Tietää muuttaneensa, kun….

Olet aivan viimeisenä tekonasi ottanut vanhan huoneesi seinältä poikaystävän bändin julisteen ja ensimmäisenä tekonasi asettanut sen uuden huoneesi seinään. Tähän liittyy pidempikin stoori, mutta kyllä, olen taikauskoinen mitä tulee tuohon julisteeseen. 

Koko kroppa on ruhjeinen, mustelmilla ja kylkiluu jollain tapaa vaurioitunut ja pelkäät, että keuhko puhkeaa minä hetkenä hyvänsä. Samalla tunnet kuitenkin olevasi enemmän elossa kuin pitkään aikaan. Kodinvaihdos herättelee näkemään kaiken aivan uudessa valossa.

A7A0197E-362F-4F07-803A-B393F6F35F1C.jpg

Katselet edelleen tyhjiä pahvilaatikoita sillä silmällä. Potentiaalisiksi muuttolaatikoiksi nimittäin. 

Pukeudut samoihin vaatteisiin viikon ajan, etkä välitä.

Ensimmäinen kunnollinen vapaapäivä yli viikkoon saa haaveilemaan Ikean reissusta. Olisiko sittenkin parempi levätä? Ehkä tyhjät Ikean käytävät tiistaiaamupäivänä ajavat saman asian? Viime viikkoinen rautakauppakokemus oli ainakin rentouttava. Kukaan ei tullut palvelemaan ja sait haahuilla kaikessa rauhassa siellä remppakamojen katveessa (suosittelen).

BDAB1D0E-2FD1-41B3-B311-D10FCFF64505.jpg

Kissa ei ole vieläkään tullut kainaloon nukkumaan ja on ottanut etäisyyttä. Näet sen katseessa mietintöjä siitä, kuinka karata takaisin vanhaan kotiin.

Tavaroita on edelleen purkamatta, mutta silti olet jo ehtinyt mm. laittamaan siemeniä multaan ja muutenkin tekemään kaikkea yhtä akuuttia. 

Kuulet kotiin sisälle laivojen sumutorven ääntä ja se itkettää. Myös Tallinnan ja Pietarin laivojen terminaalikuulutukset liikuttavat. 

Asut keskellä keskeneräisyyttä, raksamiehiä ja nostokurkia, muttet välitä siitäkään. Tällä hetkellä se tuntuu vain kiehtovalta. 

BA1E6509-707D-4E9F-9B26-9F85C746DA9E.jpg

Tietää myös muuttaneensa, kun ei ole ollut aikaa eikä energiaa some-elämään. Blogi on ollut hunningolla ja olen täysin pihalla siitä, mitä internetille kuuluu. Hyvää kai? 

Suhteet Sisustus Oma elämä

VALO

51B49270-D939-42F5-A52B-09458F91592A.jpg

Tää alkava kevät on tuntunut hyvältä. Siis HY-VÄL-TÄ. Oikeen siellä sielun sopukoissa saakka on tapahtunut jonkinlaista elpymistä ja jokakeväinen levottomuus alkaa nostelemaan päätään. Levottomuus ei tosin omassa tapauksessani ole alkuunkaan elämää haittaava tekijä, vaan enemmänkin sellainen jalkapohjia kutkutteleva tunne siitä, että maailma on avoin. Tai moottoritie on kuuma.

0D221C36-B876-4D1E-8EB0-4D1EA7399B53.jpg

En oikein käsitä, kuinka olen elänyt nämä kaikki vuodet kunnolla sisäistämättä elämisen haasteita pohjoisella pallonpuoliskolla. Vasta nyt parin viime vuoden aikana olen alkanut ymmärtää ja havainnoida itsessäni tapahtuvia muutoksia suhteessa valon määrään. Luulen, että asialla on jotain tekemistä sen kanssa, että olen oppinut suhtautumaan itseeni armollisemmin ja sitä myötä tullut tietoisemmaksi kehon viesteistä. En enää kävele itseni yli enkä väheksy omia tarpeitani hyvinvoinnin saralla. Ja mikä tärkeintä, olen oppinut olemaan tuntematta huonoa omaatuntoa esimerkiksi lepäämisestä. Tai no, opettelen edelleen ja tasaisin väliajoin toki löytää itsensä tilanteista, joissa ei ole muistanut/jaksanut/ehtinyt/pystynyt kuuntelemaan itseään. Sitähän tää elämä on, balanssin etsimistä ja sen (toisinaan kehnoja) ylläpitoyrityksiä.

819A9DCE-8303-4FF4-988A-F5828FE9C2D1.jpg

Mutta takaisin valoon! Se saa suunnittelemaan matkoja maailmalle, vaikka edellisetkin on vielä tekemättä. Se antaa pilkahduksen toivosta, muistikuvan siitä miksi näillä leveysasteilla asuminen on kuitenkin ihan siedettävää. Se tuo esiin kaiken pölyn ja tuhruisuuden ja antaa syyn uusiutua. Ennen kaikkea valo inspiroi taas tekemään ja näkemään ja liikkumaan. (Sanoo hän, joka on viettänyt tämän kauniin aurinkoisen päivän sisällä lukuunottamatta yhdistettyä mattojentamppaus- ja kauppareissua. Syytän flunssaa.)

DB272DA6-6805-4975-9BD9-F77B2F764A42.jpg

Uskomattomintahan tässä on se, että valon määrä vaan lisääntyy koko ajan. Antaa hyvän mielen ja jaksamisenkin lisääntyä samaa tahtia, johan tässä on useampi kuukausi jurmotettukin pimeässä akkuja lataillen. Se tosin ei ole missään nimessä hukkaanheitettyä aikaa, vaan arvokkaita sisäänpäinkääntymisen ja itsetutkiskelun hetkiä on käyty läpi. Nyt on aika puhjeta kukkaan ja suuntautua ulospäin. Ei siksi, että pitäisi vaan siksi, että nyt tuntuu luonnollisesti siltä. Korostus sanalla luonnollisesti.

6A99C0DC-1FA4-4732-B0CD-40A0B9B4D563.jpg

Alkuviikosta en meinannut kestää Rayon yllättävää sylikoiruutta Siltasaarenrannassa.

Suhteet Oma elämä Mieli