussipysäkille, mutta bussia ei koskaan tullut. Kun pääsin töihin, huomasin että lounasrasia oli valuttanut nesteitä treenikassiin. Päivä kului hitaasti, pää oli tukkoinen. Iltapäivällä kirosin helvetin alimmaiseen kolkkaan erään toimijan, jolle tein freelancena massiivisen projektin viime vuonna ja joka nyt yrittää sluibata laskustaan välttelemällä ja valehtelemalla suoraan päin naamaa. 

Onneksi on treenit. 

Puolentoista tunnin puuhastelun jälkeen bunkkerin tappoportaita laskeutui tutisevajalkainen mutta merkittävästi parempituulinen nainen. Sain kanavoitua kaiken turhautumisen jumalattoman painavan kelkan työntämiseen sprintteinä pitkin hallia. Olen joskus miettinyt, että treenillä on vähän samanlainen vaikutus kuin pään vetämisellä täyteen. Hetkeksi saa unohtaa kaikki kieroilevat kusimutterit ja loskaiset kengät ja kaiken mikä nyt tuntuu olevan vähän pielessä. Mutta toisin kuin viinanjuonnissa, treenin jälkeen olo on merkittävästi parempi ja asiat taas oikeassa mittakaavassaan. Kun sitten huterin jaloin taivalsin treeneistä kohti kotia, oli mieli taas kirkkaampi ja pystyin muistelemaan niitä asioita jotka ovat mallillaan: päätyönantaja on mainio, osa free-toimeksiantajistani kunnollista ja laskut ajallaan maksavaa väkeä, keväällä odottaa useampi reissu, olen tavannut mahtavan miehen ja muutenkin menee melkoisen sujuvasti. 

Ei siinä yksi kakkiaismaanantai enää paljoa paina, kun on työnnellyt helvetin painavaa kelkkaa eestaas.

(Tältä päivältä ei löytynyt yhtään iloista kuvaa, joten paremman puutteessa kuvitin jutun viime kesän onnellisuuskuvalla Italian Alpeilta.)

Suhteet Oma elämä Liikunta Ajattelin tänään

Projekti Notkea Lotta, osa 1: Verstaalla

verstas_helsinki_urheiluhieronta.png

Olen ollut sitä koulukuntaa, joka käy hierojalla liian harvoin ja vasta silloin, kun kroppa on kammottavan juntturassa. Anteeksipyyntelypuheen ja hierojan käsittelyn jälkeen lupaan jatkossa käydä hieronnassa useammin, minkä jälkeen unohdan koko homman ennen kuin taas olen auttamattoman jumissa.

Tapani toimia on järjetön, sillä tiedän kuinka hyvää säännöllinen hieronnassa käyminen voi vanhalle mätisäkille tehdä. Onneksi asiaan tulee muutos, sillä alamme pistää kankeaa kroppaani kuntoon Verstas HelsingissäVerstaalla ihmisiä korjaa mainio Mika Mäkynen, urheiluhieroja, osteopaattiopiskelija ja monen sortin liikkuja, jonka taustalta löytyy niin kamppailulajeja, crossfitiä kuin kehonpainojumppaa.

Nolottaa myöntää, että en ole ennen ajatellut hierontaa kiinteänä osana kehonhuoltoregiimiä ja koko treenauspakettia. Yleensä olen hierojalle mennessä viskannut vaatteet pois ja pistänyt oikosilteni saman tien, mutta Mikan kanssa ennen hommiin ryhtymistä istuttiin alas ja alettiin kartoittaa, mistä kirraa ja mitä pitäisi parantaa. Puhuimme läpi kropan jumittavimmat kohdat, millaisia tuloksia tällä hetkellä teen ja mitä haluaisin jatkossa saavuttaa. Sitten Mika tutki liikkuvuuttani ja laittoi minut taivuttelemaan selkääni, tekemään liikkeitä harjanvarrella, näyttämään lapapunnerruksia ja vaikka mitä.

Pahimmat ongelmat ja kehityksen estäjät löytyvät yläselästä, jonka liikkuvuus on melko olematonta. Epäkkäitäni hieroessa Mika totesi niiden olevan ”kauheassa kunnossa”. Kankea kroppa estää varmasti omalta osaltaan tulosten nousua ja tekniikan hallintaa, joten päätimme katsoa kevään mittaan, miten aktiivinen kropan liikkuvuuden kehittäminen edesauttaa treeneissä pärjäämistä. Määritimme muutamia liikkeitä (mm. kippileuat, valakyykky, ylöstyöntö) joiden avulla seurataan edistymistä. Hieronnan jälkeen sain vielä kotiläksyä. Mika painotti, että pelkkä hieronnassa käyminen ei ratkaise asioita vaikka moni haluaisi hakeakin nopeita ratkaisuja (terveisiä vain minulle!), vaan ongelmakohtia pitää korjata joka päivä kotonakin. Kotijumppaa on siis myös luvassa.

Olen äärimmäisen innoissani tästä Notkea Lotta -projektista! Mahtavaa päästä kohentamaan kroppaa ja erinomaista että mukana prosessissa on näin paneutunut tyyppi. Postauksia kehonhuollosta ja liikkuvuuden lisäämisestä on siis luvassa pitkin kevättä. Nyt lienee syytä laittaa kone kiinni ja tehdä päivittäiset harjoitukset. 

//Yhteistyössä Verstas Helsinki

Suhteet Oma elämä Liikunta Suosittelen