Maanantaiden maanantai ja ystävämme stressi

1381776_247544355396998_513379375_n.jpg

Maanantai oli kyllä varsinainen päivien maanantai. Aamulla kenkutti vaikka olin nukkunut pitkät yöunet, päivä meni mukavasta ohjelmasta huolimatta ohi kuin sumussa, treenit kulkivat autopilotilla ja aina kun ehti hetkeksi pysähtyä havainnoimaan olotilaansa, teki mieli painua saman tien kotiin nukkumaan. Pistin olon kiireisen duunijakson ja stressin syyksi, ajattelin että kyllä tästä reippaalla asenteella ja pienellä henkisellä piiskaamisella yli mennään.

Vaan ei menty. Seuraavana aamuna olo oli kahta kauheampi. Kroppa oli aivan hyytelöä ja kuumeessa, ja seuraava vuorokausi kuluikin pitkälti Netflixiä puolihorteessa tuijottaessa, teetä ja Finrexiniä kiskoessa sekä sikeitä vetäessä. Sitähän se kroppa oli yrittänyt viestiä koko maanantain: akku alkaa olla tyhjä, pitäisi muistaa vähän levätä. Kun en hienovaraisista vihjeistä tajunnut, niin laittoi sitten vahvempaa signaalia tulemaan.

Olen taas huomannut vetäväni tutulla ”no ensi viikolla/kuussa/vuonna sitten helpottaa” -moodilla. Juuri edellisen kiire- ja dedisvyyhdin keskellä viimeksi vannoin, että ei enää tällaista, vaikka samaa lupasin edellisenkin suman keskellä.

Stressi on siitä katala seuralainen, että siitä on ihmiselle sekä tolkuttomasti hyötyä että valtavasti haittaa. Sen määrä vain pitäisi onnistua suitsimaan niin, että asiat tulevat tehtyä mutta mieli ja kroppa eivät ala piiputtaa. Olen yrittänyt opetella tunnistamaan stressin ja lepäämään jo ennen kuin stoppi tulee vastaan. Olen oppinut lukemaan kroppaani ja mieltäni, mutta aina en siltikään osaa tunnistaa liiallista stressitilaa, vaan pusken siihen saakka kunnes on pakko huilata pari päivää.

On helppo vähätellä omia tuntemuksiaan ja yrittää kannustaa itseään skarppaamaan vähän lisää, pistää väsymys ja hotsittamattomuus laiskuuden syyksi. Vetelyys vaan ei aina lähdekään pois lisätsempillä ja -tekemisellä, eikä väsymystä voi lääkitä määrättömällä kahvinjuonnilla ja itsensä motivoimisella. 

Stressi on ikävä kaveri mutta onneksi omia reaktioitaan siihen pystyy hallitsemaan, ainakin välillä. Pitäisi muistaa, että minun panokseni puutteeseen tämä maailma ei ihan heti kaadu, eikä pitäisikään. Murehtimisella ja märehtimisellä ei ole saatu valmista aikaan. Välillä voi sanoa ei, pyytää apua ja sanoa että nyt minä kuulkaas vain hengailen ajattelematta tuottavuutta ja hyödyllisyyttä ja suunnitelmia. Selata pari minuuttia kissakuvia kesken duunirupeaman tai nähdä kavereita vaikka pitäisi edistää sivuprojekteja. Nukkua hyvällä omallatunnolla kahdeksan tuntia yössä.

Sain kuvassa näkyvän rannekorun eksältäni Kap Verden -tuliaisina. Sen viesti on hyvä ja tärkeä. Siksi olenkin pitänyt korua ranteessani kellon kupeessa, jotta muistaisin vilkaista sitä aina samalla kun kelloakin. 

Suhteet Oma elämä Liikunta Ajattelin tänään

Kuin kivirekeä työntäisi

kelkka1.jpg

Välillä eteen tulee treenejä, joiden tekeminen hermostuttaa ennalta enemmän kuin mitä kehtaisi myöntää. 

Salillamme on keskiviikkoisin ja lauantaisin open gym, jolloin porukka käy tekemässä rästiin jääneitä treenejä tai harjoittelee uusia taitoja. Monesti valmentaja on keksinyt open gymeihin myös suositustreenejä, joita voi pusertaa jos ei muutakaan keksi. Tällä viikolla moinen ehdotus sisälsi seuraavia lystikkäitä elementtejä:

8 x 10 metrin kelkantyöntö (miehillä 70 ja naisilla 50 kilon lisäpainolla)
8 x rinnalleveto ja kyykky kahdella kahvakuulalla
6 x 10 metrin kelkantyöntö
6 x rinnalleveto ja kyykky
4 x —
4 x —
2x —
2x —

Crossfitissä on pääasiassa kahdenlaisia wodeja (workout of the day, päivän treeni): sellaisia jotka ovat jo paperilla ihan hirveitä ja niitä, jotka ovat paperilla petollisen harmittomia ja osoittautuvat heti alkumetreiltä ihan hirveiksi. Lauantainen lukeutui ensimmäisiin. Jostain syystä spennasin treeniä niin kovasti, että kaduin että olin perjantaina alustavasti luvannut sen lauantaina suorittaa ja vieläpä näin siihen liittyvää unta.

Mutta eipä siinä muu auttanut kuin ruveta lykkimään. Kuvitelkaa yrittävänne saada liikkeelle lähestulkoon itsenne painoisen kelkan. Ei ole helppoa, ei. Hiki silmissä kirvellen työnsin kelkkaa edestakaisin pitkin salia ja kirosin kitkan olemassaoloa. Jokaisen kierroksen myötä kelkan liikkeelle saaminen oli entistä vaikeampaa. Rinnallevetoja ja kyykkyjä ei ollut hirveästi, mutta jalkojen ollessa hyytelöä ja sydämen hakatessa rinnasta ulos ei niiden tekeminen ollut hauskaa sekään. Kaiken lisäksi päässä soi itsepintaisesti Tommi Läntisen Via Dolorosa. Great. No, arviolta 17 minuutissa sain savotan tehtyä ja köllähdin hikisenä puuskuttavana kasana matolle. Hyvä että eivät joutuneet kierittämään salilta pois, aika naatti olin ponnistuksen jälkeen. Palauduttuani olin taas äärimmäisen iloinen siitä, kuinka hienon lajin pariin olen tieni löytänyt.

kelkka2_0.jpg

 

Tänään kyllä sitten kolottaa kroppaa sen verran, että tietää tehneensä. Lepopäivänäkään ei tarvitse onneksi jäädä sohvanpohjalle pötköttämään koko päiväksi. Lähdin seuralaisen kanssa Haltialaan ja Pitkäkoskelle kävelemään. Tänään jopa löytyi niitä geokätköjä! Munkkikahvit Pitkäkosken retkeilymajalla tuntuivat erityisen ansaituilta ahkeran duuni- ja treeniviikon päätteeksi. 

Tällä viikolla tuli – yllätys, yllätys – vietettyä aika paljon aikaa crossfitin parissa. Kas näin:
Maanantai: crossfit, 1 tunti: hikistä sähellystä yleisliikkeiden, muscle-up-harjoitteiden ja käsipainotempausten ihmeellisessä maailmassa
Tiistai: crossfit, 1 tunti: uusi takakyykkyennätys
Perjantai: crossfit, 1 tunti: yhden jalan maastavetoja ja erinäisiä keskivartaloharjoitteita
Lauantai: crossfit, open gym 2 tuntia: kelkkalystiä, käsilläseisontapunnerruksia ja kehonhuoltoa
Sunnuntai: kävelyä ja geokätköilyä noin kaksi tuntia

Näihin kuviin ja tunnelmiin! Iloista uutta viikkoa, toivottavasti treeni kulkee hyvin ja mieli on virkeä kammottavasta pimeydestä huolimatta, kamut!

Hyvinvointi Liikunta