Haaste juuri sinulle: vähennä muovinkäyttöäsi!

6AB242A8-9FA9-475D-9EE6-743ACA54CD4B.jpeg

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ostaessasi valmiiksi pakatun tuotteen, tulet samalla ostaneeksi jätettä?

Hevi-osastolla muoviin pakatut tuotteet ovat toki käteviä, kun ei tarvitse valikoida & punnita (upeaa kerrassaan!!) ja lisäksi pakkaus saattaa parantaa säilyvyyttä. Valmispakkaus on myös logistisesti helppo ja luultavasti vähentää myös hävikkiä jonkin verran.
 
Mutta kuluttajan näkökulmasta valmispakkauksen kätevyys loppuu oikeastaan siihen, kun saat tuotteen nostettua ostoskoriisi. Valmiiksi pakatut vihannekset ja hedelmät säästävät kuluttajan aikaa siis muutaman minuutin verran ja täyttävät tehtävänsä sen pienen heilautuksen aikana, kun tuote siirtyy koriin. Pakkaus suojaa toki hevi-osaston antimia matkalla kotiin asti, mutta tämän jälkeen olet tekemisissä jätteen kanssa. Hankit jätettä, koska haluat säästää aikaa ja vaivaa? 
 
Olen vuoden alusta asti ollut ostamatta hedelmiä ja vihanneksia, jotka on pakattu muoviin. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kurkkua ei tule ostettua ollenkaan, koska en ole toistaiseksi törmännyt siihen pakkaamattomana. Myös päivittäinen porkkana-annokseni on huomattavasti pienentynyt, sillä lähikaupassa on ainoastaan pussitettua porkkanaa (söin helposti puoli kiloa päivässä pelkkää porkkanaa). Itseasiassa lähi-Alepasta saa tasan kolmea vihannesta ja kahta juuresta muovittamattomana, joten jos laajempaa skaalaa halajaa, on mentävä isompaan markettiin. 
 
Välillä kyllä tuntuu, että taistelen tuulimyllyjä vastaan ja kiusaan vain itseäni. Mitä hyötyä valinnoistani on, kun niin moni muu valitsee toisen ääripään? Luultavasti olen kuitenkin oikealla tiellä, sillä viimeinkin EU-tasolla ollaan herätty muovin ongelmallisuuteen ja sen käytön kitkemiseen. Yritän ajatella sitä jätekasaa, joka jää minun jäljiltäni kertymättä. Yritän ajatella isossa mittakaavassa ja toivon, että edes yksi ihminen muuttaisi käytäntöjään minun esimerkkini avulla.
 
Sillä aivan liian usein se muovijätteen kotiin roudaaminen kaupasta on vain tottumus, josta todellakin pystyy opettelemaan pois. 
 

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta Vastuullisuus

Minun viikkoni

DB9B152F-5D08-44A1-94ED-11DF2B30CAA1.jpeg

Maanantaisin pyrin ottamaan iisisti aamulla ja päivällä ja harvemmin sovin kyseiselle päivälle mitään; teen tällä hetkellä duunivuoroni viikonloppupainotteisesti, joten maanantailepo tulee tarpeeseen. Illalla ohjaan kaksi yin-joogatuntia, joista toinen kissakahvila Helkatissa. Mikä olisikaan ihanampi tapa aloittaa viikkonsa? Mikäli maanantai tuntuu joskus nihkeältä, riittää, että astun Helkattiin ja oloni balansoituu <3 Kuvassa muuten Puu, joka on varsinainen kehruukone ja tykkää osallistua varsinkin loppurentoutukseen.

CB5FBCB7-F098-4F3C-B9F0-748FEBBFA928.jpeg

F11F5FF4-8C77-4600-8536-0BB79AA522E0.jpeg

A6B94E5A-9AEE-4D50-9E1C-B2D5A084CF1C.jpeg

Tiistaina minulla oli vapaapäivä ja teimme poikaystävän kanssa poikkeuksellisesti ja lähdimme liikkeelle vasta hämärän laskeutuessa. Yleensä olemme tuohon aikaan tehneet päivän liikkumiset ja olemme jo takaisin kotona ruokaa tekemässä. Kuinka piristävää onkaan poiketa rutiineista! Näimme upean auringonlaskun ja muutamia Lux Helsinki -teoksia. Ehdimme käväistä myös Kaupunginmuseossa.

E2553E03-9596-4E1C-BCFB-9809E2D55585.jpeg

3BE54598-12BE-40EB-A72B-735CF5FD5E79.jpeg

Keskiviikkona poikkesin myös rutiineistani ja lähdin kaupungille viettämään Anna-aikaa. Kävin kirppiksellä ja ostin kaksi vintage-mekkoa, jonka jälkeen menin Andanteen kahville ja tekemään rästihommia. Olen kotona todella saamaton ja esim. kirjanpito laahaa aina jäljessä. Tätä pitäisi harrastaa enemmänkin!

D30BE234-985F-4124-A4DF-42E571333F3D.jpeg

Torstain kohdalta minulla ei ole erikseen kuvaa, joten sen virkaa saa tehdä soppakuva. Viime viikolla näet söimme tätä vegaanista ”kana”keittoa useampana päivänä, koska se oli vaan niin hyvää. Voi ollla, että tämän kohdalla en tee rutiinipoikkeamaa ja keittoa tulee tehtyä myös tällä viikolla. 

5155B78C-81E2-4C80-9DD4-F5CD40FA99F7.jpeg

C7DD0F8D-2E1B-44B9-B4B7-E6590609447D.jpeg

Perjantaina oli ilmainen sisäänpääsy Luonnontieteelliseen museoon, jossa kävimme poikkeamassa ja toteamassa, että poikaystäväni ja minun kuuloaistit ovat yhtälailla herkät, emmekä oikein meinaa kestää meteliä. Hermo kireällä siis kiersimme näyttelyn. Kunnioitukseni menee kaikkien ääntään harjoittavien lasten vanhemmille <3 Minusta ei olisi ikinä siihen. 

046DE016-4C57-462E-A8C5-C1B6FBFF548B.jpeg

Lauantai oli työpäivä saaressa. Illalla menin saunomaan ja syömään ystävän luo. Parhainta on se, kun on täysin varma, ettei liian lyhyiden yöunien ja työpäivän jälkeen kykene olemaan sosiaalinen, mutta käykin päinvastoin. Kyseessä on kuitenkin ystävät, jotka eivät odota minulta yhtään mitään muuta kuin sitä, että olen oma itseni. Jos olisin ollut koko illan hiljaa, olisi sekin ollut varmasti ok <3

2D93AAE9-E4B2-4840-B150-C819A7678B9F.jpeg

Sunnuntai ja aurinko paistoi osittain, mikä tarkoitti loputonta ihmisvirtaa saaressa. Pääsin sentään nauttimaan kauniista auringonlaskusta työpäivän jälkeen. Illalla kotona luin Kjell Westön uusinta ja katsoimme pari jaksoa Mindhunteria. Sitten nukahdin kohti uutta viikkoa. 

Suhteet Oma elämä