Dumarihommissa, osa 2

karjalankovin.jpg

Masters 40-49-finaalia tuomitsemassa. Arvioitavan katseen alla jaetulle toiselle sijalle tullut Pete Auvinen. Kuva: Arttu Muukkonen

Viime vuonna istuin Karjalan kovin -kisakatsomossa superinnoissani, mutta en olisi osannut arvatakaan päätyväni seuraavana vuonna itse kentälle vahtimaan liikestandardeja ja vahtimaan toistomääriä. Vaan siellä sitä oltiin viime viikonloppuna, urakoimassa sekuntikello kaulassa ja tuloskortti kourassa.

Ensimmäinen isompi tuomarointikeikkani oli kesän alussa Box Battlessa. Joukkuekisa ei traumatisoinut sen kummemmin, joten lähdin hyvillä mielin dumarkiksi myös vanhalle kotiseudulle. Ja hyvinhän se sujui! Kuten viisas ylituomarimme totesi, jos tuomareita ei muisteta, he ovat tehneet työnsä hyvin. Itse olin kovin tyytyväinen koko tuomaritiimiin ja omaan suoriutumiseeni, eikä napinaa kaikunut lehtereiltäkään ainakaan omiin korviin saakka. Kiivaassa tahdissa ja pitkinä päivinä virhearviointeja voi toki sattua, mutta itse voin seisoa jokaisen hylkäämäni toiston takana enkä koe päästäneeni ketään liian helpollakaan. ”Helvetti, sä sait sen tiukan tuomarin”, kuului selän takaa yleisöstä ennen erään erän alkua. Kiitos, otan sen kohteliaisuutena!

Tekisi mieli lisätä tuomarihommat CV:hen, sen verran hyvä osoitus se on ihmisen multitaskauskyvyistä: finaalilajin viimeisten leuanvetojen aikana onnistuin samaan aikaan tarkkailemaan suoritusta, laskemaan ääneen toistoja, näyttämään yleisölle jäljellä olevien toistojen määrää ja ottamaan väliaikaa sekuntikellosta. Ja kaikki tämä tuloskortti kainalossa boksin päällä seisten. Normaalina työpäivänä korkeintaan särvin sumppia ja naputan viestejä samaan aikaan.

Tuomarointi on tällaiselle sääntönatsille ja äärimmäisen rajallisella säälintunteella varustetulle ihmiselle hirmuisen mukavaa hommaa. Mikäs siinä oli kilpailijoita kaitsea, kun lajit olivat kaikille selvät, sää muutamaa sadekuuroa lukuun ottamatta aurinkoinen ja yleisö hyvin messissä. Toimivat järjestelyt ja tehokas briiffaus heijastuivat varmasti myös kilpailijoihin, jotka olivat kaikki hirmuisen mukavia ja hyväntuulisia, jos eivät kisatilanteessa niin ainakin sen jälkeen. Erityisellä lämmöllä täytyy muistella yli 50-vuotiaiden masters-sarjan miehiä, joiden tuomaroiminen oli aivan hulvatonta. Mielettömiä urheilusankareita kaikki, ja millaisia huuliveikkoja! Alan vakavasti harkita oman isäukon pakottamista Crossfit Lappeenrannan alkeiskurssille, sopisi varmasti hyvin joukkoon.

Kiitos ja kumarrus vielä Crossfit Lappeenrannan porukalle erinomaisista järjestelyistä ja etenkin ylituomari Iiro Hirvelle kärsivällisestä kysymyksiin vastaamisesta ja kaitsemisesta pitkän viikonlopun halki. Hauskaa oli, otetaan uusiksi ensi vuonna! Kilpailijoiden näkökulmaa viikonloppuun voi muuten käydä lukemassa esimerkiksi super-Steffin blogista

Viikonlopun jäljiltä allekirjoittanut oli aivan naatti. Univelka ja viikkoja jatkunut jatkuva häsellys kostautuivat flunssan puhkeamisena, ja tämä viikko on vedetty pitkälti sängyssä pötkötellen ja treenaamisesta haaveillen. Viimeviikkoinen naisellisuuspostaus on kirvoittanut hirmuisen hyvää keskustelua ja ehkä blogiurani yhden huippuhetkistä: sukupuolten markkina-arvoteoreetikko ja omaa verenpainettani suunnattomasti nostava bloggaaja Henry Laasanen ruoti kirjoitustani ja kroppaani blogissaan. Lisää merkintöjä ansioluetteloon! Henkan mielestä en ole lihaksikas, jos en nyt naisellinenkaan. Aivan mahtavaa. Ja vähän kauhistuttavaa.

 

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen

Sananen naisellisuudesta ja lihaksista

naisellisuuslihakset.jpg

Hajanaisia pohdintoja siitä, saako naisella olla lihakset.

Kirjoitin männä viikolla postauksen siitä, kuinka kroppani on muuttunut melko radikaalisti vuosien varrella. Kirjoitus ja vertailukuva vuosien 2008 ja 2014 välillä kirvoitti paljon kehuvia kommentteja, mutta myös kritiikkiä. Siitä, että en ole naisellinen.

tasapaksukroppa.png

Nimimerkki mies, 33 otti asiakseen tulla kertomaan oman mielipiteensä muodonmuutoksestani. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, toki, mutta mikä särähti korvaan oli se, että nimimerkin mielestä olin ennen-kuvassa paljon naisellisempi.

Kuka oikein määrittää sen, mikä on naisellista? Onko naisellisuudelle olemassa jokin universaali määritelmä, jota vasten nimimerkki kokee tarpeelliseksi leimata minut epänaiselliseksi? Minulle on se ja sama, olenko jonkun mielestä epäviehättävä tai vaikka tasapaksu, mutta epänaiselliseksi leimaaminen korpeaa. 

kuvankaappaus_2014-8-14_kello_20.36.48.png

Jos oikein perusasioihin mennään, niin naisellisuus on varmaankin naisen biologisten ominaisuuksien toteuttamista. Eli siis sitä, että pystyy pykäämään kropastaan ulos lapsia ja mielellään pitämään niitä elossa. Tätä laajempaa universaalia naisellisuuden määritelmää en pysty keksimään, loppu on kulttuurin, kasvatuksen, mielipiteiden ja omien mieltymysten muovaamaa. Ja nykypäivänä hyvin laaja-alaista.

Googlailin hieman naisellisuutta ja naisellisuuden määritelmää, ja ensimmäisten tulosten joukossa tuli armoitetun ajattelijan Henry Laasasen ajatukset. Mies, 33, lienee Suomen virallisen katkerikon hengenheimolainen siinä, että naisellisuus on fyysistä heikkoutta, sievää käytöstä ja muuta kliseistä mamselli hädässä -kamaa. Tällaista versiota naisellisuuden määritelmästä en tosiaankaan täytä, enkä haluaisikaan.

ladylike.jpg

Oma käsitykseni naisellisuudesta on hyvin erilainen. Minusta nainen on ensisijaisesti ihminen, ja ihminen toteuttaa ihmisyyttään kehittämällä itseään niin henkisesti kuin fyysisesti. Se, että ei jaksa nostaa kauppakassia, ei ole naisellista. Se on upean, toimivan ruumiinsa haaskuuta. Kropan voimistamisen ei pitäisi olla yksinomaan miehille varattu yksinoikeus. Jos olen voimaharjoittelun ansiosta hyvinvoivempi, itsevarmempi ja sinut kroppani kanssa, miten voisin olla epänaisellisempi kuin silloin, kun en pitänyt ruumiistani ollenkaan? Lisäksi voimatreeni lisää naisilla testosteronin tuotantoa, joka on tärkeä roolissa seksihaluissa, mikä palauttaa meidät takaisin tuohon naisellisuuden lisääntymisaspektiin. Liiallinen treeni voi toki vaikuttaa negatiivisesti kuukautiskiertoon ja lisääntymiskykyyn, mutta huoli pois, mies 33 v., sillä saralla minulla vörkkii erinomaisen hyvin.

Olisi hauska kuulla teiltä, armaat treenaavat naiset, onko teidän naisellisuutenne kyseenalaistettu urheilun takia? Miltä se on tuntunut, miten olette vastanneet? 

tasapaksu2.jpg

Kuva-arvoitus: mamselli hädässä vai ihminen seikkailulla?

Ps. Postasin ajatuksenvaihdon mies, 33:n kanssa myös blogin Facebook-ryhmään, missä se kirvoitti paljon naurua ja kommentteja. Ja epäilyjä siitä, että kyseessä onkin minua pokailemaan tullut pick up artist. Kannattaa käydä tykkäämässä Pumpuista naamakirjassa, jos kiinnostaa saada uutisvirtaan epämääräisiä kuvia ja treeniaiheista jorinaa!

edit: Lisääntymiskyky on ehkä naisellista puhtaan ja kylmän biologisesta lähtökohdasta. Mikään hyvä ja aukoton sekään mittatikku ei ole, enkä halua tällä kolmen pennin ajatusketjulla loukata ketään. Enkä halua muutenkaan että kukaan pahastuu ajatelmistani. Paitsi ehkä laasaslaiset. 

 

Kauneus Liikunta Meikki Ajattelin tänään