Juoksemisen ihanuus ja kurjuus

dsc_0388_0.jpg

Kevään varmat merkit ovat piiloistaan putkahtavat puistokemistit ja lenkkeilijät, jotka ovat viime viikkoina kansoittaneet etenkin Töölönlahden rannanvierustoja ruuhkaksi asti. 

Lenkkeillä voisi toki missä säässä ja mihin vuodenaikaan tahansa, mutta huomaan itsekin, että paljas asvaltti ja aurinkoinen keli nostavat juoksumotivaatiota melkoisesti. Olen kevään mittaan yrittänyt juosta kerran kaksi viikossa, crossfit-treenien vastapainoksi ja mielentyhjennykseksi. Parhaimmillaan juokseminen on käsittämättömän koukuttavaa meditatiivista etenemistä, jossa voi vaikka pari tuntia kulkea eteenpäin oikeastaan tajuamatta liikkuvansa. 

Ja välillä se vain on ihan hirveää. Kuten viime viikkoina. Alkukevään erinomaisesti onnistuneet pitkät lenkit valoivat intoa puolimaratonin juoksemiseen tänäkin vuonna, mutta huhtikuussa juokseminen oli silkkaa tervanjuontia. Kroppa ei ilmeisesti halua tällä hetkellä yhtään harrastaa pitkäkestoista juoksemista ja ilmoittaa siitä ikävästi juilien. Pahiten pistävät vastaan pohkeet, jotka pääsiäisen maastolenkillä äityivät niin pahaksi, että puolen kilometrin välein oli pakko pysähtyä ravistelemaan.

Lepo, hieronta ja venyttely ovat auttaneet huimasti, mutta useamman viikon lenkkeilytauko juuri Helsinki City Runin alla ei tullut hyvään saumaan. Hyvä tarkoitus oli juosta puolimaraton ensi viikonloppuna, mutta näillä jaloilla ei reilua kahtakymmentä kilometriä kipitetä. Tai jos kipitetään, ei varmaan tehdä mitään useampaan viikkoon. 

dsc_0493.png

Siksi on pakko tunnustaa tosiasiat ja siirtää puolimara-aatteet myöhemmäksi. En halua riskeerata koko alkukesän treenenjä niin crossfitin kuin kaiken muunkin urheilun parissa vain sen takia, että menisin hampaat irvessä vetämään ensi viikon lenkin pelkän egon takia. Tietä riittää muinakin päivinä. 

 

Kuvat Jukka Hurme

Juoksutakki ja -shortsit Helly Hansen

 

 

 

Muoti Liikunta Päivän tyyli

Kun crossfittaaja on treffeillä, osa 2

1208624_225632420921525_949794258_n.jpg

Kävin taas treffeillä. Koska en suostu miesten takia treeniregiimistäni luistamaan, sovin tällit heti harjoitusten jälkeen. Siinä sitten tukka suihkun jäljiltä märkänä, jälkihikisenä ja supernälkäisenä virkoin ruokaa suuhun lappaessa:

”Tuntuupa kummalliselta, kun mulla ei ole ollenkaan rintsikoita. Unohdin pakata treenirintsikat ja sitten piti valita treenaanko normaaleissa tissiliiveissä vai ilman mitään. Niin nyt mulla ei sitten ole rintsikoita kun ne on ihan hikiset.”

Hienosti tehty, Lotta, hienosti tehty. Liivittömyyden tilaa ei nimittäin olisi edes huomannut, kun rynnästä ei ole kovinkaan paljoa suotu (ja sekin vähä mitä on tuntuu katoavan treenin myötä) ja päällä oli paksu muumuu-mallin neule (joo, treffivaate par excellence, tiedetään). 

ps. Myös ensimmäisestä Kun crossfittaaja on treffeillä -postauksesta tutut käsinahat tekivät paluun. Sanoin, kämmeniäni näyttäen, ”kato miten hirveät nämä mun kädet on”. Stay classy! Tällä menolla meikkis on sinkku ikuisesti ja treffikämmeistä tulee varsinainen postaussarja. 

Muoti Rakkaus Liikunta Päivän tyyli