Pitäisikö Vimman laittaa Letit tauolle?

Olen huomannut, että jotkin todella kivatkin vaatemerkit tai yksittäiset tuotteet ja kuosit ovat alkaneet aiheuttaa minussa negatiivisia tunteita pelkästään brändistä riippumattomista syistä. Sitä määrää pahaa mieltä ja agressiivista hysteriaa, mikä näihin tuotteisiin liittyy käyttäjien toimesta, ei yksikään suunnittelija tai valmistaja varmasti ole halunnut liittää iloksi tarkoitettuihin tuotteisiinsa. Ohitan Gugguun mallistot tutustumatta niihin ja Mini Rodinin uutuuksiin tutustun vasta, kun lanseerauksesta on kulunut jo tovi. Liityin Facebookin Vimma -kirppikselle, joka voisi hyvinkin olla nimeltään Vimman Letti -kirppis. Sitten havahduin.

Hittihysterian vallassa toimivat ihmiset tekevät brändeille lopulta karhunpalveluksen. Brändeillä ei ole mitään tekemistä sen negatiivisuuden kanssa, jonka niiden idolit synnyttävät.

 

merkit.png

Kuvat: Vimma  /  Mini Rodini  /  Gugguu

 

Kova teko olisi, jos Vimma lopettaisi Letti -kuosinsa valmistuksen. Nirvanakaan ei enää esittänyt Smells Like Teen Spirit -kappaletta keikoillaan, kuten moni muukin menestyvä bändi on kyllästynyt liialliseen yhden biisin hypetykseen. Letti on hieno printti ja Vimmalle se on ollut menestyksen avain, mutta jumaleisson en enää kykene ostamaan sitä. Eikä se todellakaan ole Vimman vika.

Marimekollakin on aina ollut aivan huikeita kuoseja, mutta silti vuosikausia kaikki halusivat vain Unikkoa. Suomalaiset kuluttivat sen niin loppuun, että koko brändi hävitti samalla kosketuksensa muotimaailmaan. Marimekko ei ollut enää niinkään muodin ja suomalaisen designin edelläkävijä, vaan vanhan menestystarinan toistaja. Lopulta koko brändin oli pakko muuttaa suuntaa.

 

marimekko.png

Kuvat: Marimekko S/S 17

 

Entäs sitten Nokian Neulomo? Rohkeat ja innovatiiviset ihmiset tekevät hartiavoimin työtä kotimaisen tuotannon ja vastuullisen vaateteollisuuden eteen. Ja mitä tekevät suomalaiset? Marisevat facebook -ryhmät täyteen myöhästyneistä ennakkotilauksista ja hitaasta kommunikoinnista. Uudet yritykset marssivat esiin usein pienellä tiiviillä porukalla, jossa kaikki tekevät kaikkea. Ja tekevät paljon. Negatiivisuus tarttuu. Missä on tuki ja ymmärrys uutta, vasta jaloilleen pyrkivää yritystä kohtaan?! 

Screen Shot 2016-11-17 at 15.05.08.png

LeeLuu yövalopehmot keräsivät joukkorahoituksen hillittömän ennakkokampanjan turvin, mutta uusimman tiedon mukaan tuotanto on muuttunut niin paljon matkan varrella, että he palauttavat kaikille osallistuneille rahat takaisin. Toki olisin halunnut saada Fridalle joululahjaksi tilatut kaksi LeeLuu pehmoa, mutta toisaalta jään myös innoissani odottamaan yrityksen uutta, paranneltua tuotetta. Onneksi LeeLuut ovat vielä niin uusi tulokas, että he tuskin joutuvat suomalaisten kurarumpuun heti alkajaisiksi. (Toivottavasti.) Joskus vain suunnitelmat eivät mene maaliin asti muuttumatta.

 

Screen Shot 2016-11-17 at 14.53.05.png

Kuva: LeeLuu Nightlights

 

On huikeaa, että suomalaiset merkit menestyvät ja menekki kasvaa, mutta pitääkö niiden alkaa jo miettiä strategiaansa nykytilanteessa uudelleen? Ainakin tukijoukkojen on syytä katsoa peiliin. Olisiko aika olla kiitollinen siitä mahdollisuudesta, että voimme valita ostavamme modernia suomalaista suunnittelua ja jopa kokonaan Suomessa valmistettuja tuotteita?

 

 

PS. Vimma täytti muuten tällä viikolla 3 vuotta ja antoi päivän kunniaksi tuotteilleen 30% alennuksen. Mitä tekivät fanit? Kyselivät ensimmäisenä uutuuksien ja Lettien perään. Sitten jotkin ymmärsivät onnitellakin. 

Kommentit (11)
  1. lastenvaate friikki
    3.12.2016, 20:45

    Minusta ei ole väärin, että asiakas haluaa palvelua ja laatua ostamiltaan tuotteilta. Aina välillä sattuu virheitä, viisätyksiä tai laatupoikkeamia, mutta niistä pitää osata kommunoida AJOISSA asiakkaille ja hoitaa reklamaatiot ja asiakaspalautteet asiallisesti.

    Jos ennakkotilaustuotteet viivästyvät luvatusta, olisi reilua tästä ilmoittaa asiakkaille, jotka ovat ko. tuotteet tilanneet. Jos kankaassa on laatupoikkemia, olisi järkevää kommunikoida tästä asiakkaille, jotka ovat ostaneet tuotteen täydellä hinnalla ykköslaatuisena.

    Netissä (ainakin negatiivinen) tieto leviää kun kulovalkea ja yrittäjän tämä pitäisi tietää. Tosiaan, kuten joku aikaisemmin kommentoi, ei kaikkia merkkejä kohtaan tule negatiivisia tunteita tai ”gateja”. jos homma toimii niin kuin pitää, niin miksi joku pitäisi negatiivista älämölöä? Itsellä pysyy luottamus valmistajaan muutamastakin virheestä, jos reklamaatiot hoidetaan asiallisesti.

    1. Jutun negatiivisella fanittamisella painotettiin erityisesti käytöstapoihin, kuten myymälän ulkopuolisiin tiloihin menemistä, sekä käyttäytymistä merkin edustajia ja asiakkaita kohtaan ostotilanteissa.

      Strategiaa voisi hyvin miettiä esimerkiksi tuon nettivastaamisen kanssa. Pohdiskelin ovatko jotkut merkit tulleet liian lähelle sosiaalisessa mediassa, jolloin kommunikoinnin ammattimaisuus kärsii joskus paljonkin.

      Olen samaa mieltä reklamaatioista ja asiakaspalvelun vaikutuksesta. Palautteella on suuri arvo, jotta toimintaa voi kehittää. Siksi pyrin hoitamaan tilanteet suorilla kanavilla yrityksen kanssa.

      Kiitos näkemyksestäsi ja kommentistasi! 🙂

  2. Täällä landella asumisessa on se hyvä puoli, että lapsi voi kulkea lettikuosissa ihan rauhassa, eikä kukaan joudu miettimään että sen äiti on täysi urpå. Koko meidän päiväkodissa on yksi lapsi, jolla oon joskus nähnyt jonkun tällaisen hypetetyn tai paheksutun (katsantokannasta riippuen) merkkivaatteen päällä.

    Joskus tää maaalaiselämä on aika virkistävää.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *