Aamuapatia ja sen selättämisyritykset

IMG_2111.JPG

Tiedätkö sen jännittävän tunteen nukkumaan käydessä kun päähän pulpahtelee miljoona asiaa ja hyvää ideaa, jotka aikoo toteuttaa heti aamulla klo 7 kun herää virkeänä edelleen tarmoa puhkuen? Minä ainakin tiedän varsin hyvin. Liian hyvin. En varsinaisesti ole aamu- enkä iltaihminen vaan enemmänkin kulloisenkin olosuhteen muokattavissa. Tykkään aamuista ja tykkään illoista. En koskaan herää sängystä ylös innoissani uudesta päivästä, vaan lähinnä harmittaa, ettei voi jatkaa unia. Ja joka ikinen aamu myös luulen, että kyseinen olotila tulee määrittämään koko päivän. Jokainen päivä joudun siis keräilemään itseni uudelleen. Melko kuluttavaa ja melko iso kontrasti aamun ja illan välillä. 

IMG_2106.JPG

Silti rakastan aamuja, aikaisia aamuja. Jos voisin päättää, heräisin joka aamu seitsemältä ja menisin nukkumaan viimeistään puoli yksitoista, mieluusti kympiltä, niin saisin yhdeksän tunnin unet. Ja siis tottahan toki voisinkin päättää näin, mutta en ole toistaiseksi onnistunut (en ole tainnut edes yrittää). Elämäni ja työni on tällä hetkellä melko iltapainotteista, joten on aika loogista, ettei kyseinen rytmi juuri nyt toimi. 

IMG_2110.JPG

Haluaisin tehdä jotakin tuolle aamujen apatialle. Haluaisin herätä päivään edes jollain tasolla onnellisena. Haluaisin tuntea olevani elossa heti aamusta, enkä ainoastaan joku jaloilla varustettu möhkäle, joka pakon edessä suoriutuu hereille. Äitini on herätessään virkeä ja nousee sängystä pongahtaen, eli todistettavasti tällaisia (ärsyttäviä) ihmisiä siis on olemassa. Valitettavasti en ole perinyt hänen geenejään tässä asiassa. 

IMG_2107.JPG

Entäs ne miljoonat ideat ja asiat, jotka täyttää pään iltaisin? Niitä voisi vaikka alkaa kirjoittamaan ylös. Eilisiltana oli nimittäin pari hyvää postausideaa, jotka toki luulin muistavani vielä aamulla. Vaan kuinkas kävikään, uni oli pyyhkinyt ideat mukanaan. Tuollahan ne jossain pääkopassa pyörii edelleenkin, joten täytyy toivoa, josko pullahtaisivat taas mieleen. 

IMG_2104.JPG

Huomisaamuna aion tehdä sen! Aion tutkailla ja tunnustella aamua vähän eri silmin. Itseasiassa huominen on tähän mitä mainioin tilaisuus, sillä herätys kuudelta aamujoogan ohjaukseen, jonka jälkeen on tapanani ottaa vielä aamupäikkärit. Pääsen tutkailemaan huomenna oikein kaksi kertaa, jee. Sitä en tosin tiedä, kuinka saan aamulla mieleni tasolle tämän nyt illalla niin loistavalta tuntuvan tunnusteluidean… Yö kun tosiaan tuntuu vievän mukanaan kaiken. 

IMG_2108.JPG

IMG_2109.JPG

Oli muten aika creepy nukke Linnunlaulussa tossa yks päivä. 

Suhteet Oma elämä

Talvihorrokseen vetäytymisestä

IMG_2038.JPG

Viime päivinä

Uni on maistunut niin että napa naukuu. Tuntuu sille, että päästän parhaillaan jostain irti ja nukun pois kaikkea ylimääräistä pois kropastani. Taikka sitten kyse on ihan vaan tästä pitkittyneestä yskästä, jota yritän nukkua pois. Puuh.

Olen taas inspiroitunut musiikista! Meni kuukausia niin, ettei mikään paitsi äänimaisemat jaksaneet innostaa. Musiikki tuntui stressaavalta ja häiritsevältä, tahdoin hiljaisuutta. Eilen koiralenkillä kuulokkeet korvilla tunsin suurta iloa mm. Ryan Adamsista ja Grimesista. Sain taas kiinni siitä ihanasta fiiliksestä, jonka vain musa voi tuoda. Hyvä musa siis. 

IMG_2037.JPG

Olen ollut omissa oloissani, ellei poikaystävän tapaamista lasketa. Somen ja whatsappin kautta yhteydenpito ystäviin on saanut luvan riittää tässä pimeässä marraskuussa, vaikka eihän se ole ollenkaan sama asia. Parempi tosin kuin ei mitään. Joulukuussa aion skarpata asian tiimoilta, edes yhden kerran! Vaikka oonkin vähän tällänen loner, niin kyllä se ihmisten näkeminen on ihan huippua myös. 

Mutta tätä tää on, elämä. Oon myös tullut siihen lopputulokseen, että just näin on hyvä nyt. Hämärän hyssyn viettäminen tai hygge, millä nimellä sitä nyt haluaakaan kutsua. Kun valo vähenee, niin on aivan luonnollista, että ihminen vetäytyy talvihorrokseen. Eivät ehkä kaikki, mutta minulle tapahtuu näin. Ero edellisiin vuosiin onkin ollut nyt se, etten ole potenut tästä minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Olen aivan hyvillä mielin vetänyt peittoa korviin omassa ylhäisessä yksinäisyydessäni. 

IMG_2039.JPG

Kuvat viikon takaa pitkältä lenkiltä Hietsuun, Töölöön, merelle, rannalle, kahville.

Suhteet Oma elämä Mieli