Pitäisikö Vimman laittaa Letit tauolle?

Olen huomannut, että jotkin todella kivatkin vaatemerkit tai yksittäiset tuotteet ja kuosit ovat alkaneet aiheuttaa minussa negatiivisia tunteita pelkästään brändistä riippumattomista syistä. Sitä määrää pahaa mieltä ja agressiivista hysteriaa, mikä näihin tuotteisiin liittyy käyttäjien toimesta, ei yksikään suunnittelija tai valmistaja varmasti ole halunnut liittää iloksi tarkoitettuihin tuotteisiinsa. Ohitan Gugguun mallistot tutustumatta niihin ja Mini Rodinin uutuuksiin tutustun vasta, kun lanseerauksesta on kulunut jo tovi. Liityin Facebookin Vimma -kirppikselle, joka voisi hyvinkin olla nimeltään Vimman Letti -kirppis. Sitten havahduin.

Hittihysterian vallassa toimivat ihmiset tekevät brändeille lopulta karhunpalveluksen. Brändeillä ei ole mitään tekemistä sen negatiivisuuden kanssa, jonka niiden idolit synnyttävät.

 

merkit.png

Kuvat: Vimma  /  Mini Rodini  /  Gugguu

 

Kova teko olisi, jos Vimma lopettaisi Letti -kuosinsa valmistuksen. Nirvanakaan ei enää esittänyt Smells Like Teen Spirit -kappaletta keikoillaan, kuten moni muukin menestyvä bändi on kyllästynyt liialliseen yhden biisin hypetykseen. Letti on hieno printti ja Vimmalle se on ollut menestyksen avain, mutta jumaleisson en enää kykene ostamaan sitä. Eikä se todellakaan ole Vimman vika.

Marimekollakin on aina ollut aivan huikeita kuoseja, mutta silti vuosikausia kaikki halusivat vain Unikkoa. Suomalaiset kuluttivat sen niin loppuun, että koko brändi hävitti samalla kosketuksensa muotimaailmaan. Marimekko ei ollut enää niinkään muodin ja suomalaisen designin edelläkävijä, vaan vanhan menestystarinan toistaja. Lopulta koko brändin oli pakko muuttaa suuntaa.

 

marimekko.png

Kuvat: Marimekko S/S 17

 

Entäs sitten Nokian Neulomo? Rohkeat ja innovatiiviset ihmiset tekevät hartiavoimin työtä kotimaisen tuotannon ja vastuullisen vaateteollisuuden eteen. Ja mitä tekevät suomalaiset? Marisevat facebook -ryhmät täyteen myöhästyneistä ennakkotilauksista ja hitaasta kommunikoinnista. Uudet yritykset marssivat esiin usein pienellä tiiviillä porukalla, jossa kaikki tekevät kaikkea. Ja tekevät paljon. Negatiivisuus tarttuu. Missä on tuki ja ymmärrys uutta, vasta jaloilleen pyrkivää yritystä kohtaan?! 

Screen Shot 2016-11-17 at 15.05.08.png

LeeLuu yövalopehmot keräsivät joukkorahoituksen hillittömän ennakkokampanjan turvin, mutta uusimman tiedon mukaan tuotanto on muuttunut niin paljon matkan varrella, että he palauttavat kaikille osallistuneille rahat takaisin. Toki olisin halunnut saada Fridalle joululahjaksi tilatut kaksi LeeLuu pehmoa, mutta toisaalta jään myös innoissani odottamaan yrityksen uutta, paranneltua tuotetta. Onneksi LeeLuut ovat vielä niin uusi tulokas, että he tuskin joutuvat suomalaisten kurarumpuun heti alkajaisiksi. (Toivottavasti.) Joskus vain suunnitelmat eivät mene maaliin asti muuttumatta.

 

Screen Shot 2016-11-17 at 14.53.05.png

Kuva: LeeLuu Nightlights

 

On huikeaa, että suomalaiset merkit menestyvät ja menekki kasvaa, mutta pitääkö niiden alkaa jo miettiä strategiaansa nykytilanteessa uudelleen? Ainakin tukijoukkojen on syytä katsoa peiliin. Olisiko aika olla kiitollinen siitä mahdollisuudesta, että voimme valita ostavamme modernia suomalaista suunnittelua ja jopa kokonaan Suomessa valmistettuja tuotteita?

 

 

PS. Vimma täytti muuten tällä viikolla 3 vuotta ja antoi päivän kunniaksi tuotteilleen 30% alennuksen. Mitä tekivät fanit? Kyselivät ensimmäisenä uutuuksien ja Lettien perään. Sitten jotkin ymmärsivät onnitellakin. 

muoti trendit trendit ajattelin-tanaan
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.