Jeesus tekee pitseriasta rukoushuoneen

1382330_abandoned_church.jpg

Jeesus teki nuoranpätkistä ruoskan ja ajoi heidät kaikki temppelistä lampaineen ja härkineen.”

Nyt ei puhuta kaikkea suvaitsevasta hippijeesuksesta. Mikä kimmastutti yleensä niin säyseän nasaretilaisen rakennusmiehen?

Oli pääsiäisen aika ja Jeesuksesta tuntui että hänen tuli viettää sitä Jerusalemissa, Pyhässä kaupungissa. Hän halusi ennakoida pääsiäispalveluksen todellista merkitystä, miksi niin monet karitsat antoivat pääsiäisyönä henkensä. Myös Jumalan karitsan vuoro oli eräänä päivänä tulla teurastettavaksi.

Kun Jeesus toimi näin hän oli noin 30 vuotias. Nuori aikuinen mies, joka harmistui siitä, miten hiljentymispaikasta oli tehty markkinapaikka. Häntä loukkasi se, miten temppelistä oli tehty jotain muuta kuin mikä sen alkuperäinen tarkoitus oli. Temppelin esipiha on täynnä meluista humua. Jeesus tuli palauttaamaan markkinapaikan sen alkuperäiseen tarkoitukseen – lammasmyymälästä rukoushuoneeksi.

Jeesus oli aloittanut tunnustekojen tekemisen. Jeesus puhuu myös uudestisyntymisestä, johon tarvitaan vesi ja Henki. Tämä on ehtona, että ihminen voi päästä Jumalan valtakuntaan. Hänen oli tehtävä täysin selväksi se, että Jumalan valtakunta erosi kaikista muista valtakunnista. Sen sisäänpääsyyn sisältyi katumus ja parannus. Kun muut valtakunnat eräänä päivänä häviäisivät jäisi vain Jumalan rakkauden valtakunta.

Olin äskettäin Nuorten aikuisten ensimmäisessä neuvottelupäivässä Nokian Edenissä. Siellä kerrottiin, miten nuoret aikuiset olivat juuri se ryhmä, jota Jeesuksen oppilaat edustivat. Tänä päivänä tuo ikäryhmä loistaa poissaolollaan kirkoista.

Miksi Jeesus valitsi nuoret aikuiset? Miksei hän valinnut vanhoja ja viisaita tai niitä, joilla on yhteiskunnallista asemaa? Ehkäpä siksi, että nuoret aikuiset pystyvät uudistamaan. Usein ajatellaan, että nuoret, siis teini-ikäiset, ovat radikaaleja ja uudistusmielisiä. Itse olen pitkän nuorisopappitaipaleen jälkeen eri mieltä. Teinit ovat kyllä kapinallisia mutta kapinallisuudessaankin varsin vanhoillisia ja laumahenkisiä. Siksi he eivät kykene uudistamaan, korkeintaan rikkomaan vanhaa. Toisin on nuorten aikuisten kohdalla. He ovat ihanteellinen yhdistelmä kypsyyttä ja uudistusmieltä.

On sanottu, että viisaat pitävät kirkkoa pystyssä mutta hullut vievät sitä eteenpäin. Nuorissa aikuisissa on riittävästi nuoruuden hulluutta mutta sen rinnalle on tullut jo kosolti taitoa ja kypsyyttä. Siksi Jeesus valitsi heidät uuden sanomansa lähettiläiksi. Siksi minäkin haluan työskennellä juuri tämän ikäluokan kanssa.  Nuoret aikuiset eivät ole kirkolle ongelma vaan mahdollisuus. He ovat kirkon seuraava askel.

Lainaus: http://www.nuoretaikuiset.fi

Tänä päivänä monista kirkoista on tullut museoita. Paikkojen, joiden tulisi olla eläviä ja pyhiä Jumalan palvelupaikkoja ovat jotain ihan muuta. Ruotsissa on käyty keskusteluja siitä, miten kirkoista pitäisi päästä eroon:

– On vain yksi tapa ratkaista kirkon taloudellinen tilanne. Kirkkoja on suljettava, ne on laitettava koipussiin. Kaikkien parasta olisi, jos ne räjäytettäisiin, Börje Hammar kirjoittaa.

Jos kirkkojen sulkeminen taikka räjäyttäminen tuntuu liian rajulta keinolta, Ruotsin entisen arkkipiispan veljellä on muitakin ehdotuksia.

– Kirkkoja voitaisiin myydä yksityishenkilöille, jotka voisivat muuttaa ne asunnoiksi tai vaikkapa kahviloiksi tai pitserioiksi.

Lainaus: http://www.mtv3.fi  02.10.2011

Päivän tekstissä käy hyvin ilmi, ettei Jumala asu käsin tehdyissä temppeleissä. Jeesuksen yöllisessä keskustelussa Nikodemuksen kanssa on sama henki kuin Jesajan kirjassa 66.:

Näin sanoo Herra: — Taivas on minun valtaistuimeni, maa on koroke minun jalkojeni alla. Millaisen talon te minulle rakentaisitte, millaisen asuinsijan? Kaiken tämän on minun käteni tehnyt, niin nämä ovat syntyneet, sanoo Herra. Köyhää minä katson, köyhää, hengeltään särkynyttä, sanani alla arkaa.

Tässä Riku Rinteen laulussa lauletaan ”Hän tekee nuorista ruoskan, hän puhdistaa ryövärien luolan”. Rikun sydämellä on nuorten herääminen Suomessa ja hän on osuvasti käyttänyt päivän tekstiä Raamatun käännös 1933/38 mukaan:

15. Jeesus puhdistaa temppelin; Keskustelu Nikodemuksen kanssa; Johannes Kastaja todistaa Messiaasta

Joh. 2:13-3:36

Kuva: www.sxc.hu

Hyvinvointi Hyvä olo Syvällistä

Agnus Dei

778362_lamb_1.jpg

Johannes oli huomannut miten ihmiset kuiskailivat hänestä. Mutta he olivat väärässä – ei hän ollut Messias, Voideltu. Itsepintaiset katseet kääntyivät häneen, koska VT:n profetiat tunnettiin. Johannes odotti merkkiä. Joku hänen kastettavistaan oli tuleva Messias. Hän tiesi sisäisesti sen, koska hän odotti Pyhän Hengen manifestoitumista. Jeesus, Joosefin pojan Nasaretista tullessa Johannes sai kaipaamansa vahvistuksen. Tämä se oli – mies jonka vuoksi hän kastoi ja saarnasi. Josta profeetat olivat puhuneet, johon kaikki nuolet osoittivat. Myöhemmin hän sanoi opetuslapsilleen:

”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi.” Ihmisen tulee pinentyä että Kristus voisi tulla suuremmaksi. Turmeltuneen luontomme on vähennyttävä ja annettava sijaa Jeesukselle. Johannes tunnusti olevansa ”ääni”, mutta Jeesus oli ”Sana”.

Jeesus oli vielä ihan tehtävänsä alussa. Hän oli kiusaantunut huomiosta. Ihmetteli Johanneksen oppilaita, jotka halusivat liittyä hänen seuraansa. Vastusteli äitiään, joka odotti häneltä ihmettä Kaanaan hääjuhlilla: ”Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut.”

Ajatteliko Jeesus, että Johannes kokeneempana hoiteli tehtäväänsä hyvin? Hänellä ei ollut kiirettä ottaa paikkaansa Kastajan sijaan. Tuntuiko hänestä ihmisenä siltä, että muutama vuosi vielä olisi tarvittu valmistautumiseen?

Missä sinä asut?

Mutta muut tuntuivat olevan varmempia. Nyt oli se hetki kun Israelin Messiaan oli ilmestyttävä. Siksi Johanneksen opetuslapsi lähti seuraamaan Jeesusta. Hän toi mukanaan veljensä Pietarin. Kun Jeesus kohtasi Filippuksen hän toi mukanaan ystävänsä Natanaelin. Kaverievankeliointi on vanha ja silti toimiva juttu! Vastauksena kysymykseen Jeesus pyysi heitä mukaan. Hänen seurassaan he saisivat myös tietää, mistä hän on kotoisin. Natanaelin suhtautumisesta voi lukea, ettei hän pitänyt Jeesuksen kotipaikkaa kummosenakaan. Jos sinulla on epäilyksiä, mikä Jeesus on miehiään, onkin parasta että tulet ja katsot itse! Niin et tule höynätetyksi. Pian myös skeptinen Natanael sai todeta, miten Jeesus muutti veden viiniksi. Näin toimii se jota kutsutaan Totiseksi viinipuuksi.

– Niin nöyrä mies! Tiesi olevansa odotettu Messias, mutta ei korottanut ääntään väkijoukossa. Ääni oli Johannes, ja Johanneksen tehtävänä oli käyttää ääntään, huutaa julki odotus. Messias itse odotti kaikessa rauhassa aikaansa. Mielenkiintoinen esikuva suurmiehestä.

Johannes oli avain henkilö: Hän oli ensimmäinen joka tunnisti Jeesuksen Jumalan Karitsaksi. Henkilöksi, joka oli voideltu Israelin ja maailman syntien kantajaksi. Mutta nämä sanat olivat vielä profetiaa ja niiden täyttyminen oli vasta tulossa.

Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona nobis pacem.

Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, armahda meitä.
Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, armahda meitä.
Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnin, anna meille rauhasi ja siunauksesi.

Agnus Dei

 

14. Johannes Kastaja todistaa Jeesuksesta; Opetuslapset Andreas, Filippus ja Natanael; Ensimmäinen ihme Kaanan häissä

Joh. 1: 19-2:12

Kuva: www.sxc.hu

Puheenaiheet Syvällistä