Talvijuoksijan vermeet ja pihatreeniä

talvijuoksu.jpg

Olen lomaillut pari viikkoa ja ollut poikkeuksellisen paljon pihalla. En siis vertauskuvallisesti, vaan ihan konkreettisesti. Lomailu ja nukkuminen on tehnyt äärimmäisen hyvää, ja erityisen hyvältä on tuntunut se, että on mahdollisuus päästä ulkoilemaan valoisaan aikaan ja auringon paistaessa. Valitettavasti se vain on tarkoittanut välillä melko nassakoita pakkasasteita.

Vaan mikäs siinä! Ainakin on tullut pistettyä jalkaa rivakasti toisen eteen. Michelin-mieheksi ei ole järkevää pukeutua, jos mielii juosta reippaasti ja jumppailla hangessa köpöttämisen ohella. Yllä oleva kuva on uusinta viime vuoden talvijuoksuvaatepostauksesta, mutta mihinkäs periaatteet olisivat viime vuodesta muuttuneet:

1. Mukavuus lähtee aluskerroksesta. En pidä treenialusvaatteissa saumoista: mitä vähemmän mahdollisesti hiertäviä elementtejä, sitä parempi, etenkin kun niiden päälle kerrostetaan tavaraa.

2. Lämmin mutta hengittävä välikerros. Tekninen kalsariasu ei varsinaisesti tihku seksiä, mutta toimittaa erinomaisesti tarkoituksensa. 

3. Päällisvaatteet, ohut pipo ja lumella hyvin pitävät lenkkarit.

pihatreeni1_0.png

Välillä hämmästelen vastaan tulevia lenkkeilijöitä, joilla on nollakelilläkin naparetkelle sopivat kamppeet päällä. Itse pärjään tavallisilla juoksutrikoilla ja pitkillä kalsareilla kymmeneen pakkasasteeseen, vaikka olenkin kohtuuttoman kova palelemaan. Eipä ainakaan tule jäätyä seisoskelemaan pitkäksi aikaa! Yksi päivä valmistelin kroppaa vuodenvaihteen klassikkotreeni Murphiin tekemällä hölkkäilyn ja mäki-intervallien lomassa kymmenen minuutin punnerrus- ja ilmakyykkytreenin (jokaisella alkavalla minuutilla 5 punnerrusta ja 10 kyykkyä). Hyvin tarkeni hangessakin, kun oli hokannut laittaa märkää pitävät hansikkaat!

Huomenna pitäisi sitten palata arkeen ja sisälle salille. Vielä ehtii onneksi nauttia päivänvalosta ilman työvelvoitteita tovin aikaa!

Muoti Oma elämä Liikunta Trendit

Vuosi 2015: Tee, älä vatvo ja vatuloi

_jsh3394.jpg

Hyvää uutta vuotta, kamut! 

Tämän postauksen kirjoittaminen osoittautui melkoisen vaikeaksi. Yritin listata ties millä tavalla, millaisia tavoitteita minulla on täksi vuodeksi mielessä. Puhun mieluummin tavoitteista kuin toiveista tai lupauksista, sillä tavoitteiden eteen joutuu tekemään töitä, mikä taas on avain asioiden realisoitumiseen. Yritin kirjoittaa auki tarkempia tavoitteita niin treenin, työn kuin muun elämän suhteen, kunnes tajusin että kaiken pystyi tiivistämään muutamaan sanaan:

Tee, älä vatvo ja vatuloi.

Tämä ohjenuora pätee oikeastaan elämän kaikkiin osa-alueisiin.

Treenipuolella fokus tulee olemaan edelleen vahvasti crossfitissä. Viime vuosi meni vaihtelevasti, ja tästä sisuuntuneena aion treenata entistä tavoitteellisemmin ja johdonmukaisemmin. Olen ehkä turhankin paljon vellonut jonkinlaisessa tuskastuneessa itsesäälissä siitä, kuinka edistystä ei tapahdu. Tärkeämpää olisi tunnistaa edistymisensä esteet ja käydä niiden kimppuun systemaattisesti. Numeerisia ja tarkempia tavoitteita asettelen pitkin vuotta, mutta oleellista olisi päästä takaisin hyvään treeniputkeen niin fyysisesti  kuin henkisesti ja tuntea kehittyvänsä niin hyvin kuin omissa raameissaan pystyy. 

Työn ja muun elämän tasapainon etsiminen jatkuu tänä vuonna. Yritän ottaa mahdollisimman paljon irti nelipäiväisyydestä, tarkoitti se sitten vapaiden perjantaiden omistamista lööbaamiselle tai kiintoisille projekteille. Vatuloinnin välttäminen merkitsee myös tarttumista projekteihin, joita olen vältellyt pidempään uskalluksen puutteen takia. Olen kiireiden takia laiminlyönyt myös blogia loppuvuodesta, mutta tänä vuonna tarkoitus on panostaa täälläkin.

Vaikka työ ja treeni täyttävät välillä ajatukset kokonaan, on hyvä muistaa, että on olemassa muutakin elämää: ystäviä, ihmissuhteita, muita kiinnostuksen kohteita. Myös näiden kohdalla voi heivata turhan vatvomisen ja vatuloinnin mäkeen. Välillä on hyvä vain pistää silmät kiinni ja hypätä uusiin asioihin/lyödä luottokortti tiskiin ja ostaa lennot kauas/unohtaa tavoitteet toviksi ja nauttia hetkestä. 

Asioiden tekemisen hengessä onkin syytä siis pistää tältä päivältä kone kiinni, mennä halailemaan kämpän toisessa päässä puuhastelevia ihmisiä ja eläimiä ja mennä sitten salille. Millaisia tavoitteita te olette asettaneet juuri käynnistyneelle vuodelle?

 

Kuva: Jussi Helttunen

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Työ