Oman kehon kuuntelu, kaiken ABC!

Monesti pohditaan sitä, että koska pitää levätä treenipäivien välissä. Kuinka monta päivää viikossa voi treenata ilman välipäiviä. Sekä täytyy treenata tarpeeks, että polttaa enemmän kaloreita mitä syö. Toki tämä on totta, mutta rajansa tälläkin ajatuksella. Ihminen polttaa kuitenkin kaloreita nukkuessaan, seisoessaan ja istuessaankin. Ei tosiaan tarpeeksi mitä kuuluisi. Siksi jokaisen ihmisen tulisi liikkua, riippuen sukupuolesta ja iästä, tietty määrä päivässä.

Siihen kuinka paljon jokaisen tulisi liikkua liittyy niin monta seikkaa. Ikä, paino, pituus ja sukupuoli. Esimerkiksi toimistotyötä tekevä henkilö vs. raskasta työtä tekevä henkilö eivät läheskään kuluta samanverran  normaalilta päiväkulutukseltaan. On siis selvää, että toisen näistä tulisi liikkua jo enemmän töiden ulkopuolella, jotta päivittäinen aktiivisuus täyttyisi. Aktiivisuus ranneke on oiva ratkaisu seurata omaa aktiivisuuttaan päivän aikana ja se myös motivoi liikkumaan enemmän, koska ”passiivisuus leima” päivässä on kettumaisinta mitä voi saada. Nimimerkillä kokemusta on 😉 Itselläni on Polar Loop -aktiivisuusranneke. Olen ollut erittäin tyytyväinen ja suosittelen kaikille. Äitinikin innostui ostamaan kyseisen rannekeen! Mahtavinta on se, että kyseiseen rannekkeeseen on saatavana mobiilisovellus, jonka avulla voi seurata esimerkiksi unen laatua ja näitä edellä mainittuja passiivisuus aikoja. Sovelluksen saa ladattua Google Play -kaupasta ja AppStoresta.

Mä olen nyt itse treenannut tällä viikolla jo 7 päivää putkeen. Tässä ehkä osaksi taustalla ollut myös tuleva Turkin matka. Siellä saan kyllä lepää kokonaisen viikon. Tiedän, että kehon täytyy saada levätä, mutta itse en ole kokenut vielä tarvetta pitää välipäivää treenaamisessa. Kehoni kestää hyvin ja voi hyvin, luotan siis siihen. Tänään toki tietyt liikkeet tekivät tiukkaa käsipainoilla, joten päätin jättää ne välistä. Itsellä ehkä enemmän ongelmallisempaa on, että nykyiset treenit tuntuu tylsältä.. Tai oikeastaan ei kiinnostavalta. Tähän lääkkeen olen jo löytänyt! Vaihtelua päivittäiseen treenaamiseen. Joten tästä lähin aion muokata päivittäistä treenaamistani erilaiseksi eri päivinä. Toki samat sarjat toistuu samoilla välineillä jatkossakin, mutta jotain uutta siis luvassa joukkoon mukaan. Onneksi YouTubesta löytyy mahtavia workout -videoita, joita voi soveltaa itsellensä parhaaksi näkemällä tavalla. Järki siis mukana treenatessa! Oma suosikkini on Jillian Michaels, joka on tuttu mm. The Biggest Loser -ohjelmasta mikä pyörii myös Suomessakin. Hänellä on erinomaisia workouteja, joita suosittelen jokaiselle ihan aloittelijasta kokeneempaan konkariin. Edes minä en ihan jokaiseen treeniin vielä kykene, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa 😉

Sanoisinkin, että tärkeintä oman jaksamisen kannalta on tarpeellinen lepo, ruokavalio ja oman kehon kuuntelu. Se kertoo jo aika paljon, joten kuuntele omaa kehoasi enemmin kuin suosituksia! Jokainen meistä on erilainen ja tarvitsee erinäisen määrän lepoa treenien välissä. Järki on myös hyvä pitää mukana treenaamisessa. Kehon mennessä ylirasitus tilaan voi seuraukset olla aika vakaviakin.

Joten säästä itseäsi ja kuuntele kehoasi, se on se sun ABC.

jooga-pose-1024x576.jpg

Kommentit (1)
  1. Riittävä lepo, sopiva liikunta ja ruokavalio on osa kehon kuuntelua. Sitä voi harjoitella myös Kehon kuuntelun oppaan avulla :).

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *