Raskausoireiston tilannepäivitys

Ei ole tullut ihan kauhean aktiivisesti kirjailtua itselle ylös raskausoireisiin liittyvää kehitystä. Tässä tilanne tällä hetkellä (ällövaroitus!!):

  • Uniongelmat: nämä ovat olleet seurana liki koko tähänastisen raskausajan. Parannusta ei näy näköpiirissä, jos jotain niin tilanne on lähinnä pahentunut. Nyt nimittäin viime öinä alkuyön unet on jääneet ”normaalia” lyhemmiksi ja katkonaisemmiksi. Parina yönä olen nyt herännyt ennen kolmea. Uni ei kuitenkaan nykyään tule uudestaan ennen kasia. Maanantaina pitäisi mennä töihin ja miten siitä sitten selviää 3-4h katkonaisilla unilla (tosin ihan vähän haaveilen, että töihinpaluu pakko-opettaisi takaisin normaalimpaan unirytmiin. Jaa minäkö yltiöoptimisti?). Olen muuten tällä viikolla alkanut myös opettaa masuani, että yöpalaa ei tarvita enää heti heräämisen jälkeen, vaan syömättä voidaan olla vallan kuuten asti (tänään taidan kyllä mennä pian murkinalle kun olen nyt pidempään ollut ihan ylhäällä makoilun sijasta ja nälkä alkaa hiipiä mahaan). Yöpalan hannailulla ja unissa tapahtuneilla muutoksilla ei muuten pitäisi olla yhteyttä.
  • Närästys. Tunnin sisällä ruokailusta kannattaa ottaa rennie, riippumatta siitä mitä on sattunut syömään.
  • ummetus: vatsa käy hitaalla, mutta toimii jotenkuten auttavasti (kop kop kop). Auttaisi varmaan jos söisi enemmän kuitua, aamupuuro pitää yleensä mahan parhaassa kunnossa. Mutta miten syöt aamupuuron jos heräät puoliltapäivin ja haluat pitää ruokarytmistä edes jollain tasolla kiinni. Yöpalaksi puuro ei käy koska se saa masua tosiaan liikkeelle ja vähän muutekin oirehtimaan + sen jälkeen on 1-2h päästä syötävä kunnolla (tai ehkä nyt riittäisi vähän pidempikin väli. Ruoansulatus starttaa kuitenkin tuosta sen verta hyvin, että se todennäköisesti vaikuttaisi yön jälkimmäiseen unijaksoon, joka tällä hetkellä on välillä se parempi).
  • Ilmaa mahalaukussa: tätä on nyt ollut kuukausitolkulla. Kun en osaa röyhtäillä, tulevat nämä ulos silloin kun sattuvat haluamaan. Erityisen paha vaihe alkoi kun söin tällä viikolla salaatin iltaruoaksi. En tiedä aiheuttiko siinä joku ruoka-aine tuon vai se pupentaminrn vai mikä. Ruoan sijasta ongelman saattoi aiheuttaa myös se että oli pitkästä aikaa ihmisten ilmoilla, oli kylmä ja joutui käyttämään legginsejä jotka kenties painoivat mahaa. Joka tapauksessa aivan järkyttävä olo.
  • Pissahätä: tämä on nykyään usein. Tilanne tuntuu kuitenkin helpottaneen parin viikon takaisesta (kop kop kop). Yöllä pitää käydä usein vessassa, mutta päivällä pärjää vähän harvemmalla (yökäynnit ehkä vähän tottumusta: mun tarvii käydä vessassa aina kun herään ja nyt nuo unet ovat aika katkonaisia). Varsinkin aiemmin tuntui, että aina ei tyhjenny kunnolla, pitää käydä toisinaan pari kolme kertaa aika peräkkäin.
  • Edellisen karkailu: noloa ja kiusallista. Ei onneksi (vielä) ihan mahdottoman paha tilanne, vähäistä ja satunnaista. Pitäisiköhän jonkun muistaa ahkerammin harjoittaa niitä lantionpohjalihaksia…
  • Turvotus: aivan jäätävää. Mikään ei saa painaa mahaa, yhtään. Useimmat normivaatteistahan ei ole mahtuneet päälle moneen kuukauteen. 
  • Mahakivut liikkuessa. Muutaman viikon ajan mahaan on alkanut sattua herkästi jos on liikkunut tai puuhastellut. En tiedä mihin kipu liittyy: suolistoliikkeisiin, vatsalihasten väsymiseen, kohdun asentoon, kohtuun vai mihin. Pelottavat eivätkä juur kannusta kävelylenkeille (jotka olisivat kuitenkin herkkua mm ummetukseen, turvotukseen ja mahan ilmaongelmiin.
  • ruoka-aineiden valikointi: inhokkeja mm kanaruoat, riisi, täysjyväleipä, suklaalevyt. Rakastan mansikoita (kai näitä pikkuhiljaa alkaa saada lähikaupastakin, joohan??), pehmis (muutkin jätskituotteet aika bueno) ja mintun ja suklaan yhdistelmä (miksi mä en vieläkään ole ostanut sitä minttusuklaajätskiä?). Harmia aiheuttaa, että mitään varsinaisia ruokia ei tee mieli. Elin mm yhen viikon perunamuusilla ja erilaisilla lisukkeilla, mutta sekään ei maistu enää samalla tavalla (no ylläri kun ylikuluttaa sen noin pahasti)
  • pahoinvointi: tämä on helpottanut tosi tosi paljon  (kop kop kop). Viimeisimmistä oksuistakin on jo aikaa (tosin en missään vaiheessa ole ottanut oksuja päivittäiseen enkä edes viikottaiseen repertuaariin). Rohkaisevinta on, että viimeisin ilmaa mahalaukussa -olo laukesi ilman oksuja (yleensä tilanne on lauennut juuri oksennukseen ja pahaolo liittynyt tosiaan kiinteästi mahassa olevaan ilmaan ja oksentaminen ollut epämääräistä pitkää oksuröyhyä. Anteeksi tuon aiheuttama mielikuva).
  • Nenän tukkoisuus yöllä: tätäkin ollut pitkin raskautta (ja jo sitä ennenkin, mutta nyt ei voi availla nenää suihkeilla yöunien takaamiseksi). Viime viikkoina pysynyt melko hyvin kurissa kun on tehnyt nenähuuhtelun ennen nukkumaan menoa, suihkauttanut päälle nasolinin kosteutusöljyä ja käyttänyt ilmankostutinta liki koko yön

Rv16+1

Suhteet Oma elämä Terveys

Tuleva äiti taakkana työnantajalle

Pohtiessani sitä, kannattaako raskaus paljastaa työpaikalla kun samaan aikaan on meneillään YT:t, aloin selvitellä, millainen ”rasite” olen työnantajalleni. Eli miten paha nakki muutenkin taloudellisissa vaikeuksissa olevalle työnantajalleni on se, että olen myös pian poksahtamassa kahtia – miten iso motivaattori tämä voi olla minun poispotkimiselleni.Tässä joitain mahdollisia kulueriä:

  1. Mahdollinen sairastelu ennen äippäriä. Tästä kai ainakin osan joutuu työnantaja maksamaan. Ja näkemäni (ja myös työnantajani kokemuksen) mukaan on ihan todellinen riski, että työntekijä ei sinne äippärille asti selviä ilman raskausvaivoista johtuvaa saikuttelua.
  2. Mahdollisen sijaisen hankkimisesta aiheutuvat kulut ja sijaisen kouluttaminen tehtäviin. En usko, että on tapauksessani ongelma – tuskin sijaista palkataan. Toisaalta käytössä on nyt jo joitain kiireapulaisia ja näitä muutenkin välillä tarvitaan lisää, joten tämä ei suuri ylimääräinen erä olisi.
  3. Palkkaa (+sivukuluja) äitiyslomalta jos firman käytäntö on maksaa täyttä palkkaa äitiysloman ajalta (tai jos TES niin määrää). En ole selvitelly vielä, mikä tilanne omalta osaltani olisi (en kehtaauskalla soittaa firmasta perhevapailla oleville kollegoille). Onhan se hienoa jos saa täyspalkan, mutta toisaalta jos tämä käytäntö kannustaa potkimaan raskaana oleva pois tai se aiheuttaa pahaa eriarvoisuutta lisääntymisiässä olevien naisten palkkaukseen, niin miksi tällainen käytäntö sitten on. Joo joo saavutetuista eduista ei luovuta, mutta otetaanko miesten ja naisten epätasa-arvosta vähän omaakin vastuuta esim. työehtosopimusneuvotteluissa jos tästä etuudesta pidetään kiinni. 
  4. Loma ja lomaraha jotka kertyvät äitiys- ja vanhempainvapaalta. Tämä itse asiassa kummastutti mua aika syvästi aikanaan kun kuulin että tällaiset kuuluu etuuksiin. On mahtavaa, että lomat juoksee (vaikka en nyt ihan täysin hokaa, miksi pitkältä vapaalta pitäisi vielä jäädä päälle päätteeksi lomalle), mutta miksi nimenomaan työnantaja velvoitetaan tähän. Meinaan kun työnantaja ei saa kuitenkaan mitään hyötyä työntekijästä sen loman kertymisen ajalta, niin onko reilua, että työnantaja joutuu vielä sen päälle että (mahdollisesti jopa hyvä ja arvokas) työntekijä on ollut jo muutenkin pitkään poissa niin siihen sitten vielä päälle maksamaan palkallisen loman. Musta tuo ei tunnu reilulta vaikka henk koht tietty ilolla loman käyttäisinkin.
  5. Tulevaisuudessa lastenhoitosaikut lapsen sairastellessa. Mutta näihin voi ja tulee miehenkin työnantaja osallistumaan. Jotenkin aika perseestä kun ajatellaan että tässäkin vaan se äiti olisi kotona. No joo, oletan näissä että äiti on kotona vanhenpainvapaan vaikka niinkään ei tarvitsisi olla, mutta ainakin itse ajattelin mahdollisuuksien ja kykyjen mukaan palvella maitobaarina sen ensimmäisen vuoden niin se ei taida niin hyvin sopia yhteen töiden kanssa.

Olenko unohtanut jotain/ymmärtänyt jotain väärin? Aina välillä pääsee lukemaan erinäisiä spekulointeja, miten tätä tilannetta saataisiin tasapuolistettua. Ratkaisuehdotukset tuntuu välillä aika mielikuvituksekkailta siihen nähden, mistä nuo kulut oikeasti muodostuvat ja miksi. Osa (äippärin palkka ja lomat) tuntuu saavutetuilta eduilta, ja kun saavutetuista eduista pidetään kynsin hampain kiinni niin nämäkin pysyvät. Itselle hippaisen tulee näitä pähkiessä mieleen, että missä kohdin saavutetuista eduista kiinnipitäminen on naissukupuolen kannalta lopulta kannattavaa.

Kaikkinensa tämä lista ei varsinaisesti kannusta kertomaan raskaudesta työnantajalle näinä epävarmoina aikoina. Paha vaan että maha jo pömpöttää kovin. Mutta menisiköhän se vielä läskiintymisen piikkiin… Jos raskauteni pysyy salassa/työpaikka säilyy, en lopulta ole juuri joutunut sukupuolen takia sorretuksi (ellei palkassa sitten ole jotain naisalennusta), että sikäli olen onnekas ja voisin pitää suuni supussa näistä jutuista :).

 

Suhteet Oma elämä Työ