Jouluinen raakakakku

jouluraakakakku.jpg

Treenikaveri haastoi kehittelemään jouluun sopivan raakakakun, ja minä ryhdyin tuumasta toimeen. Kas tässä:

Jouluinen raakakakku

Pohja:
1 dl mantelijauhoa
2,5 dl paloiteltuja taateleita
3 rkl kookoshiutaleita
ripaus suolaa
kardemummaa omantunnon mukaan
tilkka vettä

Täyte:
0,5 dl kookosöljyä
1 avokado
1/2 banaani
6 rkl raakakaakaojauhetta
tujusti kanelia

2 rkl hunajaa

Päälle:
viikunoita
granaattiomenan siemeniä

Aja pohja tasaiseksi massaksi sauvaskoittimella tai blenderillä. Homma helpottuu, kun pilkot taateleita pienemmäksi etukäteen. Taputtele pieneen piirakkavuokaan tai lautaselle leivinpaperin päälle. Laita kylmään odottamaan. Aja täytteen ainekset tasaiseksi massaksi ja lapioi pohjan päälle. Anna hyytyä jääkaapissa pari tuntia. Koristele viikunoilla ja granaattiomenan siemenillä.

***

Melkoisen onnistunut tuotos, vaikka resepti syntyikin yhdistelemällä vanhoja tuttuja reseptejä ja lisäämällä talvisia mausteita. Viikunat ja granaattiomenan siement olivat täydellisiä suklaatahman päällä. Kakun testaajaksi päätynyt, raakaleipomuksiin vihkiytymätön seuralainen suhtautui aluksi epäillen kakkuun, mutta veti lopulta napaansa useamman palan kiitosten kera.

Kakun syöminen oli erinomainen päätös erinomaiselle viikolle. Etenkin treenien kannalta tämä oli mainio viikko, crossfit-treenejä oli viidet, lepopäiviä yksi ja tänään pääsin treenaamaan vapaauintia kaverin yksityisvalmennettavana. Ei pöllömpi viikko, tosiaankaan. 

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys

Jumppapirkon joululahjavinkit

piparkakkusali.jpg

Itselleni joulun vääjäämätön lähestyminen on tullut melkoisena yllätyksenä. Olen paahtanut koko syksyn menemään töiden ja treenien kimpussa, että en ole oikein hahmottanut ajan kulumista. Nyt akuuteimpien työkiireiden alkaessa hellittää olen hiljalleen päässyt orientoitumaan jouluun. Eilen tavallaan korkkasin vasta koko joulukauden, kun intouduin leipomaan yllä näkyvän pipariversion CrossFit Central Helsingistä. Aika hieno tuli, sanoisin! 

Lahjojen hankkiminen on asialistalla seuraavana. Olen suuri käytännöllisten ja haluttujen lahjojen ystävä, ja tässä muutamia hyväksi havaittuja suuntaviivoja erinomaisten lahjojen hankintaan (sisältää kaupallisen linkin).

Aineellista hyvää:

Vähän parempaa. Onko lähimmäisen hankintalistalla jokin treenaamiseen tai hyvinvointiin liittyvä asia? Selvitä millaisia toiveita tavaraan liittyy ja pistä vähän paremmaksi, vaikka kimpassa muiden kanssa. Jos kaveri tarvitsee uuden blenderin, ostakaa vaikka porukalla hitusen tehokkaampi masiina. Jos poikaystävä tarvitsisi uuden repun, hanki todella laadukas ja käytännöllinen reppu, jota tämä ei välttämättä olisi itse ostanut. Pätee erinomaisesti myös treenivaatteisiin ja välineistöön. Kukapa ei haluaisi superhienoja painonnostokenkiä tai törkeän hyvää mobbausarsenaalia?

Terveellisiä herkkuja. Koosta mahtava lahjakori hyvistä ja terveellisistä aineksista. Itse voisin heittää koriin vaikkapa laadukasta kookosöljyä, superfoodeja, raakaherkkuja ja luonnonkosmetiikkaa. Kelpaa krantummallekin! Hyvä paikka hankkia näitä on muuten nu3:n syksyllä Suomessakin avattu nettikauppa.* Itselleni mieluinen kori puulaakin kamppeista syntyisi esimerkiksi Four Sigma Foodsin sienijuomilla, Burt’s Beesin kosmetiikalla ja Puhdistamon raakasuklaalla. Koodilla ”pumpui” saa muuten 15 pinnaa alennusta kertaostoksesta nu3.fistä!

 

Aineetonta hyvää:

Uusi harrastus. Löytyykö lähipiiristä tyyppi, joka jatkuvasti haaveilee harrastuksen aloittamisesta mutta ei saa tartuttua toimeen? Vatuloijalle sopii erinomaisesti lahjaksi esimerkiksi kuntosalikortti ja tapaaminen PT:n kanssa tai vaikkapa uuden lajin alkeiskurssi. Mikä sanoo ”Rakastan sinua ja haluan sinulle kaikkea hyvää” kuin ilmoittaa tämä vaikka crossfitin on-ramp-kurssille kärsimään? Suomen cf-salit löydät täältä.

Fyysistä mielihyvää. Teidänkin ystävistänne ja perheistänne varmasti löytyy kaltaisiani tyyppejä, jotka eivät käy hieronnassa ennen kuin on ihan pakko. Meidänlaisillemme erityisgutaa tekisi sarjakortti hyvälle urheiluhierojalle. Tai jos kokee kumppanin kaipaavan vähän puleerausta, voi tämän passittaa vaikka johonkin lempeämpään hoitoon.

 

Itse en toivo lahjaksi mitään kummoista. Tärkeintä on viettää laatuaikaa perheen kanssa ja porsastella pitopöydässä koko viikko. Siinäpä se. Tosin jos joku haluaa lahjoittaa minulle unessani näkemän törkyisen hienon Ford Raptor -lava-auton, sen voin mieluusti ottaa vastaan. Ja villasukat olisivat ihan kivat. Millaisia asioita teillä on lahjalistalla?

 

*Kaupallinen linkki. 

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe Liikunta