”Mitä sitä ajattelemaan, sen kun vain nostaa”

photo_10.5.2014_18.41.24.jpg

Jos kevään treenifiiliksiä pitäisi kuvata yhdellä sanalla, se olisi varmasti inspiroitunut. Olen ammentanut oppia ja innoitusta monesta suunnasta. Toteutuksen kanssa on ollut välillä niin ja näin, mutta inspiraatiota on yhtä kaikki riittänyt vaikka muille jakaa.

Kuten tällä hetkellä. Vietin eilen rattoisan kuusituntisen Anna Everin ja Milko Tokolan painonnostoseminaarissa ja olen niin täpinöissäni taas, että hyvä että maltan lepopäivä viettää. Suomenennätystyypit Everi ja Tokola vetivät kotisalillani CFCH:lla tempaukseen ja työntöön keskittyvän kurssin, jolla hiottiin perusteita ja tehtiin toistoja niin maan pirusti.

Ja hyvä niin. Aluksi jännitti hirmuisesti räpistellä omia onnettomia tempauksiaan Milkon ja Annan valvovan silmän alla, mutta pahimman spennauksen helpotettua pääsi työstämään omaa tekniikkaansa asiantuntevassa opastuksessa. Päivän aikana tuli hirmuiset määrät hyviä vinkkejä, joilla omia heikkouksiaan voi alkaa parantaa. Kuten Anna muutamaan kertaan painotti, on jokainen painonnostajanakin yksilö, ja yhdelle sopiva harjoite ei ole välttämättä optimi toiselle. Omat heikkouteni liittyvät vahvalti räjähtävyyteen ja lapojen pitoon, ja näihin molempiin tuli säkkikaupalla hyviä vinkkejä. Ohjeiden lisäksi Milko ja Anna viljelivät hienoja ajatuksia painonnostosta noin yleisellä tasolla. Moni kurssilainen tuntuu kamppailevan uskalluksen ja liiallisen ajattelun kanssa, johon Milko virkkoi, ”Mitä sitä ajattelemaan, sen kuin nostaa.” Tätä ohjenuoraa kun vielä pystyisi noudattamaan omissa treeneissään…

photo_10.5.2014_16.13.37.jpg

Voin lämpimästi suositella Annan ja Milkon seminaareja kaikille painonnoston kanssa puuhasteleville. Paitsi että oli tietenkin hirmuisen hienoa päästä seuraamaan asiansa osaavien työskentelyä ja esittämään sata kysymystä, oli kurssista myös tuntuvaa ja välitöntä apua: paransin sekä tempaus- että työntötulostani. 

Viikonloppu on muutenkin ollut melkoisen inspiraatiopainotteinen. Kävin tänään seuraamassa Vantaalla BJJ Finnish Openeita ja koin polttavaa tarvetta päästä pitkästä aikaa könyämään tatamille. Kunhan lähiviikkojen kiireet saadaan alta pois, pitää ottaa asiakseen mennä muistelemaan, miten sitä painittiinkaan. Mielen perukoilla siintää myös taitojen freesaaminen ihan ohjatuilla tunneilla, kunhan pahin kiire taas helpottaa. Olen ehtinyt hiukan seurailla myös CrossFit Gamesien aluekarsintoja netistä, ja sieltä jos mistä pystyy myös ammentamaan innoitusta. Ja sitäkin enemmän varmasti ensi viikolla, kun lähden Kööpenhaminaan seuraamaan kisoja paikan päälle. Enää pari päivää!

 

 

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen

Kesäksi kuntoon, se on siinä

photo_2.4.2014_19.36.18.jpg

Neljän viikon Kesäksi kuntoon -projektini on ohi. Fiilis on mainio, mutta kesää ei näy eikä kuulu.

Viimeisen viikon teemana oli vätystelyn lopettaminen. Olen toimelias niin halutessani, mutta monet asiat jäävät roikkumaan turhankin pitkäksi aikaa. Siksi halusin alkaa opetella uusille hyville tavoille ja pistää hösseliksi myös niiden asioiden kohdalla, joiden suorittaminen ei ole niin mukavaa. 

Luin taannoin mainiosta Onnellisuusprojekti-kirjasta yhden minuutin säännöstä. Säännön mukaan asia, jonka tekemiseen menee alle minuutti, pitää tehdä saman tien. Herramunjee kuinka toimiva se tuo onkaan! Moni asia löysi kotona ja työpaikalla oikean paikkansa ja pienet ärsyttävät hommat tuli tehtyä, kun aloin miettiä, onko järkevämpää käyttää vajaa minuutti asian tekemiseen vai useampi minuutti sen välttelyyn. Olin varmaan viikon verran miettinyt kirjaston kirjojen uusimista, mutta jostain syystä en vain saanut aikaiseksi uusia lainoja. Tämä tietenkin tuntui järjettömältä siinä vaiheessa kun uusin kaikki lainat parissakymmenessä sekunnissa – ja kerrytin taas mukavasti kaupunginkirjaston kassaa myöhästymismaksuilla. Outo on ihmisen mieli.

Vätystelyteema ulottui myös isompiin asioihin. Mielessä on pyörinyt viikkoja, kuukausia ja vuosiakin useampia isoja projekteja, joihin olisi kiva tarttua. Sen verran realisti (ja superkiireinen jo olemassaolevien hommien kanssa) olen, että en sännännyt suin päin toimeen, vaan mietin mitkä proggiksista kiinnostavat eniten ja milloin niihin voisi tarttua. Vätystelyn välttämistä sekin. 

Joutuisasti meni tämäkin kuukausi. Ensimmäisellä viikolla kiinnitin huomiota veden juomiseen, toisella viikolla yritin nukkua tarpeeksi, kolmannella yritin välttää turhaa negatiivista itsepuhetta. Ei hassummin käytetyt neljä viikkoa. En tiedä oliko näillä palikoilla osuutta asiaan, mutta olen ollut melkoisen hyvällä tuulella ja saanut aikaan paljon kaikesta kiireestä ja häslingistä huolimatta. 

Lähiviikkoina toivottavasti päästään hieman hitaamman postaustahdin jälkeen takaisin normaaliin kirjoitusrytmiin. Paljon olisi kivaa kerrottavaa, sillä tiedossa on painonnostoseminaaria ja kaupunkiviljelyä ja vaikka mitä muuta! Jos ja kun hukun aina välillä kiireisiin, nopeat kuulumiset löytyvät blogin Instagramista (joka on näemmä muuttunut melko kahvipainotteiseksi viime aikoina). 

ps. Tänään muuten vietetään kansainvälistä Älä laihduta -päivää. Painonhallinta ja fiksut elämäntavat tuovat varmasti parempia tuloksia kuin mikään kauhea kaalikeittodieetti. Ja mitä väliä jos on napaläskiä?

pps. Projektinpäätöskuva on sama kuin projektia käynnistäessä. Ehkä olisi pitänyt käydä jossain pääkopan magneettikuvassa aluksi ja lopuksi, jos vaikka siellä olisi huomattavissa selkeää muutosta?

Suhteet Oma elämä Liikunta Työ