Kaamosväsymys ja vitamiinitankkaus sekä viesti, jota kannatti kuunnella

88AB55A4-92C2-4D8C-8A06-8F091EAD7561.jpeg

Väsyttää koko ajan, enkä taida olla ainut, johon tämä pimeys on päässyt puremaan. Vielä pari viikkoa sitten väsymys tuntui enemmänkin uupumukselta, musertavalta apatialta ja aamuisin eka ajatus oli: ”milloin voin mennä takaisin nukkumaan?”
 
Sitten älysin hakea pilleripurkista apua. Nimittäin vitamiinipilleripurkista. Lisäksi hankin niitä samaisia d-vitamiinitippoja, joita lapsuudessa on lusikalla annettu. Ja kas kummaa, noin viikko siinä meni ja mieliala alkoi pirteytymään. Rauha ja balanssi palasivat mieleen ja kehoon, eikä hermosto käynyt enää ylikierroksilla. Väsymys on ja pysyy, mutta se on erilaista kuin ennen, ei niin alleen murskaavaa ja siihen pystyy paremman mielialan takia suhtautumaan aivan eri tavalla. 

36683FFC-1AA0-4105-851A-572B5447AFDF.jpeg

Edelleen nukun noin yhdeksän-kymmenen tuntia yössä ja iltapäivästä usein päikkärit. Vuosi sitten olen näihin samoihin aikoihin kirjoittanut, että haluaisin huomioida enemmän vuodenkiertoa ja elää sen mukaan kroppaani kuunnellen. Päätös, joka on unohtunut samantien, mutta joka palasi mieleeni vastikään. Vuoden pimeimpään aikaan on tyystin normaalia vetäytyä hibernaatioon, eikä ole ihme, että väsyttää. Se on luonnollista. Täysin luonnollista. Tätä minä yritän epätoivoissani toistella itselleni. 

8155C0EF-6F85-4D71-AA22-F5397403F6A7.jpeg

D62C5B79-C7C8-48B3-96A0-BB83E63BB688.jpeg

Järkiminä sanoo, että liikkua pitäis, opittu ja opetettu kertoo: ylös, ulos ja lenkille, median luoma paine puskee hikoilemaan, pysähtyä ei saa, tee töitä sen eteen, mee läpi harmaan kiven (miksi pitäisi, kun sen voi kiertääkin?). Keho vaan nyt sattuu sanomaan, että se ei halua käyttää yhtään energiastaan nopeaan liikkumiseen. Viesti on todella vahva ja tunnen jopa syvää vastenmielisyyttä kaikkea hikiliikuntaa kohtaan. Tällä hetkellä liikunnan muodot, joihin tunnen vetoa ovat jooga, pilates, kävely ja uiminen. Hitaita lajeja kaikki. 

”Kuuntele kehoasi” alkaa olemaan aika kliseelausahdus, mutta kliseethän on kliseitä siksi, että ne ovat totta. Minulta meinasi mennä viesti ohitse, mutta onneksi sain napattua sen. Ja nyt taidan muuten nukkua hetkisen.
 
8D798195-0754-4DD5-AE4B-D10D0D7E6843.jpeg

Kuvat Corfulta viime marraskuulta.

Hyvinvointi Liikunta Mieli Matkat

Kohti muovittomampaa elämää

06161B49-6789-447E-84F6-58ABB0700F7A.jpeg

Kaupan hedelmä- ja vihannesosastolla käyminen on melko piinaava kokemus. Tulee liiankin kanssa kytättyä ihmisten muovipussikäyttäytymistä ja epätoivo meinaa iskeä. En vaan voi käsittää, miksi jo kertaalleen muovitetut vihannekset pitää laittaa muovipussiin ja minkä takia banaanit täytyy muovittaa? Suurimmassa osassa hedelmiä ja vihanneksia on jo niiden oma kuori, joka useimmiten suojaa hyvin matkalla kaupasta kotiin. 

Meillä muovi ei ehkä ole vielä kovinkaan suuri ongelma ja onneksi pakkausmuovia on monessa paikassa alettu kierrättämään. Toista on monissa Aasian maissa, joissa yksittäispakkaaminen on yleisempää, eikä tietoa kierrätyksestä juurikaan ole, puhumattakaan jätteenhuollosta. Kiina, Indonesia, Filippiinit, Vietnam ja Thaimaa tuottavat noin 60 prosenttia mereen päätyvästä jätteestä. Näissä maissa talouskasvu on ollut nopeaa, mikä taas johtaa lisääntyneeseen kuluttamiseen ja sen myötä surulliseti muovin lisääntyneeseen käyttöön.

1E3158F5-AF17-42D3-9B64-4C41169D4574.jpeg

Oma teoriani on, että talouskasvun täytyy mennä tiettyyn pisteeseen, ennen kuin kuluttajaa alkaa kiinnostaa ekoasiat. Kun elää kädestä suuhun, ei ole varaa kiinnostua omasta hyvinvoinnistaan, saati sitten ympäristönsä. Vasta kun talous on mallillaan ja rahaa enemmän käytössä, tulevat ekologiset asiat ajankohtaiseksi. 
 
Kävin tänään eräässä isossa ruokamarketissa, jossa biohajoavat pussit sijaitsevat ainoastaan luomuosastolla. Utelin syytä työntekijältä, joka sanoi, että syy on se, että kyseiset pussit kestävät maksimissaan vain kolme kiloa (ja luomua ei sitten kai osteta ikinä suuria määriä…). Saa kyllä olla melkoinen mestari, että pikkuiseen pussiin saa ängettyä kolme kiloa tavaraa, eli mielestäni selitys ontuu. Tyyppi kyllä mainitsi, että on tulossa kestävämmät biohajoavat pussit, mistä iso peukku. S-ryhmän kaupathan ovat ottaneet biopussiskenen jo aikaa sitten haltuun, kun taas K-ryhmän kaupat laahaavat onnettomasti perässä. 

6010C9BE-82BC-496C-AA43-D7522285DFC3.jpeg
Vaikka itse tiedostan muovi- ja jäteongelman laajuuden ja pyrin välttämään ylimääräisen muovin käyttämistä, on minullakin ihan valtavasti petrattavaa asian suhteen. Ei riitä, etten käytä muovipusseja, vaan muovittomuusajattelu täytyisi viedä vielä pidemmälle. Aion ottaa pikkuhiljaa askeleita oikeaan suuntaanja tietoisesti muuttaa kulutustottumuksiani suuntaan, jossa muovikääreitä on vähemmän. Helppoahan se ei ole, mutta onko ns. normia vastaan meneminen koskaan iisiä?
 

Suhteet Oma elämä Vastuullisuus