Älä osta mitään -päivä ja anti-black friday

Vuosi sitten Black Friday aiheutti minulle muutaman lukemani blogin boikotin, koska päivään kulminoituu todella hyvin se, mitä tietyt blogit edustavat. Meni jokseenkin jo överiksi, kun joka tuutista tunki mustaa perjantaita. Sittemmin olen siirtynyt takaisin kyseisten blogien lukijaksi, enkä oikeastaan edes älyä minkä takia. Haluaisin klikkauksillani tukea enemmänkin blogeja, joista välittyy sama arvomaailma kuin itselläni, eli harkittu ja eettinen kuluttaminen sekä ylipäänsä ihmisläheisemmät arvot. Nyt onkin hyvä hetki taas pistää lukuhanaa kiinni tiettyyn suuntaan. (Eipä sillä, bloggaan itsekin kaupallisella alustalla ja mainokset tunkevat tekstin ja kuvien väliin, mutta pidän Lilystä yhteisönä niin paljon, että olen oppinut ignooraamaan mainokset aivan samalla tavoin kuin muuallakin netissä. Mainoksenestäjä vois olla ihan hyvä idis!)
 
7767CA97-5EF1-4999-8B25-CA5DC81C0D17.jpeg

On ollut mahtavaa huomata, että moni yritys ja myös bloggaaja on lähtenyt mukaan anti-Black Friday -kamppikseen, esimerkiksi eettisiä tuotteita myyvällä Weecosilla on meneillään Bright Friday -kampanja, jonka perusperiaate on hyväntekeväisyys. He haastavat muitakin yrityksiä tähän mukaan ja minulle kuluttajana on todella tärkeää, että silloin, kun ostan jotain uutena, yrityksen arvot kohtaavat omieni kanssa. En tosin ole mikään pyhimys tämän suhteen ja enemmänkin pyrin siihen, etten haali mitään turhaa. En edes kirppareilta. Ja nyttenhän se on muuten aika helppoakin, koska en enää ole duunissa second hand -liikkeessä. 

Tänään muuten vietetään myös Älä osta mitään -päivää, jonka ideana on herätellä kuluttajia eettisempään kuluttamiseen sekä yksinkertaisesti siihen, että hankkii asioita ajatuksella, ei vain ostamisen ilosta. Nämä kaksi yhdistettynä samaan päivään onkin aikamoinen henkinen koe. Kun kaikkialla on mainoksia ja tarjouksia, iskee helposti ajatus siitä, että oikeasti tarvitsisikin jotain. Alkaa luomaan mielessään oikeutusta ostaa, koska halvalla saa. Kun kaikkea on saatavilla mihin vuorokauden aikaan tahansa, täytyy asettaa itselleen rajat. Olen itse aikoinaan täyttänyt tyhjiötä ostelemalla ja harrastamalla shoppailua, mutta totuus on, ettei se tyhjiö tule koskaan täyttymään. Nykyään tyydytyksen tuo ennemminkin se, ettei osta
 
PS. Kuvan albanialainen koirakin miettii, kantsiiko lähteä kapitalistisiin kulutushullutuksiin mukaan vai ei.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Vegaanina reissussa

923D719E-7654-48DA-AA36-49F225770AAF.jpeg

Minulla tulee vuoden vaihteen jälkeen seitsemän vuotta vegaanina täyteen. Olen ollut yli puolet elämästäni enemmän tai vähemmän kasvissyöjä ja mahtuupa siihen myös parin vuoden lihansyöntikausi eli etsikkoaika, jolloin kokeilin elämässäni kaikkea muutakin ns. normaalia ja valtavirtaista. Onneksi tulin järkiini ja löysin taas itseni. 

Vegaaniksi ryhdyin Pietarissa asuessani. En ollut miettinyt koko asiaa oikeastaan ikinä ja tulin käymään viikoksi Suomeen silloisen parhaan ystäväni luo, joka oli vegaani. Päätin pitää vegaaniviikon ihan hetken mielijohteesta ja sillä tiellä ollaan edelleen. Se vaan jäi päälle. As simple as that. 

1D35F03A-0B4E-4542-9E66-F4FC228C56C0.jpeg

Näiden vuosien aikana olen muutamaan otteeseen joutunut tinkimään vegaaniudesta, kun olen ollut reissussa paikoissa, joissa ei vaan yksinkertaisesti onnistu tai syömiset jäisivät muuten turhan yksipuolisiksi. Tässä viittaan siis maitotuotteisiin, lihaan tai kalaan en edelleenkään ole koskenut ja kananmuna tuntuu myös ajatuksena pahalta. Kuubassa tosin taisi joutua jokin lihabiitti suuhun, vaikka olimmekin kasvisravintolassa syömässä… Aika mielenkiintoista, mutta kertoo enemmänkin siitä, ettei kasvissyönti ole täysin sisäistetty juttu siellä. Annan anteeksi. 

Viimeisimmällä reissullamme taisin yhdesti joutua syömään juustoa peston seassa, kun oltiin ensin tarvottu koko päivä Italiassa Barin kaupungissa etsien aukiolevaa ruokapaikkaa. Ei ollut tullut mieleen siestan mahdollisuus ja juuri niiden tuntien ajan, jotka Barissa pyörimme, olivat kaikki paikat kiinni. Bruschetta pestolla lähti siis tilaukseen, mutta en soimaa tästä itseäni millään lailla. Ja miksi pitäisikään? 

35F0D4BD-4278-473B-ADCA-2549F6844560.jpeg

 

Muuten reissun syömiset onnistuivat yli odotusten, eikä Corfullakaan tarvinnut lähteä feta-juuston tielle, sillä kaupoissa oli melko hyvin vegaanisia vaihtoehtoja (vrt. Santorini pari vuotta sitten, jolloin söin fetaa). Corfulta löytyi muuten jopa yksi ihan perus ruokakauppakin, jossa oli vegaanituotteet selkeästi merkitty ja niitä oli muuten aika paljon. Liekö olisi ollut vegaanikauppias? Ateenassa en nähnyt tuollaisia merkintöjä missään, eikä vegaantuotteitakaan näkynyt, paitsi terveysputiikeissa.

Italia kohteli vegaania kauniisti. Juustohyllyä kun oikein intensiivisesti tsekkaili, niin usein löytyi seasta jokin ”100% vegetali” tai ”vegano” -merkitty juusto. Söin matkan aikana esimerkiksi sellaista aamupalajuuston tyyppistä junaeväänä. Varsinainen lapsuudenmaku ja näemmä mahdollista tehdä vegaanisenakin. Meidän Amalfin rannikon airbnb-kämppä sijaitsi korkealla vuoren rinteessä Ravellon kylässä, jossa oli vain muutama ruokakauppa. Hämmennys oli suuri, kun kylmäkaapin antimina oli mm. vegaanista mozzarellaa. Olin äimänä. Ja sitten tietenkin se jäätelö!! Pääsin toiseenkin otteseen lapsuuden makujen äärelle, nimittäin mango-meloni-sorbetti, ahh!

BFC84302-154A-487B-8C2E-F45F53A57448.jpeg

Albania yllätti todella positiivisesti ravintolatarjonnallaan, sillä kaikkialta löytyi aina jotain syömistä. Salaatteja oli vaikka minkälaisia, ranskanpotut (jep!) hyviä ja Marinara pizzamenussa. Suomessa en paljoa bailaisi tällaisen tarjonnan edessä, mutta koska raaka-aineet olivat äärettömän tuoreita ja hinnat alhaisia, niin rahalleen sai todellakin vastiketta. Tuli tilattua pöytä koreaksi kerran päivässä. 

B03D682B-1588-4295-9007-028B6F9B22B6.jpeg

Vegaanivallankumous siis kukoistaa! Ainakin osittain. On mukava huomata, että paikoissa, jotka perinteisesti on mieltänyt hyvin vahvasti perinteisiksi lihamaiksi, onkin aivan päinvastainen meininki. Enää ei tarvitse mennä keitetty peruna/pakastevihannes -linjalla (ellei sitten jostain mystisestä syystä satu pitämään tästä herkusta), eikä periaatteistaan tarvitse tinkiä.

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Matkat