Kesäksi kuntoon: Vettä naamaan!

kuva_otettu_13.4.2014_klo_17.46_2.jpg

Nopeasti sitä päästään kesäkuntoon, neljännes jo takana. Ensimmäisen viikon periaate oli muistaa juoda tarpeeksi vettä. 

Muistan joskus yläasteaikoina, kun veden juomisesta tuli jonkinlainen muoti-ilmiö. Yhtäkkiä kaikki tytöt kanniskelivat Marimekon olkalaukuissaan vesipulloja ja tekivät hirmuisen numeron siitä, kuinka koko ajan piti olla litkimässä hookaksoota. Kaipa taustalla  oli janonsammutuksen sijaan enemmän kohkata siitä, kuinka ”vesi täyttää mahaa niin ei jaksa syödä niin paljon” ja ”kun juo vettä, ei tule finnejä”.  Ei siinä mitään, parempi ilmiö se on kuin esimerkiksi energiajuomien lipittäminen, mutta tuntuu tuollainen vesihysteria kuitenkin hieman hassulta. Vedenjuonnin kun pitäisi olla itsestäänselvä osa ihmisen päivittäisiä rutiineja, vähän niin kuin syöminen, nukkuminen ja Facebookin tsekkaaminen. 

Siksi minäkin kiinnitin viikon verran hitusen enemmän huomiota juomiseeni kuin yleensä. Olen suht ahkera vedenjuoja, mutta sen nauttiminen ei tunnu jakautuvan tasaisesti päivän mittaan: aamulla ja aamupäivällä juon tolkuttomat määrät vettä, mutta iltapäivällä treeneihinlähdön aikaan olo on usein jo turhankin janoinen. Sitä virhettä en kuitenkaan tee, että lippaisin juuri ennen treeniä navan täyteen vettä, sillä yksi kerta burpeiden ihmemaassa neste mahassa hölskyen riitti opetukseksi. Huomasin myös olevani sikäli laiska vedenjuoja, että välillä janottaa mutta ei vain jaksaisi vääntäytyä keittiöön juomaan lisää. Etenkään sen jokailtaisen ”olen juuri päässyt vuoteeseen mutta nyt janottaa mutta en jaksaisi millään nousta” -pohdinnan aikaan.

Vesihommat siis plakkarissa. Ensimmäinen kesäkuntoviikko oli melkoisen iisi, mutta seuraavasta tulee haastavampi: tarkoituksena on nukkua vähintään kahdeksan tuntia yössä. Olen kupeksinut viime viikkoina turhankin paljon, ja siksi on syytä kiinnittää vähän enemmän huomiota siihen, kuinka paljon sitä viettää aikaa vuoteessa ja zetaa vetäen.

ps. Selitys kuvassakin näkyville kauniille mustelmille rintakehässä selviää blogissa huomenna, kun luvassa raporttia eilisistä crossfit-kisoista Tampereella!

pps. Yritin etsiä yhtä erinomaista stand up -pätkää vesihysteriasta, mutta en löytänyt sitä tähän hätään. Tämä kuitenkin löytyi, ja nauratti tämäkin:

//www.youtube.com/embed/ECg0vZt-s-E

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta

Rauta on parasta masennuslääkettä

henryrollinsiron1.jpg

Tänään oli surkea päivä. Olin nukkunut huonosti ja olo oli aamulla edustustehtävien jäljiltä hintsun krapulainen. Oli vastoinkäymisiä ja pahaa mieltä. Piti olla vapaapäivä mutta jumitin töissä kuusi tuntia. Tulin kotiin ja kaivauduin peiton alle kiroamaan pahaa maailmaa.

Vaan sitten päiväunien jälkeen päätin ottaa itseäni niskasta ja lähteä treeneihin. Ja mitä tapahtui? Treenit menivät miten menivät, mutta kotiin pääsi ihan eri ihminen. Raskas fyysinen työ kevensi henkistä taakkaa huomattavasti.

Heti kotiin päästyäni oli pakko lukea jälleen kerran Henry Rollinsin essee ”The Iron”, joka on yksi hienoimpia kirjoituksia fyysisestä harjoittelusta ikinä. Siinä on monta nerokasta kohtaa, jotka osaan jo lähestulkoon ulkoa ja jotka allekirjoitan täysin:

”The Iron is the best antidepressant I have ever found. There is no better way to fight weakness than with strength. Once the mind and body have been awakened to their true potential, it’s impossible to turn back.”

”Learning about what you’re made of is always time well spent, and I have found no better teacher. The Iron had taught me how to live. Life is capable of driving you out of your mind. The way it all comes down these days, it’s some kind of miracle if you’re not insane. People have become separated from their bodies. They are no longer whole.”

Koko tekstin voi käydä lukemassa esimerkiksi täältä

Paitsi että teksti tuottaa minulle iloa, pääsin postauksen varjolla ilahduttamaan itseäni googlaamalla herra Rollinsin kuvia. Onhan hän ehkä seksikkäin viisikymppinen jonka tiedän. Tuplavoitto!

henryrollinsiron2.png

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen Syvällistä