(Pian toteutuvia) reissuhaaveita

lomahaaveita.jpg

Olen joskus miettinyt, että elämästä tuntuu puuttuvan palanen, jos ei ole uusia reissuja suunnitteilla. Nyt on elämässä palasia ylenpalttisesti, sillä vuoden ensimmäiselle puoliskolle on tiedossa useampikin matka. Lupasin uudenvuodenpäätöksessäni lopettaa vatuloimisen, ja ainakin reissujen suhteen olen sen nyt tehnyt. Usein reissun lähdön haastavin vaihe on lentojen hankkiminen. Voi mikä endorfiinirysäys siitä tuleekaan, kun pistää silmät kiinni ja Visan laulamaan ja ostaa lennot kauas! Kun lennot ovat plakkarissa, on muu vain yksityiskohtia ja speksausta. 

Nyt pitäisi sitten keksiä puuhaa seuraaville matkoille:

– pitkä viikonloppu Prahassa
– reppureissu Sri Lankassa
– viikonloppu Kööpenhaminassa CrossFit-regionaalien aikaan 

Vinkkejä yllä mainituista kohteista otetaan kernaasti vastaan! Kööpenhaminassa iso osa ajasta kuluu Ballerup-areenalla hurratessa, mutta onneksi on illat vapaana syömis- ja juomispuuhille. Ilmiantakaa siis suosikkinne! 

Odotan kaikkia reissuja innolla, mutta eniten pähkinöinä olen tuosta Sri Lankan matkasta. On aivan mahtavaa päästä pariksi viikoksi kikkailemaan uusiin maisemiin reppu selässä ja huolet kaukana! Suunnitelmissa on kiivetä vuorelle, snorklata ja opetella surffaamaan! 

Lentolippujen kilahdettua sähköpostiin alkoi tietenkin kauhea speksaus ja pakkaamisen suunnittelu, vaikka aikaa lähtöön on vielä pari kuukautta. Pieni vaatekaapin ja muun reissuvälineistön inventaari osoitti, että hankintojakin on tehtävä. Nämä pitäisi hoitaa plakkariin ennen lähtöä:

– surffishortsit jotka mahtuvat hanurista ylle
– farkkushortsit jotka mahtuvat hanurista ylle
– pellavashortsit jotka mahtuvat hanurista ylle
– bikinialaosat jotka mahtuvat hanurista ylle
– GoPro viidakko- ja meriseikkailujen taltioimiseen
– uusi snorkkeli ja maski, vanhat ovat ehtineet muutaman vuoden tauon aikana hapertua

Muukin reissuvermeistö kaipaisi päivitystä, ja mielen perukoilla kuumottelisi päivittää vanha rinkka Fjällrävenin Kajkaan, mutta saa nähdä kuinka paljon reissubudjettia saa venytettyä jo ennen matkaa. Näemmä isoimmat siivut matkasta vievät lentojen lisäksi allekirjoittaneen kasvanut hanuri ja hinku saada laadukkaampia välineitä matkantekoon. 

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Matkat

Onko crossfit vaarallista?

crossiftvaarallista.png

”Crossfit on ihan järjetöntä, kun kaikki loukkaantuvat koko ajan.”

Olen useaankin kertaan joutunut keskusteluihin siitä, onko crossfit poikkeuksellisen vaarallinen laji. Yleensä vastapuolelta löytyy tällöin ihminen, jonka käsitys crossfitistä perustuu muutamaan netissä nähtyyn videoon ja tietoon siitä, että joissain jumpissa tehdään esimerkiksi sata leukaa ”sillä tyhmällä tavalla”. Yleensä vastaan ajan myötä hioutuneella puheella siitä, kuinka crossfit on paljon muutakin kuin älyttömän raskaita benchmark-treenejä, kuinka saleilla käyvät kaikenlaiset ihmiset harjoittelemassa taitoja ja niin edelleen.

Mutta tietenkin crossfit on vaarallista. Siinä missä mikä tahansa muu intensiteetillä tehty fyysinen toimi. Joskus sattuu vahinkoja, joskus vanhat vammat ilmoittavat itsestään yllättäen, joskus joku vetää överiksi.

Yleensä crossfitin vaarallisuutta paheksuvat viittaavat todistusaineistona youtubesta löytyviin ”crossfit fails” -videoihin. Näissä onnettomat ihmisparat tekevät mitä oudoimpia liikkeitä, ja yleensä vielä tavallisilla kuntosaleilla ilman valmentajan valvovaa silmää. Samalla tavalla itse voisin alkaa soimata vaikkapa vapaaottelua vaaralliseksi näyttämällä videoita, joilla uuvatit ”treenaavat UFC:tä” jonkun jyväjemmarin takapihalla ja tietoisesti unohtaa sen tärkeän työn, jota Suomessa ja muualla maailmassa kamppailusaleilla tehdään tekniikoiden opettelemiseksi ja ottelijoiden osaamisen edistämiseksi.

Miten crossfitin parissa sitten säilyy ehjänä tai edes hengissä? Ajattelemalla omilla aivoillaan ja etsiytymällä asiantuntevan valmennuksen piiriin.

Omien hoksottimien merkitystä ei voi korostaa liikaa. Ai et osaa tempaista? Älä tee raskaista tempauksia sisältäviä metconeja. Ai sinulla on olkapäässä vanha vamma, minkä takia kippausleukojen tekeminen aprikoituttaa? Tee tiukkoja leukoja tai muuta omalle kropallesi sopivaa sen sijaan. Minusta crossfitin yksi hienoimmista piirteistä on se, että minun ei tarvitse treenata yksin ja ilman ohjausta. Itselleni ei olisi tullut koskaan mieleenkään opetella tempauksia ilman asiantuntevaa opetusta, mikä oli yksi syy crossfit-salille hakeutumiseen. Jotkut taas uskovat pystyvänsä opettelemaan sen itse kirjojen ja videoiden avulla. Ehkä onnistuvatkin, mutta jos eivät ja vahinko sattuu, ei kannata välttämättä heti osoittaa syyttävää sormea olympianostojen suuntaan vaan miettiä onko omassa toiminnassa jotain petrattavaa.

Yksilön vastuu ulottuu myös treenipaikan viisaaseen valintaan. Onko salilla asiansa osaavia ja ihmisen fysiologiaa tuntevia valmentajia? Ymmärretäänkö siellä yksilöiden erityisvaatimukset ja ehditäänkö siellä paneutua kullekin sopivan skaalauksen etsimiseen? Crossfit-valmentajiksi itseään nimittävien tyyppien osaamistaso vaihtelee hurjasti, mutta mitä olen suomalaisiin saleihin ja niiden pyörittäjiin tutustunut, tuntuu lähes kaikilla saleilla olevan hirmuisen ammattitaitoista ja asiansa vakavasti ottavaa valmentajistoa. Valmentajan rooli on paitsi kehittää asiakkaitaan myös olla auttamassa näitä tekemättä typeryyksiä. Joskus en ole itse tajunnut ottaa iisisti, milloin valmentaja on puuttunut asiaan ja käskenyt jättää hikijumpat sikseen ja keskittyä liikkuvuustreeniin.

Olen reilun kahden vuoden crossfit-urani aikana ollut ehkä enemmän klesana kuin aikaisemmin. Mutta toisaalta en ole koskaan treenannut yhtä intensiivisesti, mikä yhdistettynä konttorirottailuun on aiheuttanut kerran ranteen tulehtumisen ja tällä hetkellä minua kiusaavan kiertäjäkalvosimen ärtymisen.

Kroppansa käyttämiseen liittyy aina riskejä. Tiedän paljon klesana olevia jalkapalloharrastajia, intohimoisia tanssijoita, punttipenoja ja jalkansa airsoftissa taittaneen ammuskelijan. Kaikilla tuntuu olevan liikunnassa loukkaantumiseen ilahduttavan tyyni suhtautuminen: pienet vammat silloin tällöin ovat riski, joka on otettava jos haluaa käyttää vanhaa mätisäkkiään.

Tyhmyyttä ei kuitenkaan voi maan päältä koskaan kitkeä. Yläkuvassa esittelen auki repeytyneitä käsiäni vuodenvaihteen benchmark-treeni Murphin (1,6 km juoksu, 100 leukaa, 200 punnerrusta, 300 kyykkyä, 1,6 km juoksu) jälkeen. Fiksu likka olisi huolehtinut käsistään paremmin ennen kyseistä treeniä. Mutta tulipahan opittua. 

4145.gif

 

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Ajattelin tänään