Himotreenaaja valmistautuu jouluun eli Eat&Lift-joulupallot

treenijoulupallo1.jpg

Joko olen nero, tai sitten olen mennyt lopullisesti järjiltäni. Tai ehkä vähän molempia. Päätin nimittäin tuoda kodin joulukoristeisiin hieman treenisalin henkeä, ja niin syntyi Eat&Lift-treenijoulupallo.

Joulukuusi, tai siis -huonekasvi, on koristeltu itse neulotuilla joulupalloilla. Taaempana kuvassa killuvat pallot olen tehnyt pari vuotta sitten julkaistun norjalaisen neulekaksikon Arnen ja Carloksen Joulupallot-kirjan ohjeilla. Viime viikolla iski taas vuosittainen, alle kaksi viikkoa kestävä neulontahimo, ja kasan palloja äidilleni värkättyäni virisi idea siitä, että pitäisi tehdä treeniaiheinen joulukoriste. Mikäs sen jouluisempaa kuin ajatella kahvakuulia, levytankoja, nostamista ja syömistä.

treenijoulupallo3.jpg

Olen prototyyppipalloon enemmän kuin tyytyväinen. Kuvion ja tekstin laatimiseen käytin aikaa minimaalisesti, ja suunnittelemattomuus vähän näkyy etenkin fontissa. Kuvioista tuli kuitenkin yllättävänkin selkeät. Alla olevassa kaavassa on luullakseni hitusen helpompilukuinen teksti. 

treenijoulupallokaavat.jpg

Jos joku teistä sattuu olemaan yhtä sekaisin kuin minä (ja tiedän että eräs treenibloggari ainakin on!), löytyvät hieman isompikokoiset kaavat linkin takaa. Ohje on sen verta simppeli, että jopa tällainen käsityöhaasteellinen tyyppi saa pallon aikaiseksi parissa tunnissa. Koko häslinki tehdään siis neljällä puikolla koko ajan oikein neuloen. Puikoilla 1 & 3 tehdään eat-teksti, puikoilla 2 & 4 taas lift. Kaavaa luetaan alhaalta ylöspäin. Ensimmäinen kerros merkkaa neljälle puikolle luotuja 12 silmukkaa, ja kaavaa seuraillen saa tehtyä levennykset, kavennukset ja kuvioinnit. Sitten täytetään vanulla ja viimeistellään. Simple as that. Langoista ja puikoista en tiedä sen taivaallista, mutta lankana käytin Dropsin Fabel-lankaa sekä koon 2,5 bambupuikkoja. Paksumpaa lankaa ei kannata käyttää, ellei sitten halua ihan järkälemäisiä boltseja.

Jos perinteisemmät jouluaiheet kiinnostavat enemmän, Arnen ja Carloksen kirjassa on huisi liuta erilaisia kaavoja. Esimerkkejä erilaisista palloista löytyy Arnen ja Carloksen joulupallokalenteri -Facebook-ryhmästä.

Treenipalloideasta ja kaavasta kiitän itseäni, eat/lift-tekstistä taas rakasta ystävääni ja käsityögurua Miiaa, jonka omaa versiota treenipallosta odotan jo innolla. Ja kaikkien teidän muidenkin! Modatkaa, postailkaa blogeihinne ja kommenttikenttään, jos nyt siis satutte olemaan sattumalta sekä punttia nostavaa että kutimet kädessä viihtyvää tyyppiä. 

 

Hyvinvointi Liikunta DIY Höpsöä

Kinkeri-inkerin hikiset katumusharjoitukset

1452056_10152046450745169_1738737295_n.jpg

Bile-Lotta tässä taas, moi.

Juhlakausi ottaa koville, ja kovemmaksi käy mitä vanhemmaksi tulee. Tämän viikonlopun biletyksen jälkeen olo oli (osaksi hyvällä ja osaksi huonolla tavalla) kuin jyrän alle jääneellä. Eilisen käytin kodinhoidollisten katumusharjoitusten parissa siivoten ja ruokaa laittaen, mutta tänään marssin reippaana tyttönä salille. Tiesin, että treenistä tulisi kaamea, mutta henkisesti tuntui todella tärkeältä katkaista bileputki saamalla hikeä pintaan. 

Juhlimme lauantaina CrossFit Central Helsingin ihanien tyyppien kanssa pikkujouluja. Vaikka vähän nolottikin että taisin esitellä pikkutunneilla kaikki olemattomat ja erityisnolot muuvini baarin tanssilattialla, oli fiilis ihan siedettävä – aina siihen asti kunnes treeni alkoi.

Tänään oli tarkoitus kokeilla seuraavaa lystiä aikaa vastaan:
5 köysikiipeilyä
20 pistoolikyykkyä (eli yhden jalan kyykkyä)
20 varpaat tankoon -liikettä
30 kahvakuulatempausta (15 per käsi)
40 punnerrusta
50 askelkyykkyä
100 kyykkyä ilman painoa

Jo lämmitellessä tuntui siltä, että tästä ei skaalaamatta selvitä. Kroppa tuntui keränneen elopainoa kolmanneksen lisää ja kaikki vähäinenkin liikkuvuus tuntui kadonneen holtin ja kohtuuden myötä. Sain lopulta kellotettua ajaksi jotain hitusen alle 14 minuuttia niin, että vähensin köysikiipeilyt kolmeen, tein pistoolikyykyt painolevykasalle ja vähensin punnerrukset puoleen. Ei mikään maailmanmestaritulos, mutta ihan kelpo suoritus, kun alla oli liian vähän unta ja liian paljon bourbonia. 

Mutta se on crossfitissä juurikin hienoa, että treenejä pystyy suhteuttamaan omaan kuntoonsa ja kroppansa tilaan nähden. Olen muutamastakin suusta kuullut, että crossfit kiinnostaisi mutta kun kunto ei ole mukamas tarpeeksi hyvä. Höpön löpön, siellä se kunto kehittyy, kun tekee sellaisella määrällä, joka on toteutettavissa mutta joka vielä  kehittää paremmaksi. Skaalausta täytyy hetki opetella, että oppii löytämään sen itselleen sopivan määrän ilman, että tuntuu jumpan jälkeen siltä, että voisi vetäistä iltapuvun päälle käymättä suihkuruudun kautta. 

(Kuva on muuten itsenäisyyspäivän juhlista, joissa kaveri totesi hauiksieni kasvaneen sitten viime näkemän. Aika siistiä.)

Suhteet Oma elämä Liikunta